Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

Vandring - Kyrkstigen Olsjön till Broby 2020*

placeholder for local activities whithout image.

STF Dala-Bergslagen

11 Maj

OBS! Föranmälan senast torsdag 7 maj 2020. Alla är välkomna!
Måndag 11 maj 2020. Samåkning från Sporthallen, Ludvika, kl 16:00. Information: Stewe Larsson och Stefan Dorg. Vi går 9 km med en höjdskillnad på 100 meter. Sunnansjö byalag ställer upp med guide. Kläder efter väder och stadigt på fötterna. Ta med fika. OBS! Föranmälan senast torsdag 7 maj 2020. Alla är välkomna!
  • Senaste datum för anmälan: 07/05
  • Samling: Samåkning från Sporthallen, Ludvika. , 16:00
  • Plats: Olsjön till Broby
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Stewe Larsson 073-096 66 06, Stefan Dorg 070-598 53 42

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 19 Apr

INSTÄLLT!!! Skultuna messingsbruk och flygmuseet i Västerås 2020*

***** VI STÄLLER IN MED ANLEDNING AV CORONAVIRUSET. ***** Söndag 19 april 2020. Samåkning från Sporthallen kl 9:00 till Skultuna. Information: Alfons Österholm och Lilian Boström. Vi får en guidad visning av messingsbruket och dess historia. Kostnad ett par tior, beroende på antal deltagare. Där finns butik/outlet med skultunaprodukter, men även andra fabrikat. Vi fikar på Å-caféet p egen bekostnad. De har stort utbud med bland annat lyxig räkmacka. Därefter åker vi till flygmuseet vid Västerås flygplats. Museet har ett 25-tal flygplan. Dom flesta i flygande skick. Där finns även en simulatoravdelning. I museets entré finns en shop med en hel del intressant för flygintresserade. Guidad visning 100 kr per person, betalas på plats. Medlemsaktivitet. OBS! Föranmälan senast 23 mars.

Medlemsaktivitet. OBS! Föranmälan senast 23 mars 2020.

Medlem: 120 kr

• 26 Apr

Vandring från Källbotten mot Gussjön tur och retur 2020

Söndag 26 april 2020. Samåkning från Ludvika Sporthall kl 10:00. Samling vid Källbottens skidstadion kl 10:20. Information: Stewe Larsson och Alfons Österholm. Vi går ca 6 km i lugn takt. Inga besvärliga stigar. Kläder efter väder och stadigt på fötterna. Ta med fika och korv eller vad du vill grilla. Vi räknar med att grillning sker vid Gussjöstugan. Alla är välkomna!

• 11 Maj

Vandring - Kyrkstigen Olsjön till Broby 2020*

OBS! Föranmälan senast torsdag 7 maj 2020. Alla är välkomna!

• 29 Maj

Vårresa till Vadstena med spännande och kulturella besök 2020*

Fredag – söndag 29-31 maj 2020. Avresa med buss från Sporthallen, Ludvika, kl 8:00. Information och anmälan: Lilian Boström, Rita Österholm eller via mail till stfdalabergslagen@stfturist.se. Max 2 700:- per person. Tillägg för enkelrum. Två nätter med boende på STF Hostel, Vadstena. Flertalet av rummen har toalett/dusch i korridoren. Handfat på rummet. Vi besöker bland annat Motala radiomuseum, Vadstena slott, Klostermuseet, Ellen Keys Strand och vandrar på Omberg. I resans pris ingår bussresa, boende, frukost, sänglinne, handduk, städning, inträden/guidning och två middagar. Luncher på egen bekostnad. Medlemsaktivitet. Begränsat deltagarantal. OBS! Bindande anmälan senast onsdag 26 februari 2020.

• 30 Maj

• 31 Maj

• 04 Jun

Vandring till Nybrännbergets urskog 2020*

Torsdag 4 juni 2020. Samåkning från Sporthallen, Ludvika kl. 16:30. Information: Stewe Larsson och Bengt-Göran Bladh. Vandring med Jan-Olof Hermansson till Nybrännbergets naturreservat. Kläder efter väder och stadigt på fötterna. Ta med fika. Alla är välkomna!

• 13 Aug

Gruvvandring vid Nyberget, Smedjebacken 2020

Torsdag 13 augusti 2020. Samåkning från Sporthallen, Ludvika, kl 16:30. Information: Stefan Dorg och Stewe Larsson Samling i Kolviken längs Gubbovägen vid avfart mot Nyberget, kl. 16:45. Vi guidas av ”gruvgubbar” från Smedjebackens Hembygdsförening. Kläder efter väder och stadigt på fötterna. Ta med fika. Alla är välkomna!

