Haraberget Herrljunga hembygdspark

placeholder for local activities whithout image.

STF Falköping Tidaholm

29 Maj

Lördag 29 maj. 10.00 Kostnad 70 kr för guidning och fika. Ansvarig och anmälan till Inga-Maj senast 24 maj 2020
Haraberget Herrljunga hembygdspark ligger i vacker natur på sluttningen ner mot ån Nossan I parken finns flera äldre hus där berättelserna sitter i väggarna och där prylar och ting berättar om bygdens kulturarv. Vi börjar med att samlas runt kaffeborden i nya Spårabolsstugan. Kl 10.30 guidning i stugorna
  • Senaste datum för anmälan: 24/05
  • Plats: Herrljunga
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Inga-Maj 0703752162

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 27 Mar

Besök i kyrkorna Mösseberg och Fredriksberg.

Vi samlas vid entrén till Mössebergs kyrka. Där möter vi komminister Knut Svenning. Han kommer att berätta om denna kyrka som byggdes och invigdes 1960. Arkitekt Anders Ekman har skapat en vacker kyrka med gotisk lyftning. Efter en kort rundvandring med information i denna kyrka beger vi oss till Fredriksbergs kyrka dit också Knut Svenning följer med för att berätta om den yngsta av Falköpings kyrkor. Kyrkan invigdes av biskop Helge Brattgård den 25 maj 1975. Arkitekt till bygget är Stig Morud. Efter att vi lyssnat till Knut Svennings berättelse om kyrkan kan vi inta vårt medhavda kaffe i församlingssalen. Där blir det tillfälle till frågor och samtal.

Lördag 27/3 2020 kl 11.oo Ansvarig och anmälan till Inga-Lill senast 22 mars 0515–16583

Medlem: Gratis

• 18 Apr

Skogsmuseum Remningstorp

I ett magasin på Remningstorp finns ett för de flesta ganska okänt skogsmuseum. Här finns många föremål som speglar skogsbrukets historia. Museet grundades på 80-talet av två av Sparresäters lärare, som lade grunden till dagens samlingar. Avsikten var och är att visa skogsbrukets utveckling från hästtiden fram till nutid. Under 2018 flyttades samlingarna från Sparresäter till en magasinsbyggnad på Remningsstorps egendom vilket passar bra med tanke på Skogssällskapets anknytning till gården. Våren har kanske gjort sitt intåg i vackra Vallebydgen med vårblommor i hagarna, som vi kan njuta av.

Söndagen den 18 april kl. 13.00 Kostnad för detta besök inkl. kaffe 75 kr. Ansvarig och anmälan till Inga-Lill senast 13 april Tfn. 0515–16583.

Medlem: 75 kr

• 08 Maj

Vedkonst i Gökhem

Vi besöker den uppskattade vedkonsten Gökhem utanför Falköping. Konstverket i uppförs av Sven Lindberg och Egon Svärd som roar alla med sina uppskattade konstverk i ved. De ägnar en månad åt att såga, klyva och bygga upp säsongens konstverk. Den ved som används är den de använder till värme för kommande vintrar vilket gör att det blir nya konstverk varje år. En udda utställning som görs till förmån för Barncancerfonden. Man tar inget inträde till själva utställningen men det är valfritt att skänka en slant i Barncancerfondens bössa. Efter besöket hos vedkonsten åker vi vidare till Backgårdens Antik & café där vi fikar.

Lördagen den 8 maj kl. 14.00 Kostnad ink kaffe och smörgås. 70kr Ansvarig och anmälan till Johan senast 2 maj 0705 785345

Medlem: 70 kr

• 29 Maj

Haraberget Herrljunga hembygdspark

Medlem: 70 kr

• 15 Jun

Rundvandring i Ekehagen

I Ekehagen finns rekonstruerade bostadsmiljöer från jägarstenåldern, bondestenåldern, bronsåldern och järnålder. Man kan övernatta i husen i byn och, paddla i stenålderskanot. (urholkad trästock)

Egen Kaffekorg Kostnad inträde 50 kr. Anmälan till Berit senast 8 juni 0515–12899 Åsarp 15/6 2020 kl.18.oo med Anders Josefsson som guide.

Medlem: 50 kr

• 28 Jun

Vandring i Forentorp

Vi vandrar i Forentorps området. Samling på parkeringen utmed skaravägen, Medtag egen ryggsäcksfika.

28 juni kl 18.00 Ansvarig och anmälan till Sture senast 23 juni 0515–15618/ 0701 509929.

Medlem: Gratis