Vandring på fäboled i trakten av Kungsfors, Järbo

STF Gästrikland

26 Sep 2020

Inte medlem
Vi går 8 - 10 km på en fäboled och får sällskap av Ove Andersson, som är väl förtrogen med sträckningen vi ska gå. Vi parkerar bilar i vardera ändan, för att göra vandringen lite bekvämare. Passa på att delta i en fin vandring och samtidigt få lite information om bakgrunden till stigens uppkomst. Under vandringen, som varar omkring 3-4 timmar, intar du den matsäck du tagit med dig.
  • Senaste datum för anmälan: 23/09
  • Samling: Dammbron, Gävle , 09:00
  • Plats: Kungsfors, Järbo
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lennart 070-662 32 53

Typ av aktivitet: Vandring

• 26 Sep 2020

Vandring på fäboled i trakten av Kungsfors, Järbo

• 04 Okt 2020

Besök på Flygmuseet, Söderhamn

Museet visar hur verksamheten bedrivits på Hälsinge Flygflottilj under tiden 1945-1998. Museet består av en flyplanshall med flygplan, motorer och utrustning samt en avdelning där F 15:s olika verksamheter visas. Vi kommer att få sakkunnig guidning av någon från museet. Räkna med att besöket tar omkring 1½ timme. Inträde inklusive guidning: 60:- Efter besöket kan du antingen köpa fika till bra priser i en cafeteria vid museet eller inta medhavd matsäck.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 15 Okt 2020

Studiebesök hos Nilar - batterifabrik

Nilar designar, utvecklar och tillverkar nickelbatterier i den moderna fabriken vid Bönavägen. Produkterna erbjuder unika säkerhetsfördelar och tillverkningen sker med miljöhänsyn. Man har batterilagringslösningar för hem, företag och infrastrukturprojekt. Vill du veta mer kan du gå in på företagets hemsida, Nilar.com. Besöket varar omkring 1½ timme.

• 28 Okt 2020

Besök på högskolan i Gävle

Högskolan i Gävle flyttade in i de f d regementslokalerna 1996. Antalet studenter är cirka 16 000. Biblioteket stod klart 2005 . Vi kommer få en guidad visning av Lars Söderberg, f d major, som varit verksam på det f d regementet och han kan därmed knyta ihop ”gammalt och nytt”. Lars har varit guide vid Högskolan sedan den startade.

• 12 Nov 2020

Besök i tåghallen, Nynäs, Gävle

Delar av det järnvägshistoriska kulturarvet förvaras i Tåghallen i Gävle som är järnvägsmuseets fordonsmagasin. Lennart Lundgren är vår guide, han berättar om samlingarna = fordon, föremål, fotografier, arkiv, böcker och om restaureringar för att bevara och underhålla fordon med kulturhistoriska värden. Besöket tar cirka 2 timmar. Kostnad 50 kronor.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 18 Nov 2020

Besök på Gefle Chocolaterie

Gefle Chocolaterie tillverkar exklusiv choklad sedan år 2000. Vi får en redogörelse för tillverkningen och får smaka på några av produkterna. För besök och provsmakning betalar du 50 kr.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 50 kr