Vandringens dag, Forssjö

Låglandsvandring 1

STF Bråvalla

11 Sep

Anmälan, senast 10/9, och frågor till färdledare Kari Adolfsson, 0736-978638.
Vi besöker Forssjö natur- och kulturmuseum utanför Katrineholm. Två lättgångna vandringsslingor, 5 eller 11.5 km, erbjuds för vandring. Medtag matsäck och kläder efter väder.
  • Senaste datum för anmälan: 10/09
  • Samling: Folkborgens P-plats, Folkborgsvägen, Norrköping , 09:30
  • Plats: Forssjö, Katrineholm
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Vandring

• 01 Jan - 31 Dec 2021

PROVA PÅ för icke-medlemmar

Du som inte är STF-medlem är hjärtligt välkommen att prova på våra aktiviteter en gång. Vill du fortsätta att delta flera gånger, så måste du betala medlemsavgift till STF. Detta ordnas smidigt, om du mejlar stfbravalla@stfturist.se eller ringer någon i styrelsen, t.ex. Elisabet 073 056 38 62. Vid vissa aktiviteter tar vi ut en avgift av icke-medlemmar. Det framgår i så fall av foldern och hemsidan. Nu under coronapandemin, då begränsat deltagarantal gäller, lämnar vi dock alltid förtur till STF-medlemmar.

• 02 Jan - 31 Dec 2030

2030

STUDIEFRÄMJANDET

STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

• 02 Jan - 31 Dec 2021

INFORMATION OM SMITTSKYDDSÅTGÄRDER

Avstånd är omtanke! STF Bråvalla uppmanar deltagare vid våra aktiviteter att följa Folkhälsomyndighetens råd för att minska smittspridning. Håll avstånd till andra och undvik trängsel! Har du förkylningssymptom ber vi dig att stanna hemma. Samåkning. STF Bråvalla gillar i vanliga fall samåkning. Under rådande pandemi uppmanar vi dock våra deltagare att respektera Folkhälsomyndighetens riktlinjer om avstånd. Vi rekommenderar endast samåkning mellan dig och dina närmaste, de du även annars träffar och umgås nära med. På grund av rådande läge med Covid-19 kan aktiviteter ändras. Hör av dig tillstyrelsen eller se lokalavdelningens hemsida för aktuell information.

• 03 Jan - 30 Sep 2021

Biografvandring i Norrköping

DATUM EJ FASTSTÄLLT ! Följ med på vandring i biografens historia, uppför Drottninggatan, en gång stadens huvudbiostråk. Lär dig om biografens stilhistoria, förändringar och förutsättningar.

Dagtid, ca 1,5timmar. Avgift. Tidpunkt meddelas senare. Kolla här på vår hemsida framöver!

• 20 Jun - 31 Dec 2021

Medlöperi och motstånd

Ellika Kyndel guidar oss genom utställningen "Medlöperi och Motstånd - Nazismen i Norrköping då och nu" på Norrköpings Stadsmuseum, Holmbrogränden 2. Visningen är avgiftsbelagd.

DATUM EJ FASTSTÄLLT: Guidad visning, dagtid, ca 1,5 timmar. Ansvarig Inga-Britt Gustafsson Ström. Mer info kommer, då datum bestämts.

• 30 Jul

Blåbärsvandring

EXTRAINSATTA VANDRINGAR Nu kommer två nya tillfällen att upptäcka skogarna i Jursla, för er som inte kunnat vara med tidigare, och för er som vill vara med igen. Vi går på asfalt den första och sista km. I övrigt går vi på motionsspår, samt i blåbärsriset. Vandringen beräknas bli ca 8 km. Om vädret tillåter, stannar vi i blåbärsriset några timmar och plockar blåbär. Vi kommer att passera sjöar, så ta med badkläder, om du vill bada. Ta även med matsäck till hela dagen och blåbärspyts/-burk/-hink. Start 09.45 vid Bageriet Jursla, nära busshållplats Lillsjövägen. Buss nr 12 går ut från Norrköping till Jursla och anländer kl 09.38 till Lillsjövägen. Bilparkering finns vid Jurslaskolan, mitt emot bageriet. Möjlighet finns även att ta bilen ända upp till parkeringen till Lillsjöstugan och ansluta där kl 10.00. Meddela färdledaren vid anmälan!

