Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Vandringens dag, Signaturled Omberg

STF Folkunga

12 Sep 2020

Omberg är ett naturreservat med stora naturvärden med bland annat bokskogar, eklandskap och slåtterängar samt många historiska platser. På Ombergs högre höjder bjuds fantastiska utsiktsplatser över Vättern och omgivande miljöer. Vandringen avslutas med AfterWalk på STF Stocklycke Vandrarhem. Samling: STF Stocklycke Vandrarhem, Omberg kl 14:00 Deltagande är kostnadsfritt – ingen föranmälan.
Tillsammans med Naturskyddsföreningen Ödeshög arrangeras en lärorik och spännande guidad vandring på Ombergs högre höjder. Vi startar och slutar vid vandrarhemmet.
  • Samling: STF Stocklycke vandrarhem , 14:00
  • Plats: STF Stocklycke vandrarhem
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Hanna Theel 0144-330 44

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 23 Aug 2020

Aug

Vandring Bjän runt

Vi vandrar Bjänleden runt sjön Bjän, norr om Roxen. Längs vandringen kan vi uppleva att tiden stått stilla. Backstugor, kolarkojor och kvarnar finns bevarade. Vandringen är ca 8 km på vackra och slingrande skogsstigar genom kulturlandskap och fin natur. Här har torpare och backstugusittare vandrat i generationer.

Leden är medelsvår, lätt kuperad men ändå lättvandrad. Vill du vandra en kortare sträcka finns det en möjlighet välja det. Vid intresse och om vi får tid över kan ett besök vid Stjärnorpsravinen vara intressant. Det är en ravin full av strutbräken. En upplevelse av att mystiken tätnar i den vackra naturen. Notera att det råder eldningsförbud på hela leden. Ta med matsäck.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 02 Sep

Besök på Karshults reningsverk, Motala

Vad händer med vårt vatten efter det släpps ner i avloppet och når reningsverken? Reningsverk är som stora kretslopp vilka hanterar både avloppsvatten och dagvatten. Reningen sker i flera steg och varje dag passerar över 9000 kubikmeter avloppsvatten igenom reningsverket i Motala.

Restprodukterna efter reningen blir i Karshult till gödning och i processen produceras även fordonsgas vilket kommunen återanvänder i egna fordon. Missa inte denna möjlighet få insyn i hur vårt avloppsvatten hanteras i en av våra kommuner. Begränsat antal platser, max 20 personer, först till kvar gäller.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 80 kr

Vandringens dag, Skogssjöns naturreservat

Välkommen att vandra i Skogssjöområdet i Mjölbys närhet. Det är en fantastisk plats där naturens dåtid satt sitt rejäla avtryck, något vi kan värna om och uppleva i nutid. Låt oss upptäcka tillsammans! Denna dag erbjuds flera vandringsalternativ. Välj det som passar dig och vandra i din egen takt.

STF Folkunga finns på plats om du vill ha tips och råd, kanske så slår vi sällskap på någon av turerna. Familjevandringen är bemannad hela dagen. Ta med egen fika och lunch, grillplats finns. Vandringsalternativ: - Röda Skogsslingan 2,5 km – För barnfamiljen, vi gör en utflykt med tipsrunda kring allemansrätten. Perfekt för nybörjare, liten som stor. - Istidsspåret bjuder på 3 km av spännande kuperad vandring i istidens spår. - Gula Sjöslingan 4,5 km. En skön vandring i vacker natur. Den kan kombineras med det mer kuperade Istidsspåret om du vill ha en en längre tur, ca 8 km. - Östgötaleden från Skogssjön till Örbackens 5,5 km. (totalt ca 11 km). Örbacken är ett av Östergötlands finaste kalkkärr. Här finns vindskydd med grillmöjligheter. Platsen är tillgänglighetsanpassad.

Vandringens dag, Signaturled Omberg

Vandringens dag, Naturum Tåkern

Guidad vandring till Svanshals udde i samarrangemang med Naturum Tåkern. Det blir en tur på ca 4 km, längs smala spänger, tyvärr inte anpassad för rullstol eller liknande.

Tåkern är fågelskådarnas paradis, en av Sveriges främsta fågelsjöar med vackra strandängar. Tåkern har blivit en av norra Europas viktigaste häcknings- och rastplatser för många fågelarter. Vid Svanshals udde finns ett fågeltorn med bra utsikt över fågelsjön. Medtag matsäck.