Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

Besök på Fjärdön - Favorit i repris

Familjeutflykt 2

STF Gästrikland

16 Maj

Inte medlem
Vi transporteras med båt ett par hundra meter, så det är bra om du tar med dig flytväst. Kraftiga skor eller stövlar är lämplig fotbeklädnad.
På Fjärdön har inga avverkningar i stor skala skett. . Det finns 400 år gamla tallar på ön. Vi har besökt Fjärdön fyra gånger tidigare, senast för två år sedan. Deltagarna har varit entusiastiska både för vad de ser och upplever, men lika mycket för det sätt de tas emot av entusiasterna, som är aktiva för öns bevarande. Fråga någon som varit med! Under vandringen, som varar 2-3 timmar, intar du den matsäck du tagit med dig.
  • Senaste datum för anmälan: 13/05
  • Samling: Dammbron, Gävle , 09:15
  • Plats: Fjärdön
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lennart 070-662 32 53

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 16 Apr

Besök i Tåghallen

Delar av det järnvägshistoriska kulturarvet förvaras i Tåghallen i Gävle, som är järnvägsmuseets fordonsmagasin. Lennart Lundgren är vår guide, han berättar om samlingarna = fordon, föremål, fotografier, arkiv, böcker och om restaureringar för att bevara och underhålla fordon med kulturhistoriska värden. Besöket tar cirka 2 timmar.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 16 Maj

Besök på Fjärdön - Favorit i repris

• 27 Maj

Studiebesök hos Neova - torvbrytning

Företaget som är landsomfattande bedriver torvbrytning invid Hedesundavägen. Ingemar Johansson kommer att berätta om verksamheten – torvbrytning – och de olika användningsområden, som torv kan användas till.

• 30 Maj

Båttur till Lövgrund

På grund av stort intresse ordnar vi åter en båtutflykt till Lövgrund. Det är en pärla ute i Gävlebukten. Lars-Erik Nordin är vår skeppare och vi transporteras med hans fina ombyggda fiskebåt. Ute på Lövgrund kommer förhoppningsvis Lennart Löf, som sedan länge har sitt smultronställe på ön, berätta om öns historia och kapellet. Medtag matsäck, som vi intar ute på Lövgrund. Kostnaden för transporten är 100 kr/person. Maximalt antal deltagare är 12 personer. ”Först till kvar” gäller. Räkna med att vi är tillbaka i Utvalnäs omkring kl. 15.00. Vid otjänlig väderlek kan färden ställas in.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 31 Maj

Gökotta i Hanåsen

Vi går från Hanåsen, söder om Gävle, till Kyrkhällarna, en vandring på cirka 30 minuter längs enkel upptrampad stig. Vi hoppas att vi ska få höra göken, då många har hört den i trakten av Hanåsen. Stövlar eller grova skor rekommenderas. Medtag matsäck.

• 06 Jun

Vandring på fäbodled i trakten av Kungsfors

Vi går 8 - 10 km på en fäboled och får sällskap av Ove Andersson, som är väl förtrogen med sträckningen vi ska gå. Vi parkerar bilar i vardera ändan, för att göra vandringen lite bekvämare. Passa på att delta i en fin vandring och samtidigt få lite information om bakgrunden till stigens uppkomst. Under vandringen, som varar omkring 3-4 timmar, intar du den matsäck du tagit med dig.

• 06 Jun 2020

Vandring på fäbodled i trakten av Kungsfors

• 13 Jun

Vandring på Billudden

Vi har flera gånger tidigare besökt Billudden på hösten, nu blir det en försommarvandring. Naturreservatet Billudden är en del av Uppsalaåsen, som här, strax öster om Dalälvens mynning, försvinner ner i havet. Vi vandrar c:a 7 km ut till Billuddens yttersta spets mot öppet hav.

• 12 Sep 2020

Vandring på Eskön

Vi går 5-6 km på olika typer av stigar och på skogsbilväg. På Eskön finns ett litet fiskemuseum och en nedlagd skola som vi får besöka. Margot Östlund, som bor på Eskön, guidar oss. Ta med matsäck.

Lördagen den 12 september kl 10.00. Samling vid Dammbron kl 09Lördagen.30 för samåkning. Du kan även ansluta vid naturstigen kl 10.00 på Eskön.