Anmälan till färdledaren Gunilla Andersson senast 17 juli resp 28 juli. tel 070 306 29 76 gunilla.a70@gmail.com STF-medlemmar ingen avgift. Övriga 50 kr.

• 03 Aug

Tisdagsvandringar i Vrinneviskogen 2021

Vi går på de märkta spåren och bestämmer längd gemensamt. Kom med eller utan stavar! Vi har trevligt tillsammans! Tisdagar från 23 mars till och med 26 oktober. Start klockan 15.00 (obs ny tid) vid Tjalvegården, spårskylten. Kontakt Elisabet Nyström 073-056 38 62. Ingen föranmälan eller avgift.

• 04 Aug

Sommarvandring med bad 2021

Vi vandrar i skogen och vidare mot Ensjöns badplats. Monica guidar oss ibland omväxlande barr- och lövträd. Här vi kan se olika spår av mänsklig aktivitet genom århundradena. Hon berättar också om den äldre bebyggelsen i Åselstad med omnejd. Tag med matsäck, badprylar och ett gott humör!

Samling kl 11 (OBS! NY TID!) vid spårv-linje 2, ändhållplats Kvarnberget, Norrköping. Parkering för bil och cykel finns där. Föranmälan till vandringsledaren Monica Englund, tel 070-615 08 84 senast 3 aug.

• 10 Aug

• 17 Aug

• 21 Aug

Månadsvandring på Sörmlandsleden -augusti

Månadsvandring på Sörmlandsleden etapp 31, Stavsjö till Åbo, ca 11 km. Etappen är bitvis ganska krävande med höglänta hällmarker och branta berg. Medtag matsäck och kläder efter väder.

Anmälan, senast 20/8, och frågor till färdledare Kari Adolfsson, 0736-978638.

• 24 Aug

• 31 Aug

• 04 Sep

Vätternrundan i september!

Upplev ett av Sveriges största idrottsevenemang, motionsloppet Vätternrundan, numera 315 km. Loppet har alltid gått i juni, men just i år blir det i september, p.g.a. tidigare hårda corona-restriktioner. Det blir alltså mer mörkercykling. Vi startar från Norrköping vid 10-tiden med pendeltåget till Motala. Efter en kort stadsvandring med vår guide Elisabet Nyström ser vi elitcyklisterna starta, samt lunchar på restaurang. Prisläge 100 kr, du betalar själv på plats. Sedan vandrar vi ca 4-6 km runt viken via den höga bron. Vi ser den strida strömmen av cyklister vid målgången.

Mer info kommer här, då pendeltågets hösttidtabell är klar. Lämligt att köpa dygnsbiljett län, som du aktiverar då du stiger på vid din buss-eller spårvagnshållplats hemmavid, Utflykten har självkostnadspris för STF-medlemmar. Övriga betalar 50 kr för sitt deltagande. Anmälan senast onsdag 1/9 till stfbravalla@stfturist.se eller Elisabet 073 056 3862.

• 07 Sep

• 11 Sep

Vandringens dag - Abborrebergsleden och Marbystrand

Vi vandrar i lugn takt på Abborrebergsleden och gör en extra avstickare mot Marbystrand. Vi vandrar ca 6 km och ser ett 1700-talstorp och nya lyxvillor, betesängar och skog. Leden är mestadels lättgången, men det finns även utmanande partier med berghällar, rötter, stättor och branta grusvägar. Ta med sittunderlag och matsäck för två raster, varav en vid bråviksstranden!

Anm till färdledaren Elisabet Nyström på stfbravalla@stfturist.se eller 073 056 38 62 senast 10 september. Gratis för alla!

Icke-medlem: Gratis

• 11 Sep

Vandringens dag, Forssjö

Anmälan, senast 10/9, och frågor till färdledare Kari Adolfsson, 0736-978638.

