Studiebesök på Lantmäteriverket

Studiebesök

STF Gästrikland

28 Jan

Besöket kommer att ta omkring 2 timmar.
Vi kommer att få höra om "Lantmäteriet sedan flytten till Gävle" – en allmän presentation, hur det var på 70-talet när verket kom till Gävle, hur det har utvecklats och förändrats under de här åren med insamling av data - databas- Geodata - digitala bilder. Besöket kommer att ta omkring 2 timmar.
  • Senaste datum för anmälan: 24/01
  • Samling: Huvudentrén till Lantmäteriverket , 10:00
  • Plats: Lantmäteriverket
  • För vem? Barn och ungdom
  • För mer information och anmälan: Britt-Marie Axensköld, 070-272 97 80

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 28 Jan

Studiebesök på Lantmäteriverket

Besöket kommer att ta omkring 2 timmar.

• 10 Feb

Årsmöte - Gästriklands vilda Växter

Peter Ståhl, författaren till boken ”Gästriklands flora”, visar bilder och berättar om landskapets vilda växter. Efter de sedvanliga årsmötesförhandlingarna bjuder lokalföreningen på kaffe och smörgås.

• 10 Mar

Studiebesök hos Gästrike Återvinnare

Vi kommer att få en presentation av verksamheten och en rundvandring i anläggningen. Vi blir bjudna på kaffe. Ta gärna med dig eget ”fikabröd”.

• 17 Mar

Studiebesök hos Sörby Handelsträdgård

Samling vid Dammbron kl 16.30 för samåkning eller vid Sörby Handelsträdgård, Durovägen 135, kl 16.50. VD Staffan Thegel informerar om historia, miljötänkande och odling av 20 miljoner tulpaner (10 % av tulpanerna, som säljs i Sverige) och andra växter samt tankar inför framtiden. Självklart visas vi även runt i växthusen.

• 16 Apr

Besök i Tåghallen

Delar av det järnvägshistoriska kulturarvet förvaras i Tåghallen i Gävle, som är järnvägsmuseets fordonsmagasin. Lennart Lundgren är vår guide, han berättar om samlingarna = fordon, föremål, fotografier, arkiv, böcker och om restaureringar för att bevara och underhålla fordon med kulturhistoriska värden. Besöket tar cirka 2 timmar.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 16 Maj

Besök på Fjärdön - Favorit i repris

På Fjärdön har inga avverkningar i stor skala skett. . Det finns 400 år gamla tallar på ön. Vi har besökt Fjärdön fyra gånger tidigare, senast för två år sedan. Deltagarna har varit entusiastiska både för vad de ser och upplever, men lika mycket för det sätt de tas emot av entusiasterna, som är aktiva för öns bevarande. Fråga någon som varit med! Under vandringen, som varar 2-3 timmar, intar du den matsäck du tagit med dig.

Vi transporteras med båt ett par hundra meter, så det är bra om du tar med dig flytväst. Kraftiga skor eller stövlar är lämplig fotbeklädnad.

• 27 Maj

Studiebesök hos Neova - torvbrytning

Företaget som är landsomfattande bedriver torvbrytning invid Hedesundavägen. Ingemar Johansson kommer att berätta om verksamheten – torvbrytning – och de olika användningsområden, som torv kan användas till.

• 30 Maj

Båttur till Lövgrund

På grund av stort intresse ordnar vi åter en båtutflykt till Lövgrund. Det är en pärla ute i Gävlebukten. Lars-Erik Nordin är vår skeppare och vi transporteras med hans fina ombyggda fiskebåt. Ute på Lövgrund kommer förhoppningsvis Lennart Löf, som sedan länge har sitt smultronställe på ön, berätta om öns historia och kapellet. Medtag matsäck, som vi intar ute på Lövgrund. Kostnaden för transporten är 100 kr/person. Maximalt antal deltagare är 12 personer. ”Först till kvar” gäller. Räkna med att vi är tillbaka i Utvalnäs omkring kl. 15.00. Vid otjänlig väderlek kan färden ställas in.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 31 Maj

Gökotta i Hanåsen

Vi går från Hanåsen, söder om Gävle, till Kyrkhällarna, en vandring på cirka 30 minuter längs enkel upptrampad stig. Vi hoppas att vi ska få höra göken, då många har hört den i trakten av Hanåsen. Stövlar eller grova skor rekommenderas. Medtag matsäck.

• 06 Jun

Vandring på fäbodled i trakten av Kungsfors

Vi går 8 - 10 km på en fäboled och får sällskap av Ove Andersson, som är väl förtrogen med sträckningen vi ska gå. Vi parkerar bilar i vardera ändan, för att göra vandringen lite bekvämare. Passa på att delta i en fin vandring och samtidigt få lite information om bakgrunden till stigens uppkomst. Under vandringen, som varar omkring 3-4 timmar, intar du den matsäck du tagit med dig.

• 13 Jun

Vandring på Billudden

Vi har flera gånger tidigare besökt Billudden på hösten, nu blir det en försommarvandring. Naturreservatet Billudden är en del av Uppsalaåsen, som här, strax öster om Dalälvens mynning, försvinner ner i havet. Vi vandrar c:a 7 km ut till Billuddens yttersta spets mot öppet hav.