Studiebesök Väderstad

05 Okt 2022

Okt

Inte medlem
Samling kl. 18.00 vid parkeringen till Väderstadverken. Vi får en visning av någon i företagsledningen. Företaget bjuder på kvällsfika.
Vi får ta del av hur den första jordbruksmaskinen kom till i Väderstad och historiken fram till idag som ett världsledande företag inom jordbruksmaskiner. Ett företag som har miljö och natur i fokus eftersom man tar fram produkter som på ett optimalt sätt ska ge förutsättningar för bl.a. livsmedelsproduktion. Ett besök med kultur- och nutidshistoria.
  • Senaste datum för anmälan: 02/10
  • Samling: Parkeringen vid Väderstad AB , 18:00
  • Plats: Väderstad
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: stffolkunga@stfturist.se

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 28 Aug 2022

Aug

Vandring i Ydre

En vandring i den vackra trakten söder om sjön Sommen. Rundan är kuperad med ett par kraftiga uppförsbackar men vi blir rikt belönade med vackra utsiktsplatser. Vi passerar naturreservatet Vassviksberget med vacker utsikt. Vi går sen mot sjön Sommen och tillbaka till Norra Vi Kyrka. Under turen gör vi flera stopp för matsäck och vila.

Vandringen är ca 9 km, beräknad tid, 4 timmar. Medtag matsäck. Under turen gör vi flera stopp för matsäck och vila. Ordentliga skor och viss kondition krävs.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 10 Sep 2022

Vandringens dag 2022

Vandringens dag arrangeras varje år den andra lördagen i september runt om i hela Sverige. I vårt område är det i år en vandring i tätortsnära miljö, i Motala. Vi går en del på Östgötaleden längs Göta kanal, passerar gamla historiska miljöer som Motala verkstad, dockan, slusstrappan vid Borenshult mm. En avstickare in i Sjöbo-knäppans naturreservat.

Vandringen går i lätt terräng på stigar, grus- och asfaltsvägar. Sträckan är 11 km, beräknad tid ca 4 timmar. Ta med matsäck.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis