Höstvandring vid nordvästra Glan

STF Bråvalla

20 Okt

Inte medlem
Söndag 20 oktober kl 9.30 samling vid Folkborgens parkering, Norrköping, för samåkning Vandringsstart från reservatsparkeringen vid Ängenäs kl. 10:00 Färdledaren Kari Adolfsson 073 697 86 38 tar emot din anmälan senast 18/10.
Vandring genom och mellan två reservat nordväst om sjön Glan i Finspångs kommun. Ängenäs gränsar till Hållviken vid Glan och har varit ett boställe sedan 1600 talet. Vi kan se gamla ängsmarker, lövlundar och hällmarksskog. Ysundamarken är ett reservat med ett äldre tallbestånd och små myrmarker som tidigare använts som slåttermarker. Medtag matsäck och sköna skor.
  • Senaste datum för anmälan: 18/10
  • Samling: Folkborgens P-plats, Norrköping , 09:30
  • Plats: Ängenäs och Ysunda
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 30 Jul

Stadsvandring med konstnär Lars Löfman

Lars guidar oss åter bland skulpturer och annat konstfullt i Norrköping. Samling på Tyska Torget, framför Rådhuset.

Anmälan senast 29/7 till stfbravalla@stfturist.se eller 073 056 3862.

• 13 Aug

Tisdagsvandringar i Vrinneviskogen 2019

Vi går på de märkta spåren i Vrinneviskogen och bestämmer längd gemensamt. Kom med eller utan stavar! Vi går tisdagar från 13 augusti till och med 22 oktober.

Vi startar alltid vid spårskyltarna nedanför Tjalvegården, Sprängstensgatan 20, Norrköping.

• 14 Aug

Sommargrönska i Skarptorp

Koloniträdgårdar är en del av det svenska kulturarvet. Irene Emilsson guidar oss bland blommor och grönsaker i Skarptorps koloniområde.

Anmälan senast 13/8 till stfbravalla@stfturist.se eller 073 056 3862. Tag med egen fika !

• 20 Aug

• 27 Aug

• 03 Sep

• 04 Sep

Vad händer om det brinner hemma?

Var med på ”Brandutbildning för privatbostäder”. Lär dig släcka en brand, skillnaden mellan skum- och pulversläckare och konsten att genomföra en HLR, Hjärt- lungräddning. Det blir 3 timmars utbildning med både teori och praktik. Vi bjuder på kaffe och smörgås.

Onsdag 4 september kl 17 - kl 20. Samling: Räddningstjänsten Östra Götalands utbildningsanläggning vid Arkösundsvägen ca 1 km öster om flygterminalen. Kostnad medlemmar 50:- och icke medlemmar 100:- Anmälan till christer@goldhammer.se eller 0708-108270 Senaste anmälningsdag är den 26 augusti. Ange, om du behöver eller kan erbjuda bilplats.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 06 Sep

STF Bråvalla 30 år!

STF BRÅVALLA, din lokalavdelning inom STF, inbjuder härmed till sitt 30-års jubileum. Fredagen den 6 september 2019 kl. 18.30 Festvåningen, Värmlandsgatan 1 A, Norrköping. Lokalen rymmer max 50 gäster. STF Bråvalla firar 30-års jubileum och vill gärna fira detta tillsammans med er. Kvällen kommer att delas med representanter för STF ledningsgrupp och centralorganisation. Kvällen börjar med mingel, vin och tipspromenad i festvåningen. Under hela kvällen kommer Roland Engdahl och Towe Widerberg att stå för underhållningsmusiken. Klädkoden under kvällen är kavaj. Ha gärna på era STF-pins eller STF-märken. Tal under kvällen skall meddelas vår toastmaster. Detta kan med fördel meddelas i förväg. Vi räknar med att kvällen avslutas kl. 24.00 Subventionerad kostnad är 195:- per person, som inbetalas till vårt plusgirokonto 4808283-8. Anmälan skall ställas till christer@goldhammer.se eller 0708108270 Meddela oss om avvikande kost, allergier etc. Först till kvarn gäller. Ingen återbetalning sker, men plats kan överlåtas till annan STF- medlem. Jubileumsmeny: Skagentoast, fläskfilé, hallonbavaroise, kaffe och kaka,

Tidigare fanns Östgötakretsen. Den delades sedermera upp i tre kretsar och 6 september 1989 bildades Bråvallakretsen. Övriga kretsar i Östergötland blev Folkungakretsen och Stångåkretsen. 2013 byttes kretsarna ut till lokalavdelningar, och vi tog namnet STF Bråvalla. STF-medlemmar väljer själva, om de vill ansluta sig till någon lokalavdelning.

Medlem: 195 kr

• 10 Sep

• 14 Sep

Vandringens dag – Signaturled Omberg

14 september firar vi Vandringens Dag, i hela Sverige! STF Bråvalla deltar genom att vandra en utvald del av vår signaturled Omberg. Turen går i kuperad terräng och är något krävande. Medtag matsäck , vattenflaska och bra skor. Vid anmälan - uppge gärna om du kan erbjuda plats i bil!

Samling vid Folkborgens parkering, Norrköping. Kostnad för samåkning. Ev. fika till självkostnadspris på lämpligt vandrarhem.

• 17 Sep

• 24 Sep

• 29 Sep

Höstvandring på Torrö

Vi möter vår guide Lennart Nyberg kl 9.30 vid Rejmes, Vammarg. 4, Valdemarsvik. Han lotsar oss på småvägar och låser upp bommen, så vi kan köra fram till naturreservatet Torrö. Här kan du uppleva skärgårdsnaturen med pinad tallskog, karga hällar, vackra blommor och ett rikt fågelliv.. Här finns bofasta fiskare. Vandringen på denna ö i havsbandet kan bli 6-10 km, beroende vilka stigar guiden väljer. Ta med stadig matsäck och sittunderlag.

