Slingrande vandring i Vrinneviskogen ca 5 km

Blomstervandring

STF Bråvalla

28 Maj

Anmälan till Ing-Britt Haslum 0702229116, gärna med SMS, senast 27/5. BEGRÄNSAT ANTAL DELTAGARE! Avstånd är omtanke! STF Bråvalla uppmanar deltagare vid våra aktiviteter att följa Folkhälsomyndighetens råd för att minska smittspridning. Håll avstånd till andra och undvik trängsel! Har du förkylningssymptom ber vi dig att stanna hemma. STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.
Fredag 28/5 kl 11.00. Samling vid spårvagnshållplats Kvarnberget. Cykelställ och bilplatser finns. Färdledare är Monica Englund tillsammans med Ing-Britt Halslum. Vandringen går både upp och ner i vacker vårskog. Vi tar en kort rast där flera leder möts. Vi väljer en del av mil-spåret och kommer till slut till Kvarnberget. Där sätter vi oss på stenarna och äter vår matsläck. Vrinneviskogen rymmer många träd och växter, som är nyttiga och användbara. Vissa är medicinalväxter. Vi berättar om vad några växter kan användas till.
  • Senaste datum för anmälan: 27/05
  • Samling: Kvarnberget, ändhållplats för spårv-linje 2, Norrköping. , 11:00
  • Plats: Vrinneviskogen
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 01 Jan - 31 Dec 2021

PROVA PÅ för icke-medlemmar

Du som inte är STF-medlem är hjärtligt välkommen att prova på våra aktiviteter en gång. Vill du fortsätta att delta flera gånger, så måste du betala medlemsavgift till STF. Detta ordnas smidigt, om du mejlar stfbravalla@stfturist.se eller ringer någon i styrelsen, t.ex. Elisabet 073 056 38 62. Vid vissa aktiviteter tar vi ut en avgift av icke-medlemmar. Det framgår i så fall av foldern och hemsidan. Nu under coronapandemin, då begränsat deltagarantal gäller, lämnar vi dock alltid förtur till STF-medlemmar.

• 02 Jan - 31 Dec 2021

INFORMATION OM SMITTSKYDDSÅTGÄRDER

Avstånd är omtanke! STF Bråvalla uppmanar deltagare vid våra aktiviteter att följa Folkhälsomyndighetens råd för att minska smittspridning. Håll avstånd till andra och undvik trängsel! Har du förkylningssymptom ber vi dig att stanna hemma. Samåkning. STF Bråvalla gillar i vanliga fall samåkning. Under rådande pandemi uppmanar vi dock våra deltagare att respektera Folkhälsomyndighetens riktlinjer om avstånd. Vi rekommenderar endast samåkning mellan dig och dina närmaste, de du även annars träffar och umgås nära med. På grund av rådande läge med Covid-19 kan aktiviteter ändras. Hör av dig tillstyrelsen eller se lokalavdelningens hemsida för aktuell information.

• 02 Jan - 31 Dec 2030

2030

STUDIEFRÄMJANDET

STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

• 03 Jan - 30 Jun 2021

Biografvandring i Norrköping

DATUM EJ FASTSTÄLLT ! Följ med på vandring i biografens historia, uppför Drottninggatan, en gång stadens huvudbiostråk. Lär dig om biografens stilhistoria, förändringar och förutsättningar.

En vardag, när våren kommit till Norrköping. Dagtid, ca 1,5timmar. Avgift. Tidpunkt meddelas senare. Kolla här på vår hemsida framöver!

• 16 Maj

Vårvandring i Herrsjöskogens naturreservat

Vandringarna söndag 16 och 23 maj är fullbokade. DET FINNS FLERA DATUM ATT ANMÄLA SIG TILL, 19 och 27 MAJ. Start kl 09.45 vid busshållplats Lillsjövägen, Jursla (linje 12). Vi inväntar bussen, som kommer från Norrköping söndagar kl 09.37 och vardagar kl 9.40. Gunilla berättar om hur Norrköpings Skidklubb bildades 1895 och hur denna klubb alltjämt driver verksamheten i Yxbacken. Utsikten är fin. Hon guidar oss runt i det nya Herrsjöns naturreservat, med gamla träd och myrmarker och en fin rastplats. Hon visar även vägen till två små pärlor, sjöarna Tolen och Lunnsjön. Vi får även höra om de fyra reservaten som finns här i skogen samt om en boplats från 1800-talet. Första och sista kilometern går på asfalt. Vandringsturen för övrigt går varierande på elljusspår, skogsstigar och småvägar. Det kan vara blött på stigarna intill sjöstränderna.

Tag med kläder efter väder, matsäck för två raster, sittunderlag och kraftiga skodon. Ingen avgift. Anmäl dig genom att mejla direkt till färdledaren gunilla.a70@gmail.com eller ring henne på 070-306 29 76. Max 8 personer inkl. färdledaren! Vi håller avstånd. Stanna hemma om du har symptom. Samåk endast med personer som du vanligen umgås med nära.

• 18 Maj

Tisdagsvandringar i Vrinneviskogen 2021

Vi går på de märkta spåren och bestämmer längd gemensamt. Kom med eller utan stavar! Vi har trevligt tillsammans! Tisdagar från 23 mars till och med 26 oktober. Start klockan 15.00 (obs ny tid) vid Tjalvegården, spårskylten. Kontakt Elisabet Nyström 073-056 38 62. Ingen föranmälan eller avgift.

Vi följer Folkhälsomyndighetens regler med max 8 personer i grupp. Vi reglerar det så, att om det är fler än 8 kan ytterligare en grupp skapas. Den gruppen går en annan rutt. Vid starten räknas totalt antal deltagare.

• 19 Maj

• 22 Maj

Månadsvandring på Sörmlandsleden - maj

Månadsvandring på Sörmlandsleden etapp 29, Djupviksvägen till Viggaren, ca 9,5 km. En medelsvår etapp med omväxlande skog, öppen mark och ett par stigningar. Medtag matsäck och kläderefter väder.

Samling vid Folkborgens parkering, Norrköping. Anmälan, senast 21/5, och frågor till färdledare Kari Adolfsson, 0736-978638.

• 23 Maj

• 25 Maj

• 27 Maj

• 28 Maj

Slingrande vandring i Vrinneviskogen ca 5 km

• 01 Jun

• 07 Jun - 13 Jun 2021

John Bauer vandringsled, Huskvarna till Gränna

Följ med på en veckotur längs den vackra men krävande vägen mellan Huskvarna och Gränna. Vi bor hela tiden på STF Huskvarna vandrarhem och vandrar etappvis på John Bauerleden och andra leder. Möjlighet att ta tåget till Jönköping om man inte har någon som man vill samåka med till Huskvarna.

Måndag 7/6 – söndag 13/6. Kostnad ca 330:- per person och dygn i 2- bäddsrum inkl frukost. 1- bädds rum: 400 kr inkl frukost. Anmälan, senast 16/5, och frågor till Kari Adolfsson, 0706-978638 eller kari.adolfsson@live.se.

• 08 Jun

• 12 Jun

Minnesvärt besök på Kronhjortsgården

Följ med på trevligt och spännande besök på Kronhjortsgården i Simonstorp. Aktiviteter och vacker natur. Avgiften inkluderar : Kaffe och smörgås vid ankomst, rundvandring och visning. Lunch, skyttelekar/tipspromenad samt kaffe med hembakt. Reskostnad tillkommer.

Vi är vid Kronhjortsgården lördag 12/6 kl 10-15. Anmälan senast den 15 /5 till Christer Goldhammer, 0708108270 eller christer@goldhammer.se.

Medlem: 350 kr

• 13 Jun

Årsmöte 2021

STF Bråvalla kallar till ordinarie årsmöte söndagen den 13 juni 2021 kl. 12.30. Alla STF- medlemmar är välkomna! Tag del av året som gått och vilka spännande äventyr som väntar framöver. Samling kl. 12.30 vid Abborrebergs parkering (ändhållplats för buss nr 11). Vi börjar med att gå en mycket intressant och spännande tipspromenad med 12 frågor i motionsspåret i Abborreberg (ca 2,5 km, tar ca 40 minuter). Självkostnadspris för tipspromenaden är 20:-Betala kontant, gärna i jämna pengar, eller med swish. Frågorna inlämnas och rättas i Lindö-Berga Hembygdsförenings torp ”Leratorpet”, där också själva årsmötet förrättas. Vill man inte gå tipspromenaden, så finns möjlighet att gå direkt till Leratorpet, ca 200 meter. Detta märkliga coronaår sker årsmötet utomhus, ett historiskt beslut. Sittplatser med gott om plats finns. Aktuella årsmöteshandlingar finns upplagda på vår hemsida och kan komma att kompletteras. Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar kommer ett mycket spännande, intressant och gripande föredrag av Mikael Johansson, som berättar om Getåolyckan 1912. I samband med detta så bjuder vi på kaffe och smörgås, som är gratis. Prisutdelning sker till de med flest rätt på tipspromenaden. Efter årsmöte och föredrag är det ca 10 minuters promenad tillbaka till parkeringen.

Anmälan sker senast den 7 juni till ordförande Christer Goldhammer, tel. 0708-108270 eller christer@goldhammer.se

Medlem: 20 kr

• 15 Jun

• 19 Jun

Månadsvandring på Sörmlandsleden -juni

Månadsvandring på Sörmlandsleden etapp 30, Djupviksvägen till Åbo, ca 11 km. Etappen är bitvis ganska krävande och av god vildmarkskvalitet. Här kan man få se "Vikittelns minikanjon", en unik geologisk sevärdhet. Leden passerar även en gammal kolbotten. Medtag matsäck och kläder efter väder.

Anmälan, senast 18/6, och frågor till färdledare Kari Adolfsson, 0736-978638.

• 22 Jun

• 29 Jun

• 04 Aug

Aug

Sommarvandring med bad 2021

Vi vandrar i skogen och vidare mot Ensjöns badplats. Monica guidar oss ibland omväxlande barr- och lövträd. Här vi kan se olika spår av mänsklig aktivitet genom århundradena. Hon berättar också om den äldre bebyggelsen i Åselstad med omnejd. Tag med matsäck, badprylar och ett gott humör!

Samling vid spårv-linje 2, ändhållplats Kvarnberget, Norrköping. Parkering för bil och cykel finns där. Föranmälan till vandringsledaren Monica Englund, tel 070-615 08 84 senast 3 aug.

• 21 Aug

Aug

Månadsvandring på Sörmlandsleden -augusti

Månadsvandring på Sörmlandsleden etapp 31, Stavsjö till Åbo, ca 11 km. Etappen är bitvis ganska krävande med höglänta hällmarker och branta berg. Medtag matsäck och kläder efter väder.

Anmälan, senast 20/8, och frågor till färdledare Kari Adolfsson, 0736-978638.

• 11 Sep

Vandringens dag, Forssjö

Vi besöker Forssjö natur- och kulturmuseum utanför Katrineholm. Två lättgångna vandringsslingor, 5 eller 11.5 km, erbjuds för vandring. Medtag matsäck och kläder efter väder.

Anmälan, senast 10/9, och frågor till färdledare Kari Adolfsson, 0736-978638.