STF Färdledarna Lokalavdelning

STF Färdledarna Lokalavdelning - Harevägen 6, 30570 Haverdal

Våra kommuner

Borlänge

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Färdledarna Lokalavdelning

Nu har du möjlighet att certifiera dig till Naturguide!

I November 2020 lanseras den nya, nationella certifieringen av Naturguider. Det är ett samarbete mellan FUN (Föreningen för nationell utbildningsform för Naturguider)  och branschorganisationen Naturturismföretagen som har tagit fram en professionell yrkescertifiering för naturguider enlig den norm som under 15 år har använts vid utbildning av naturguider i lågland. Det är ett efterlängtat steg för att ytterligare professionalisera branschen och genom detta bli mer lik sättet man arbetar med certifieringar på runt om i Europa. Efterfrågan på certifierade guider ökar i takt med att naturturismen blir allt mer populär och utländska gäster söker sig till Sverige för vackra och spännande naturupplevelser. Certifieringen riktar sig till redan utbildade och erfarna guider, som önskar ett formellt yrkesbevis.

STF ser mycket positivt på den nya naturguidecertifieringen och välkomnar varmt en möjlighet för våra kunniga och erfarna naturguider att få en formell certifiering. Vi hoppas att den kan användas för att kvalitetssäkra våra aktiviteter ytterligare och ser det som en fantastisk möjlighet för våra erfarna guider att få ett yrkesbevis inom Naturguidning i lågland.

Som samarbetspart till FUN och Naturturismföretagen, så har STF fått möjlighet att certifiera naturguider redan nu under hösten 2020. Du som har kompetens och erfarenhet inom naturguidning, samt en färsk HLR-utbildning ( inte äldre än 3 år) har möjlighet att certifiera dig redan i November. STF subventionerar priset och du betalar endast 2000 kr själv. Inför certifieringen träffas vi i web-möten för att tillsammans förbereda oss inför certifieringen. Som färdledare med fjällsäkerhetsnormen i bagaget så har du troligtvis den kompetens som krävs, men titta gärna igenom manualen som beskriver de krav som ställs – du hittar den på www.certifieradnaturguide.se. För de STF-guider som blir certifierade, ingår det att under 2021 genomföra 3 aktiviteter tillsammans med en lokalavdelning, gärna i sitt eget närområde.

Är du intresserad? Läs steg-för-steg nedan

1. Har jag vad som krävs?
Börja med att ladda ner och läs manualen (du hittar den på www.certifieradnaturguide.se)
Gör sedan en självskattning och fundera över om du har det som krävs.

2. Kompetenskomplettera.
Förstärk din kompetens med delar du eventuellt saknar. Exempelvis strategi för markägarkontakter, HLR-fortbildning eller annat.

3. Anmäl dig till STFs certifieringstillfälle
Anmäl intresse till vandring@stfturist.se, certifiering 21 November. 1 heldag.  Örebro. SENAST ANMÄLNINGSDATUM 6/11.

4. Skicka in intyg –  formell kompetens
A:  Ska kunna styrka genomförd utbildning, som omfattar första hjälpen med HLR (det vill säga L- (C)ABCDE-utbildning eller motsvarande), ej äldre än tre år.
B: Ska kunna styrka minst två guidningar per år de senaste två åren genom intyg från uppdragsgivare. Alternativt kan den sökande styrka sin erfarenhet genom uppvisande av intyg från utbildningar där den sökande genomfört guidningar inom ramen för utbildningen.

5. Uppguidning – praktisk kompetens
Under examineringen kommer du få visa dina färdigheter som naturguide för två av våra examinatorer och en grupp deltagare. För att bli godkänd certifierad naturguide vägs både dina skriftliga och praktiska resultat samman

Certifiering
Har du vad som krävs och du blir godkänd får du ett diplom, en logga som du kan använda i ditt CV eller i ditt marknadsföringsmaterial och en namnbricka som visar att du är en certifierad naturguide. Certifiering gäller i 3 år.