Besök hos LogMax i Grangärde 2020*

STF Dala-Bergslagen

31 Mar

Medlemsaktivitet. OBS! Föranmälan senast 23 mars 2020.
Tisdag 31 mars 2020, kl 18:00. Samåkning från Sporthallen kl 17:30. Information: Alfons Österholm och Lilian Boström. LogMax tillverkar främst skördeaggregat, som med "ett handgrepp" fäller, kvistar och kapar träd till önskade längder. Vi får information om företaget, och får se deras tillverkning. Medlemsaktivitet. OBS! Föranmälan senast 23 mars 2020.
  • Senaste datum för anmälan: 23/03
  • Samling: Samåkning från Sporthallen, Ludvika, kl 17:30. Samling vid LogMax i Grangärde kl 18:00. , 17:30
  • Plats: LogMax i Grangärde
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Alfons Österholm 070-670 68 15, Lilian Boström 073-979 77 43

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 28 Jan

Jan-Olof Hermansson berättar om bland annat Nybrännberget och Vändelberget 2020

Tisdag 28 januari 2020, kl. 18:00 Lokal: Lillkyrkan. Information: Stewe Larsson och Bengt-Göran Bladh Jan-Olof berättar om platserna inför vår utflykt den 4 juni 2020. Medlem gratis, icke-medlem 40:-. Ta med fika. Alla är välkomna!

• 12 Feb 2020

Årsmöte 2020*

Onsdag 12 februari 2020, kl 18:00 Lokal: Lillkyrkan, Ludvika Information: Stewe Larsson eller Alfons Österholm Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Motioner och eventuellt förslag till ny styrelseledamot ska vara inlämnade senast 31 december 2019. Malin Andersson informerar om Ekomuseum Bergslagen. Vi bjuder på fika. OBS! Föranmälan om du vill ha fika annars är du välkommen ändå. Alla medlemmar i STF Dala-Bergslagen är välkomna!

• 26 Feb

Birgitta Ahrås berättar om järnberget med gruvorna 2020

Onsdag 26 februari 2020, kl. 18:00 Lokal: Lillkyrkan, Ludvika Information: Stewe Larsson och Susanne Knifström. Birgitta berättar om de platser vi ska besöka på vår bussresa den 15 augusti 2020. Medlemmar gratis, icke-medlemmar 40:- Ta med fika Alla är välkomna!

• 10 Mar

KRAFTTANKEN: Ludvikas nya landmärke

Tisdag, 10 mars 2020, kl 18:00 Lokal: Lillkyrkan, Ludvika Information: Tommy Fräsén och Bengt-Göran Bladh. Hör Lars Lindblom, Samarkand, berätta om hur solenergi, världens största transformator och ett energilager för elförsörjning i en eventuell kristid hänger ihop. Pris: Medlemmar gratis, icke-medlemmar 40:- Ta med fika. Alla är välkomna!

• 31 Mar

Besök hos LogMax i Grangärde 2020*

• 19 Apr

Skultuna messingsbruk och flygmuseet i Västerås 2020*

Söndag 19 april 2020. Samåkning från Sporthallen kl 9:00 till Skultuna. Information: Alfons Österholm och Lilian Boström. Vi får en guidad visning av messingsbruket och dess historia. Kostnad ett par tior, beroende på antal deltagare. Där finns butik/outlet med skultunaprodukter, men även andra fabrikat. Vi fikar på Å-caféet p egen bekostnad. De har stort utbud med bland annat lyxig räkmacka. Därefter åker vi till flygmuseet vid Västerås flygplats. Museet har ett 25-tal flygplan. Dom flesta i flygande skick. Där finns även en simulatoravdelning. I museets entré finns en shop med en hel del intressant för flygintresserade. Guidad visning 100 kr per person, betalas på plats. Medlemsaktivitet. OBS! Föranmälan senast 23 mars.

Medlem: 120 kr

• 26 Apr

Vandring från Källbotten mot Gussjön tur och retur 2020

Söndag 26 april 2020. Samåkning från Ludvika Sporthall kl 10:00. Samling vid Källbottens skidstadion kl 10:20. Information: Stewe Larsson och Alfons Österholm. Vi går ca 6 km i lugn takt. Inga besvärliga stigar. Kläder efter väder och stadigt på fötterna. Ta med fika och korv eller vad du vill grilla. Vi räknar med att grillning sker vid Gussjöstugan. Alla är välkomna!

• 11 Maj

Vandring - Kyrkstigen Olsjön till Broby 2020*

Måndag 11 maj 2020. Samåkning från Sporthallen, Ludvika, kl 16:00. Information: Stewe Larsson och Stefan Dorg. Vi går 9 km med en höjdskillnad på 100 meter. Sunnansjö byalag ställer upp med guide. Kläder efter väder och stadigt på fötterna. Ta med fika. OBS! Föranmälan senast torsdag 7 maj 2020. Alla är välkomna!

