Vandring på Signaturled Omberg

STF Folkunga

26 Apr

Inte medlem
Ta med matsäck! För samåkning kontakta ansvarig för aktiviteten. Samåkning från slutpunkt till startplats ordnas. Ansvarig: Kjell Knutsson. Anmälan till stffolkunga@stfturist.se eller till Kjell 0730383072
Vi vandrar ca 10 km på den första delsträckan av signaturled Omberg som startar i Boxholm. För den som önskar erbjuds en kortare vandring på ca 3 km. Leden följer Östgötaledens sträckning och går genom mestadels skogslandskap. Vindskydd finns vid Kvarngölen. Leden går över Pukaberget och avslutas i Göstring urskogsreservat. Östergötlands största ek finns i Lagnebrunna, den är 700-800 år gammal.
  • Samling: Boxholms järnvägsstaion , 10:00
  • Plats: Boxholm
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Kjell Knutsson

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 11 Feb 2020

Årsmöte

Förhandlingar, servering, underhållning samt besök på glasbrukets smedja. Välkommen att dela med dig av dina idéer och önskemål inför det framtida arbetet. Varmt välkommen!

Vi förutsätter att förslag till alla poster är klara inför årsmötet. Vi kommer också att under årsmötet samla idéer och tankar inför kommande målsättning för lokalavdelningsarbete.

• 23 Feb

Familjevandring

Är du nyfiken på ett aktivare friluftsliv för dig och din familj? Att vara ute i naturen är fantastiskt givande för stora och små, varmt välkomna på familjevandringar under våren tillsammans med STF Folkunga. Vi besöker under våren fyra av våra vackra naturreservat i Folkunga-området(Boxhom, Mjölby, Ödeshög, Vadstena och Motala). Gemensamt för alla tillfällen är att vi ses en söndag i månaden kl 11:00 med start i februari. Sträckorna kommer att variera men fokus ligger på barnens upptäckarlust och tempo, under våra vandringar äter vi medhavd lunch.

Inga förkunskaper krävs, vi lär av varandra under tiden. Inför vandringen får ni tips på kläder, packning och mat, vi har även en del utrustning att låna ut inledningsvis om ni inte har. Kontakta oss för anmälan eller om du vill veta mer; sftfolkunga@stfturist.se eller telefon: 0735-105910. Aktiviteterna är helt kostnadsfria. Anmälan obligatorisk, begränsat antal platser så först till kvarn gäller.

• 04 Mar

Guidad tur på Industrimuseet i Motala

Motala Verkstad grundades 1822 som en reparationsverkstad för byggande av Göta kanal. Här finns historiken och många föremål att se och som är en del av år kulturhistoria. I museet finns även kylskåp och spisar utställda tillsammans med information om dess utveckling. Redan 1922 påbörjades tillverkningen av kylskåp i Motala.

Ansvarig: Uno Axelsson, anmälan till stffolkunga@stfturist.se eller till Uno 0703113068 senast den 27 februari. För samåkning kontakta ansvarig för aktiviteten.

• 22 Mar

• 29 Mar

Historisk stadsvandring i Vadstena

En historisk stadsvandring som berättar om kvinnohistoria och kvinnor i historien, kända och okända. Vandringen är ca 6 km och vi får också besvara ett antal quiz-frågor på vägen. Vi fikar tillsammans på ett konditori i Vadstena.

Anmälan till stffolkunga@stfturist.se eller till Lars, 0706453763 senast den 25 mars. Vadstena. För samåkning kontakta ansvarig för aktiviteten.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 19 Apr

• 26 Apr

Vandring på Signaturled Omberg

• 16 Maj

På cykel i Tåkernbygd

Vi cyklar i det vackra landskapet runt sjön Tåkern i en takt så alla hänger med. Vi stannar till på intressanta platser och vi tar paus för att fika och äta matsäck som var och en tar med. Du kan parkera bilen vid Väderstad kyrka, det går också bra att ta med cykeln på pendeln och landsortsbussen som stannar vid Väderstad kyrka. Hela sträckan är ca 45 km.

Ta med matsäck! För samåkning kontakta ansvarig för aktiviteten. Mer info här: https://www.upplevvadstena.se/bilder/cykelleder/ Ansvarig: Kjell Knutsson, anmälan till stffolkunga@stfturist.se eller till Kjell 0730383072 senast den 12 maj. googlekarta_takern_runt_720x480.jpg

Medlem: Pris ej bestämt

• 17 Maj

• 31 Maj

Vandring på Viggebyleden

Viggeby naturreservat ligger söder om Linköping. Vandringsleden, ca 10 km, tar dig till de vackraste platserna på Viggebyhalvön. För den som önskar erbjuds en kortare vandring på ca 3 km. Den följer delvis Östgötaledens sträckning genom reservatet.Här finns stora lummiga lövskogar, betade hagmarker, solvarma strandklippor och trolska barrskogar. Och en hel liten skärgård att utforska. Start vid den västra entrén, Viggebysand, som är reservatets huvudentré.

Ta med matsäck! För samåkning kontakta ansvarig för aktiviteten. Ansvarig: Lars Murling. Anmälan till stffokunga@stfturist.se eller till Lars, 0706453763 senast den 27 maj.

• 28 Jun

Vandring vid Sommarhagen, Malexander

Vandring i ett vackert skogslandskap med sjöar och höjder med en vidunderlig utsikt som påminner om ett skärgårdslandskap. Ca sju kilometer vandring och så lika långt tillbaka, totalt ungefär 14 kilometer underbar naturupplevelse. Du kommer att uppleva turen helt annorlunda på tillbakavägen trots att det är samma sträcka. För den som önskar erbjuds en kortare vandring på ca 3 km. Det finns vindskydd med grillplats.

Ta med matsäck! För samåkning kontakta ansvarig för aktiviteten. Knutsson. Anmälan till stffolkunga@stfturist.se eller till Kjell 0730383072 senast den 24 juni.