• 15 Aug

Med buss till järnberget och gruvorna 2020*

Lördag, 15 augusti 2020. Avfärd med buss från Sporthallen, Ludvika, kl 09:00. Information och anmälan: Stewe Larsson och Susanne Knifström eller via mail till stfdalabergslagen@stfturist.se. Birgitta Ahrås guidar oss runt järnbergen. Benny Eriksson underhåller. Vi besöker Grängesberg med omgivningar. Resan är ännu inte definitivt fastlagd. I Grängesberg planerar vi att besöka bland annat Cassels och gruvområdet. Detta är vår fjärde resa inom Ludvika kommun med Birgitta Ahrås. Vid stoppen ingår kortare vandringar. I resans pris ingå lunch i Disponentparken. Det man vill äta och dricka i övrigt får man ta med själv. Begränsat deltagarantal. Medlemmar har företräde. Kostnad: Medlem max 400:-. Icke medlem: max 450:-. OBS! Bindande föranmälan senast onsdag 15 juli 2020.

Begränsat deltagarantal. Medlemmar har företräde. Kostnad: Medlem max 400:-. Icke medlem: max 450:-. OBS! Föranmälan senast onsdag 15 juli 2020.

Medlem: 400 kr

Icke-medlem: 450 kr

• 22 Aug

Vandring i Säterdalen 2020*

Lördag 22 augusti 2020 Samåkning från Sporthallen, Ludvika, kl 9:00. Kontaktperson: Rita Österholm och Marita Odén En vandring på ca 8-12 km efter någon av vandringslederna i området. Kläder efter väder och stadigt på fötterna. Ta med fika. Alla är välkomna!

• 31 Aug

Stadsvandring vid Väsmans strand och Roths äng 2020*

Måndag 31 augusti, kl 18:00 Samling vid Pirenparkeringen, Ludvika. Kontaktperson: Marita Odén och Susanne Knifström. Guidad vandring med representanter från Ludvika kommun. Ta med fika. Medlemsaktivitet. Begränsat deltagarantal OBS! Föranmälan senast söndag 23 augusti 2020.

• 10 Sep

Fjällresa till Walles Fjällhotell i Bruksvallarna 2020*

Torsdag 10 till söndag 13 september 2020. Avresa med buss från Sporthallen, Ludvika, kl 07:00. Hemkomst på söndag kväll. Information och anmälan: Stewe Larsson och Alfons Österholm eller via mail till stfdalabergslagen@stfturist.se. Vi bor även i år på Walles Fjällhotell. Pris max 3600:- per person. Tillägg för dubbelrum med fjällutsikt + 150:-, tillägg för enkelrum med fjällutsikt + 450:-. Avdrag: Om 3 eller 4 bor i samma rum får var och en ca 200:- rabatt. På uppresan kommer vi att stanna vid lämplig plats för att äta medhavd lunch. Efter ankomsten till Walles tar vi en kortare tur upp på fjället. På fredagen och lördagen planerar vi heldagsturer. Möjlighet finns till kortare vandring på närfjället direkt från hotellet för de som inte vill gå så långt. I sommar kommer Stewe och Ulla att rekognosera och göra provvandringar. I ett utskick inför resan kommer slutlig information. På hemresan stannar vi någonstans för att äta vårt lunchpaket samt ytterligare en gång i Mora för att på egen bekostnad kunna äta någon lagad mat. Det här gäller för resan: Buss: Avresa från Sporthallen, Ludvika, kl 07:00. Hemkomst söndag kväll. Uppresa med egen medtagen fika/lunch. Boende: Egen dusch och WC. Sänglinne, handdukar och slutstädning ingår. Mat: Helpension (inklusive middagsbuffé) från ankomsten till hotellet samt lunchpaket att ta med på hemresan. Medlemsaktivitet. Begränsat deltagarantal. OBS! Bindande anmälan senast onsdag 26 februari 2020.

Medlemsaktivitet. Begränsat deltagarantal. Kostnad: max 3 600:-. Tillägg för rum med fjällutsikt och enkelrum. OBS! Bindande anmälan senast onsdag 26 februari 2020.

• 11 Sep

• 12 Sep

• 13 Sep

• 20 Sep

Glaningen runt 2020

Söndag 20 september 2020, kl 10:00 Samåkning från Sporthallen, Ludvika, kl 9:45. Kontaktperson: Marita Odén, Rita Österholm och Lennart Odén Information: Återigen går vi runt Glaningen i Blötberget, en sträcka på ca 7 km där oländig terräng förekommer vid ett kort parti men mest går vi på cykelbanan, grusväg och stigar. Medtag matsäck. Alla är välkomna!