• 14 Sep

• 21 Sep

• 28 Sep

• 02 Okt

Vandring Rambodal-Styrstad

DETTA ÄR EN REPRIS FRÅN VÅREN 2021. Vi går ca 7 km på asfalt- och grusvägar. I Rambodal ser vi nya, höga trähus. Under vandringen passerar vi Styrstads kyrka, där färdledaren Elisabet Nyström lär oss tyda ett par runstenar och vi får höra historien bakom några gravvårdar. Vi går också upp till mobilmasten på Ramboberget. Tag med sittunderlag och matsäck.

Anmälan senast 30/9 till Elisabet 073 056 38 62 eller stfbravalla@stfturist.se Vi inväntar bussen, som kommer till hpl Rambodal kl ? STF-medlemmar gratis. Övriga betalar 50 kr.

• 05 Okt

• 10 Okt

Oktobervandring till Pjältånoch Dvardala

Mikael Burgman, reservatsförvaltare på Länsstyrelsen, guidar oss i två nya naturreservat, Pjältån och Dvardala. Samling kl 9.00 i Dvardala. Från väg 55, mitt emot avfarten till Hultsbruk, finns en liten avfart till Dvardala. Åk 1 km till grusplan vid järnvägen. Det blir en heldag med ganska krävande vandring i bäckravin och bland berg, ca 5-7 km. Mikael fixar grillbrasa och kokkaffe. Tag med något att grilla!

Anmälan senast 8 okt till Elisabet 073 056 38 62 eller stfbravalla@stfturist.se Ange vid anmälan, om du kan ta passagerare, eller om du behöver bilskjuts.

Icke-medlem: Gratis

• 12 Okt

• 16 Okt

Stadsnära vandring i Smedby

DETTA ÄR EN REPRIS PÅ DEN VANDRING SOM GICK I ÖSREGN 2020. Vandra ca 5 km i Smedby. Elisabet Nyström guidar bland gamla villor. okända (?) skogsstigar och konstverk, Dessutom får vi höra om en f.d. kyrka, om en idrottsplats, som snart försvinner och om en bäck som skall återuppstå. Ta med matsäck!

Anmälan senast 15/10 till Elisabet 0730563862 eller stfbravalla@stfturist.se

• 19 Okt

• 26 Okt

• 30 Okt

Upplev Leonardsberg

Vi vandrar ca 3 km kring Leonardsberg i Norrköping. Först går vi en slinga med fågeltorn och utsiktsberg. Vi tar även en titt på Solbäraren, den lilla, men kända hällristningen vid Ekensberg. Ta med matsäck och sittunderlag.

STF-medlemmar gratis. Övriga betalar 50 kr. Anmälan senast 28/10 till Elisabet Nyström tel/sms 0730563862 eller stfbravalla@stfturist.se Mer info kommer här senare, om klockslag, och om samåkning eventuellt kan genomföras.

• 16 Dec

Norrköping Light Festival

Norrköpings innerstad lyses under december upp av spektakulära ljusinstallationer och konstverk. Vi går i lugn takt i de vackert upplysta kvarteren. Det blir en rast utomhus för medfört kvällsfika.

Samlingsplats och -tid kommer på vår hemsida. STF-medlem ingen avgift, övriga 50 kr. Anmälan senast 15/12 till Elisabet Nyström tel/sms 0730563862 eller stfbravalla@stfturist.se

• 29 Jan

Vi går på promenaden

Samling framför grinden till f.d. Lenniska sjukhemmet, Södra Prom. 2, Norrköping. Vi följer i sångaren Ulf Lundells spår. Vi går i lugn takt förbi skolorna, där tjejerna kom ut ”omkring en femton och tjufem”. Ja här ligger skolorna på rad, och vår guide Elisabet Nyström berättar litet om var och en av dem. Ta med fika, som vi tar utomhus. Södra Promenaden är 2 km. De som har fordon parkerade vid starten, kan följas åt tillbaka. Möjligt (men kanske bökigt) för cyklister att dra med sig cykeln under vandringen. STF-medlem ingen avgift, övriga 50 kr. Anmälan senast 28/1 till Elisabet Nyström tel/sms 0730563862 eller stfbravalla@stfturist.se

• 13 Feb

Årsmöte 2022

Tag del av året som gått och vilka spännande äventyr som väntar framöver!

Plats och klockslag meddelas senare!