Vandring i Svartedalens naturreservat 2024.

Låglandsvandring - trio

STF Dalsland

28 Apr 2024

Inte medlem
Mötesplats: Bottenstugan i Svartedalens naturreservat, klockan 10:00, 2024-04-28.
VANDRING I SVARTEDALENS NATURRESERVAT. Svartedalen är ett bergigt vildmarksområde med vresig natur och mossig storskog samt flera sjöar. Här finns många fina vandringsleder. Ugglorna trivs bra i Svartedalen och har vi tur kanske vi får se en. Det går att ta sig till Svartedalen med kollektivtrafiken med hållplatserna Anvik och Hålt i norr och Grandalen i söder. Vid Bottenstugan finns parkering och det blir vår mötesplats klockan 10:00 den 28:e april. Det är c:a 6 mil från Vänersborg till Svartedalen och ungefär en timmas bilfärd. Du som har svårt att ta dig dit får höra av dig till mig. Har du plats över i bilen, så meddela mig gärna det. Vandringens längd är c:a 7,5 km. Tag med lite fika och mat efter behov samt kläder och lämplig utrustning som passar dagens väder. Välkomna att vara med på denna vandring i ett av Västsveriges största sammanhängande barrskogsområde.
  • Senaste datum för anmälan: 14/04
  • Samling: Bottenstugan i Svartedalens naturreservat , 10:00
  • Plats: Bottenstugan i Svartedalens naturreservat.
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Jan Svedberg 0725091668 janebbesvedberg@telia.com

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 28 Apr 2024

Vandring i Svartedalens naturreservat 2024.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 17 Maj - 19 Maj 2024

Vandring runt Kinnekulle 2024.

VANDRING RUNT KINNEKULLE. Kinnekulle "Det blommande berget" är cirka 300 m som högst över havsnivån och bjuder på en variationsrik natur med lummiga lövskogar, blomrika betesmarker, utsikter, kalkstensbrott och historiska byggnader. Badmöjligheter finns också utefter leden. Vår vandring blir på tre dagar och övernattning får ske i tält eller vindskydd vid Lasses grotta och Högkullen. Längden på vandringen är totalt c:a 35 km med delsträckor på 8-14 km. Start för vandringen blir vid Blombergs station dit via tar oss med Kinnekullebanan och vi avslutar vandringen vid Råbäcks station. Kinnekulleleden är markerad med orange färg. Avresa från Vänersborgs järnvägsstation 2024-05-17, c:a 09:00 (Tågtider är preliminära då tidtabell ej är tillgänglig för aktuell vandringsdag). Hemresa från Råbäcks järnvägsstation blir på eftermiddag/kväll 2024-05-19. Det går naturligtvis att ta sig till Blombergs station med bil också, om man så önskar. Vatten och dass finns vid Lasses grotta och Högkullen samt på caféer utmed leden, men för säkerhets skull ta med vatten och toapapper samt kläder lämpliga för helgens väder, liggunderlag, sovsäck och eventuellt tält och övrig behövlig utrustning som önskas. Välkomna att delta på en fin vandring utefter STFs signaturled Kinnekulle.

Aktiviteten äger rum 2024-05-17 till 2024-05-19.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis