Historisk stadsvandring i Vadstena

STF Folkunga

11 Okt 2020

Inte medlem
Stadsvandringen är inte krävande, alla kan delta. Vi avslutar med en gemensam fika på Solgårdens pensionat, ingår i avgiften.
Vi får denna dag möjlighet att ta del av kvinnors spännande historia på plats med hjälp av vår guide Eva Mattson. Via en vandring på kullerstensgator och genom historiska kvarter fördjupar vi oss i kvinnornas betydelse för Sverige och här i Vadstena är spåren tydliga. Här spirade kvinnokraften tidigt; heliga Birgitta, unionsdrottningen Margareta och drottning Katarina Jagellonica. Hur kunde de uppföra kloster, rådhus och slott under en tid då kvinnor var omyndiga?
  • Senaste datum för anmälan: 06/10
  • Samling: Klosterkyrkan Vadstena , 10:00
  • Plats: Klosterkyrkan Vadstena
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: stffolkunga@stfturist.se eller Lars Murling 0706453763

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 23 Sep 2020

Medlemsmöte, Medevi Brunn

Historiska Medevi Brunn välkomnar oss, idag även ett STF boende, och vi får höra lite om ”brunnen” både igår, idag och framåt. Deltagandet är för medlemmar i lokalavdelningen och kostnadsfritt. Alla kan och vill inte vandra men mötet mellan människor med liknande värderingar och intressen är viktigt och möjliggör. Medlemmar i STF Folkunga är därför välkomna till en kväll av samkväm, kunskap och inspiration där alla kan vara med.

Vi gör en återblick till senaste årets verksamhet, uppdaterar kring Svenska Turistföreningen och tillsammans bygger vi inspiration för kommande verksamhetsplanering för 2021. Vad vill du delta i för aktivitet, vilken vandring vill du göra tillsammans, finns det ett studiebesök du drömmer om, en kurs eller resa du gärna ser dig göra tillsammans med STF kamrater? STF som ideell medlemsförening arbetar för att alla ska ha tillgång till Sveriges natur och kultur, idag och i framtiden. Vad kan vi göra tillsammans för det i västra Östergötland? Det bjuds på fika från kl. 18.00. Beräknad sluttid är 20.30

Medlem: Gratis

• 27 Sep 2020

Vandring i Fågelmossen

Fågelmossens naturreservat, norr om Motala, präglas av 150-åriga gammal tall- och granskog varvad med myrmark. Skogen omger de fuktiga partierna vackert och skapar en symbios vilken främjar artrikedom. Kombinationen av myr och skog skapar även ett tillhåll för många fågelarter bland annat orren och tjädern. Har man tur kan man höra och till och med skymta någon av dem.

Det kan vara blött i markerna så vandringsstövlar eller vattentäta kängor med högt skaft rekommenderas. Kuperad vandring, smal stig viss sträckning med bitvis ojämn terräng på grund av trädrötter. Vandringen går också delvis på skogsvägar. Vi passerar flera angränsande naturreservat under vår vandring. Vandringen är ca 10 km. En vandring på ca 2,5 km finns för dig som vill gå kortare sträckning. Vid startplatsen finns grillplats, en gammal kåta och vindskydd. Vi samlas vid entrén till Fågelmossens naturreservat kl 10.00, Obs – få parkeringsplatser. Matsäck medtages.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 11 Okt 2020

Historisk stadsvandring i Vadstena

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 18 Okt 2020

Familjevandring

Att uppleva naturen är fantastiskt givande för stora och små, det är värdefull samvaro samtidigt som vi lär oss allt från att anpassa kläder till att hitta stigen. Familjevandringar är inspiration och samvaro i vår vackra närmiljö i västra Östergötland där fokus är barnens upptäckarlust och tempo.

Familjevandringar kräver ingen förkunskap, vi lär av varandra och inför vandringen kan du gärna få tips och råd. Det kan även finnas viss utrustning att låna för att pröva sig fram, hör av dig så ser vi vad vi kan lösa. Familjevandringarna passar nybörjare stor som liten. Medhavd matsäck med lunch äter vi tillsammans under dagen. Följ STF Folkunga på Facebook för uppdatering om plats. Vi träffas 3;e söndagen varje månad mellan kl. 11.00-ca 14.00.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 50 kr

• 25 Okt 2020

Vandring på Mariedammsleden

Dagens vandringsled ligger norr om Motala och startar i utkanten av Mariedamm. Leden är 9 km lång med ett alternativ på 4 km och bjuder på intressanta kulturella upplevelser längs med vägen. Här finner vi vattenfyllda gruvhål, inhägnade, och lämningar av tjärdal, gravar och masugn. En del informationstavlor finns där vi kan fördjupa oss i miljön och naturen.

Terrängen är ganska lätt och omväxlande. Inga kalhyggen men ganska blött vid regn och vi kan även välja passera ett vadställe (stenar över en sjö) så tänk på välja skor/kängor/stövlar efter väder. Rastställen finns på flera platser, en del med bord och bänkar samt ett vindskydd. Ta med matsäck. Du hittar mer information om området på Visit Askersund hemsida.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr