Visingsö resa med ångaren Trafik.

placeholder for local activities whithout image.

STF Falköping Tidaholm

13 Jun

Lördagen 13 juni kl 10.00 i Hjo hamn. Anmälan till Inga-Maj senast 1 maj. 0703752162. Resan genomförs om tillräckligt många resenärer anmäler sig.
Tillsammans med tre STF avdelningar i vår närhet chartrar vi Ångaren Trafik i Hjo för en resa till Visingsö. Överfarten tar drygt 2 timmar och det blir ca 3,5 timmar på ön. På båten finns det möjlighet att köpa kaffe med bulle eller smörgås. Visingsö var ett maktcentrum i Sverige i tidig medeltid. Brahekyrkans interiör i barockstil från 1600-talet är sevärd. Visingsborgs ståtliga slottsruin ödelades av brand 1718. Möjlighet finns för att gemensamt åka remmalag runt ön, äta en gemensam lunch på en av öns restauranger (information om vilka rätter som erbjuds kommer.) och få en guidning i Brahekyrkan. Det finns också möjlighet att äta egen matsäck. Återresa från Visingsö kl 16.00. Kostnad 250kr för resa med Ångaren Trafik. 210kr för remmalag samt guidning i Brahekyrkan samt kostnaden för maten. Samåkning från Medborgarhuset Falköping 8.30. Mer information fås vid anmälan.
  • Senaste datum för anmälan: 01/05
  • Samling: Medborgarhuset falköping , 08:30
  • Plats: Visingsö
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Inga-Maj 0703752162

Typ av aktivitet: Resor

• 29 Jan

Årsmötet 2020

2020 årsmöte. Vi bjuder på fika. Natur och kulturprogram, Lennart Sundh kåserar om Botaniska besöksmål i Västergötland med bildspel. Årsmötet är årets viktigaste händelse i föreningen eftersom det är där ifrån allt annat arbete härstammar. Är du intresserad av att delta mer aktivt i vårt arbete så är du välkommen att kontakta någon i styrelsen.

Onsdagen den 29 januari kl 19:00 i fritidslokalen S. Vilhemsberg

• 13 Feb

Studiecirkel start

I år läser vi om Småland. Om intresse finns blir studiecirkelträffarna torsdagarna 27 februari, 12 mars, 26 mars i Falköping. Anmälan till dessa sker på studiecirkelstarten eller till Inga-Maj. Om intresset finns kan det bli en sommar resa till Småland.

Torsdagen 13 februari kl 19.00  I år läser vi om Småland. Studiecirkel ledare: Inga-Maj med medhjälpare. Studiefrämjandets lokal Falköping

• 19 Feb

Bildvisning.

Bengt Karlsson visar bilder från intressanta platser som han besökt på sina resor.

Onsdagen 19 februari kl 19.00  Lokal Suntaks Sockenstuga.  Inträde och fika 50 kr för medlem 60 kr för icke medlem. Ansvarig och anmälan senast 16 februari till Inga-Maj 0703 752162.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 19 Mar

Besök på IPAB i Acklinga

IPAB är marknadsledande av effektiva system och maskiner för hantering av timmer IPAB utvecklar, tillverkar och levererar maskiner och system för att fylla sågverksindustrins behov av att sortera, transportera och hantera timmer. Företaget har sitt huvudkontor och tillverkning i Tidaholm. Någon från företaget pratar om verksamheten och visar runt. Vi blir bjudna på kaffe.

Torsdagen 19 mars Kl. 15.00 Samåkning från Medborgarhuset Falköping kl. 14.00. Anmälan senast 16 mars till Inga-Maj 070 3752162

• 18 Apr

Besök i kyrkorna Friggeråker och Torbjörntorp

Vi samlas på kyrkogården vid ruinen av medeltidskyrkan som revs 1871.  Där möter vi Birgit Pryssander och Bengt Oskarsson. De hjälps åt att berätta om denna kyrka i Mössebergs församling som återuppbyggdes 1955 strax öster om ruinen. Vi stannar en kort stund i det intima kyrkorummet och beundrar de handmurade kryssvalven. Därefter samåker vi en kilometer mot Torbjörntorps kyrka, som ligger på en höjd väster om vägen. Denna kyrka i nyempire fick vara kyrka åt båda församlingarna 1872 -1955. Interiören är nyrenoverad. Lägg märke till att sakristian i denna kyrka finns bakom ett skrank öster om altaret och altaruppsatsen. När vi lyssnat till Bengt Oskarsson tar vi vår fikastund tillsammans med Bengt och paret Pryssander i församlingssalen under läktaren. Där blir det tillfällen till frågor.

Lördagen 18 april kl 10.00 Ryggsäcksfika. Samåkning från Medborgarhuset Falköping kl. 9.30.

• 09 Maj

Väddåkra norr om Blidsberg,

Väddåkra gård ligger i Humla socken omkring fem kilometer norr om Blidsberg i Ätradalen. Den är nu en kulturstiftelse efter att ha gått i arv sedan 1600-talet. Sista ägaren Kristina Smedberg inrättade stiftelsen med syfte att erbjuda en lantlig kulturmiljö för besökare och framtida boende för kulturskapare. Medlemmar av familjen Smedberg guidar. Vi får höra berättas episoder ur familjehistorien. Guiden i Humla kyrka är från Hembygdsföreningen. En tidigare kvarnplats vid ån kan besökas. Den sevärda stenbron tagen ur biltrafik minner om riksdagsmannen Josef Smedbergs framgång i lokalpolitiken.

lördagen 9 maj 11.00 Medhavd lunch utomhus eller i Humla kyrka. Vid behov kan vi dela upp oss i grupper. Samåkning från Medborgarhuset i Falköping 10.00. Fika eller lunchkorg Anmälan senast 4 maj till Nisse 0515 - 188 03

• 14 Maj

Fåglaviks Glasbruksmuseum och Haraberget Herrljunga

Vi besöker Herrljunga kulturhus och tittar på en utställning om Fåglaviks glasbruk. Vi fortsätter till Herrljunga hembygdspark Haraberget, där vi blir guidade runt i stugorna av någon från Hembygdsföreningen. Fåglaviks Glasbruksmuseum har en konstnärlig touche och en glasbruksverkstad har byggts upp med verktyg och material bevarade från det gamla glasbruket. Här finns en glasutställning där det första och det sista glaset som tillverkades i Fåglavik ingår samt en riklig fotodokumentation från de år glasbruket var igång. Arthur Henriksson-rummet inrymmer träsnidaren Arthur Henrikssons täljda memoarer från uppväxt och arbetsliv i 1900-talets Sverige, sammanlagt ett 80-tal scener. Vi äter dagens lunch på Herrljunga Hotell där var och en betalar. I vacker natur på sluttningen mot ån Nossan vid Haraberget i Herrljunga ligger Hembygdsparken. I omgivningen finns flertalet äldre hus där berättelserna sitter i väggarna och där prylar och ting berättar om bygdens kulturarv.

Torsdagen 14 maj kl 11.00Pris: Kulturhuset 20 kr Haraberget 30 kr. Anmälan senast 10 maj till Inga-Maj 070  3752162. Samåkning från Medborgarhuset Falköping kl 9.30.

Medlem: 50 kr

• 06 Jun

Nationaldagsfirandet 6 juni

Lördagen 6 juni Vi medverkar vid Nationaldagsfirandet 6 juni i Plantis Falköping. Ansvarig styrelsen genom Inga-Maj Enequist.

• 13 Jun

Visingsö resa med ångaren Trafik.

Medlem: 460 kr

• 01 Jul

Sommar resa

Mer information kommer senare. Anmäl dig till resan genom att prata med någon i styrelsen och genom att delta på studiecirkeln om Småland. Datum och deltagaravgift beslutas senare.

Om vi blir tillräckligt många resenärer (30) planeras en resa till Småland under sommaren,  2 eller 3 dagar.