OBS! Föranmälan senast torsdag 7 maj 2020. Alla är välkomna!

• 29 Maj

Vårresa till Vadstena med omnejd 2020*

Fredag – söndag 29-31 maj 2020. Buss från Sporthallen, Ludvika. Kontaktperson: Lilian Boström, Rita Österholm. Mer info om aktiviteter, kostnad m m i separat blad som bifogas programutskicket, på hemsidan och på facebook. Medlemsaktivitet. Begränsat deltagarantal. OBS! Bindande anmälan senast onsdag 26 februari 2020.

• 30 Maj

• 31 Maj

• 04 Jun

Vandring till Nybrännbergets urskog 2020*

Torsdag 4 juni 2020. Samåkning från Sporthallen, Ludvika kl. 16:30. Information: Stewe Larsson och Bengt-Göran Bladh. Vandring med Jan-Olof Hermansson till Nybrännbergets naturreservat. Kläder efter väder och stadigt på fötterna. Ta med fika. Alla är välkomna!

• 13 Aug

Gruvvandring vid Nyberget, Smedjebacken 2020

Torsdag 13 augusti 2020. Samåkning från Sporthallen, Ludvika, kl 16:30. Information: Stefan Dorg och Stewe Larsson Samling i Kolviken längs Gubbovägen vid avfart mot Nyberget, kl. 16:45. Vi guidas av ”gruvgubbar” från Smedjebackens Hembygdsförening. Kläder efter väder och stadigt på fötterna. Ta med fika. Alla är välkomna!

• 15 Aug

Med buss till järnberget och gruvorna 2020*

Lördag, 15 augusti 2020. Avfärd med buss från Sporthallen, Ludvika, kl 09:00. Information: Stewe Larsson och Susanne Knifström. Birgitta Ahrås tar med oss på en ny spännande busstur. Det blir fjärde året i rad. Benny Eriksson underhåller oss på bussen och vid stopp. Den här gången styr vi kosan mot bland annat Grängesberg, där vi ser Cassels, vandrar inom rasområdet m m. Vid stoppen förekommer kortare vandringar. I resans pris ingår lunch i Disponentparken. Övrigt att äta och dricka får man ta med själv. Kläder efter väder och stadigt på fötterna. Begränsat deltagarantal. Medlemmar har företräde. Kostnad: Medlem max 400:-. Icke medlem: max 450:-. OBS! Föranmälan senast onsdag 15 juli 2020.

Medlem: 400 kr

Icke-medlem: 450 kr

• 22 Aug

Vandring i Säterdalen 2020*

Lördag 22 augusti 2020 Samåkning från Sporthallen, Ludvika, kl 9:00. Kontaktperson: Rita Österholm och Marita Odén En vandring på ca 8-12 km efter någon av vandringslederna i området. Kläder efter väder och stadigt på fötterna. Ta med fika. Alla är välkomna!

• 31 Aug

Stadsvandring vid Väsmans strand och Roths äng 2020*

Måndag 31 augusti, kl 18:00 Samling vid Pirenparkeringen, Ludvika. Kontaktperson: Marita Odén och Susanne Knifström. Guidad vandring med representanter från Ludvika kommun. Ta med fika. Medlemsaktivitet. Begränsat deltagarantal OBS! Föranmälan senast söndag 23 augusti 2020.

• 10 Sep

Fjällresa till Walles Fjällhotell i Bruksvallarna 2020*

Torsdag 10 till söndag 13 september 2020. Buss från Ludvika Sporthall kl 07:00 Information: Stewe Larsson och Alfons Österholm. Vi bor även i år på Walles Fjällhotell. Kortare vandringar är möjliga på närfjället för de som inte vill gå så långt. Mer info i separat blad som bifogas programutskicket, hemsidan och facebook. Medlemsaktivitet. Begränsat deltagarantal. Kostnad: max 3 600:-. Tillägg för rum med fjällutsikt och enkelrum. OBS! Bindande anmälan senast onsdag 26 februari 2020.

• 11 Sep

• 12 Sep

• 13 Sep

• 20 Sep

Glaningen runt 2020

Söndag 20 september 2020, kl 10:00 Samåkning från Sporthallen, Ludvika, kl 9:45. Kontaktperson: Marita Odén, Rita Österholm och Lennart Odén Information: Återigen går vi runt Glaningen i Blötberget, en sträcka på ca 7 km där oländig terräng förekommer vid ett kort parti men mest går vi på cykelbanan, grusväg och stigar. Medtag matsäck. Alla är välkomna!