Föreläsning: Pigrimsleden Santiago de Compostela

STF Folkunga

12 Nov 2020

Inte medlem
Föreläsningen är i Skogssjöns konferenslokal som i normalfall rymmer upp till 50 personer. Pga. Covid-19-restriktioner begränsas antalet till 25 personer. Skogssjöns friluftsområde som beskrivs som "Mjölbys pärla" ligger i Mjölbys norra stadsdel Slomarp, på vägen mot Skänninge. Följ skylt "Skogssjön".
Pilgrimsleden Santiago de Compostela ”El Camino” är en 80 mil lång led från St Jean Pied de Port till Santiago de Compostela i Spanien. En vallfartsort i över tusen år för pilgrimer från hela världen, även vår östgötska Heliga Birgitta tog sig till aposteln Jacobs grav. Idag vallfärdar många leden med fler mål i sinnet. 2017 och 2019 gick Annica Lindström tillsammans med Veronika Sparrborn leden. En led och vandring som förändrade bådas liv och deras sätt att tänka. Välkommen att ta del av deras berättelse, upplevelser och bilder från vandringarna.
  • Senaste datum för anmälan: 09/11
  • Samling: Skogssjöns konferenslokal , 18:00
  • Plats: Skogssjön Mjölby
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: stffolkunga@stfturist.se eller Annica Lindström 0723132215

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 25 Okt 2020

Okt

Vandring på Mariedammsleden

Dagens vandringsled ligger norr om Motala och startar i utkanten av Mariedamm. Leden är 9 km lång med ett alternativ på 4 km och bjuder på intressanta kulturella upplevelser längs med vägen. Här finner vi vattenfyllda gruvhål, inhägnade, och lämningar av tjärdal, gravar och masugn. En del informationstavlor finns där vi kan fördjupa oss i miljön och naturen.

Terrängen är ganska lätt och omväxlande. Inga kalhyggen men ganska blött vid regn och vi kan även välja passera ett vadställe (stenar över en sjö) så tänk på välja skor/kängor/stövlar efter väder. Rastställen finns på flera platser, en del med bord och bänkar samt ett vindskydd. Ta med matsäck. Du hittar mer information om området på Visit Askersund hemsida.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 12 Nov 2020

Föreläsning: Pigrimsleden Santiago de Compostela

Medlem: 70 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 15 Nov 2020

Familjevandring

Familjevandringar kräver ingen förkunskap, vi lär av varandra och inför vandringen kan du gärna få tips och råd. Det kan även finnas viss utrustning att låna för att pröva sig fram, hör av dig så ser vi vad vi kan lösa. Familjevandringarna passar nybörjare stor som liten. Medhavd matsäck med lunch äter vi tillsammans under dagen.

Följ STF Folkunga på Facebook för uppdatering om plats. Vi träffas mellan kl. 11.00-ca 14.00. Att uppleva naturen är fantastiskt givande för stora och små, det är värdefull samvaro samtidigt som vi lär oss allt från att anpassa kläder till att hitta stigen. Familjevandringar är inspiration och samvaro i vår vackra närmiljö i västra Östergötland där fokus är barnens upptäckarlust och tempo.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 50 kr

• 22 Nov 2020

Vandring på Marialeden Omberg

Marialeden är en del av Klosterleden som går över Ombergs norra del och är lite utav en outforskad pärla för många. Leden tar oss utmed bergets klippor som stupar ner mot Vättern. Vi passerar vackra utsiktsplatser som Västra väggar och vi vandrar förbi Ommas Borg, genom Ombergsliden och förbi Heliga hjärtats Kloster.

Det är en vandring på ca 10 km som inleds med en rejäl stigning. Väl uppe möts vi av vacker utsikt. När vi passerar Ommas Borg får du höra lite mer om sägnen kring drottning Omma och hennes berg. Vi samlas vid Ombergslidens parkering bakom Heliga Hjärtas kloster. Medtag matsäck.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 03 Dec 2020

Kulturafton med gröt och brasa

Årsavslutning Enligt traditionen samlas lokalavdelningen för att avsluta året. Denna gång blir det i Väderstad, det lilla samhället med stor nybyggaranda och stark attraktion. Vi får ta del av familjen Starks berättelse om bonden som tillverkade ett jordbruksredskap i sin lada till att idag vara ett världsledande företag inom lantbruksmaskiner. Vi får uppleva platsen där människor möts, Centralkonditoriet, en magnet och turistattraktion för nära och långväga besökare året om.

Först besöker vi Väderstadverken med guidning. Vi samlas sen på "torget" mellan Centralkonditoriet och Väderstads byggnadsvårdsbutik där det blir Väderstadglögg, risgrynsgröt och skinkmacka som traditionen bjuder när STF Folkunga möts i december.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 100 kr