Vandring på Norrlandets kustled

STF Gästrikland

09 Okt 2021

Okt

Norrlandets kustled, har anlagts mellan Engeltofta och Marskärsudde, en sträcka på cirka 15 kilometer. Beroende av pandemiläget kommer vi antingen gå fram och tillbaka eller parkera bilar i vardera ändan. Vi räknar med att gå cirka 8 km. Det finns även möjlighet att ta buss 95.
  • Senaste datum för anmälan: 07/10
  • Samling: Dammbron , 09:30
  • Plats: Norrlandets kustled
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lennart Månson 070-6623253

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 09 Okt 2021

Vandring på Norrlandets kustled

• 26 Okt 2021

Studiebesök på Forsbacka biogasanläggning

Vid Forsbacka Biogas rötas de matrester som samlas in i de bruna påsarna och görs till biogas, som våra stadsbussar drivs med – Klimatsmart. Välkomna!

• 04 Nov 2021

Studiebesök hos Duro Sweden AB

Av praktiska skäl kan de endast ta emot 15 personer. ”Först till kvarn gäller.”  Duro Sweden AB är Sveriges äldsta tapetfabrik. Företaget grundades 1930. Duro betyder stark och varaktig. Vill du veta mer kan du gå in på företagets hemsida, https://www.durosweden.se/ Under besöket, som varar omkring 1½ timme, får du information om företaget och tapettillverkningen.

• 11 Nov 2021

Studiebesök hos Nilar - batterifabrik

Av praktiska skäl kan man endast ta emot 12 personer. ”Först till kvarn gäller.” Nilar designar, utvecklar och tillverkar nickelbatterier i den moderna fabriken vid Bönavägen. Produkterna erbjuder unika säkerhetsfördelar och tillverkningen sker med miljöhänsyn. Man har batterilagringslösningar för hem, företag och infrastrukturprojekt. Vill du veta mer kan du gå in på företagets hemsida, Nilar.com. Besöket varar omkring 1½ timme.

• 24 Nov 2021

Besök på Högskolan i Gävle

Högskolan i Gävle flyttade in i de f d regementslokalerna 1996. Antalet studenter är cirka 16 000. Biblioteket stod klart 2005 . Vi kommer få en guidad visning av Lars Söderberg, f d major, som varit verksam på det f d regementet och han kan därmed knyta ihop ”gammalt och nytt”. Lars har varit guide vid Högskolan sedan den startade.