Söndag 29/9 med start kl 8.30 (Obs tidig start!) från P-plats vid hpl Trumpetareg, Norrköping. Anmälan senast 27/9 till stfbravalla@stfturist.se eller Elisabet tel 0730563862. Ange, om du behöver eller kan erbjuda bilskjuts. Resan Norrk-Torrö t.o.r. är ca 16 mil, och bilersättning blir ca 130 kr/pers. Ingen annan avgift.

• 01 Okt

• 02 Okt

Norrköpings spårvägsmuseum

Spårvägsmuseet i Norrköping visar vagnar, veteranspårvagnar, föremål och bilder ända från 1904. Följ historien om utvecklingen av Norrköpings Spårvagnstrafik. Onsdag den 2 oktober kl. 17.00

Onsdag den 2 oktober kl. 17.00 Samling vid Spårvagnsmuseet, Stohagsgatan 3D, Norrköping, kl. 16.45 ( Tyvärr fel adress i foldern med höstprogrammet) Anmälan till christer@goldhammer.se eller 0708-108270 senast 25/9 Avgift: STF-medlemmar 20:- och icke medlemmar 50:-

Medlem: 20 kr

• 06 Okt

Höstvandring i Getsjötorps omgivning

Vi vandrar en rundslinga med utgångsläge fritidsgården Getsjötorp. Vi går på stigar och grusvägar i lugn miljö. Vandringen för oss österut mot Stocksjön. Ta med matsäck och sköna skor!

Söndag 6 oktober kl 9.30 Samling vid Folkborgens parkering, Norrköping för samåkning. Ansvarig för vandringen, Kari Adolfsson, tar emot din anmälning senast 4/10 på tel. 073 697 86 38

• 08 Okt

• 13 Okt

Höstvandring runt Björnsjön

Vi vandrar på Sörmlandsleden, Östgötaleden och grusvägar. Björnsjön, belägen norr on Stavsjö, har ett trevligt vindskydd utmed Sörmlandsleden. Söder om sjön ligger öppet landskap. Ta med matsäck och sköna skor

Söndag 13 oktober kl 9.30 Samling vid Folkborgens parkering, Norrköping, samåkning Ansvarig för vandringen, Kari Adolfsson, tar emot din anmälning senast 11/10 på tel. 073 697 86 38.

• 15 Okt

• 20 Okt

Höstvandring vid nordvästra Glan

• 22 Okt

• 27 Okt

Höstvandring Vargmossens naturreservat och Storsjön

Vargmossen är en riktig liten vildmark, tyst och isolerad. Här är spåren efter människan få. Området blev naturreservat i fjol. Ta med sittunderlag, matsäck, samt korv, om du vill grilla!

Söndag 27 oktober kl 8.40. Samåkning från spårv-hpl Trumpetaregatan, Norrköping Samling kl 9.00 vid Stinsen, Söderköping, där vår färdledare Mikael Burgman möter upp. Mikael är reservatsförvaltare på Länsstyrelsen. Anmälan senast 25/10 till stfbravalla@stfturist.se eller till Elisabet 073 056 38 62 Uppge om du behöver/kan erbjuda bilplats. Ange även om du tar dig direkt till Stinsen.

• 08 Dec

2:a advent i Sjömanskyrkan i Norrköping

I nära 90 år har Sjömanskyrkan funnits i Norrköping. Alla båtar som anlöper Norrköpings hamn får besök därifrån. Här välkomnas alla sjömän, oavsett nationalitet eller religion. De får tillgång till café, andaktsrum, telefon och internet. De kan sporta både inne och ute. Föreståndaren Jenny Skantze berättar om verksamheten och visar oss runt. Så följer andakt, lussande ungdomar samt fika.

Söndag 8/12 kl 14.30 Norra Promenaden 80, en km från Resecentrum. Efter Postterminalen, följ skyltar ”Seamen´s Club”. OBS TIDIG ANMÄLAN senast 1/12 till stfbravalla@stfturist.se eller 073 056 38 62. Behöver du skjuts, fråga vid anmälan. Ingen avgift. Frivillig kollekt.

• 17 Dec

Se Campus Norrköping

För 22 år sedan startade Linköpings Universitet ett Campus i Norrköping. I dag läser drygt 5 000 studenter här. Under en timma får vi gå med guide genom gamla industribyggnader, som förvandlats till modern undervisningsmiljö. Fjolårets visning blev överbokad! Här ges en ny chans.

Tisdag 17 december kl 11.50 Samling vid entrén till Campus, vid Skvallertorget, Norrköping. Anmälan senast 15/12 till stfbravalla@stfturist.se eller 073 056 3862. Medlem gratis, övriga 50 kr. Begränsat antal platser.

• 14 Jan

Norrköpings Stadsbiblioteks äldre boksamlingar

Ute på Bråvalla finns en verklig skatt. I ett anspråkslöst men klimat- och säkerhetsanpassat magasin förvaras ca 75.000 volymer gamla böcker från olika epoker. Enhetschefen Ola Gustafsson visar och berättar under ca 1 timma. Begränsat antal deltagare.

Tisdagen 14 jan 2020 kl 13.30 Hangargatan 16, flottiljområdet, Norrköping. Hpl Fridvalla, sedan gång 1 km. Området är inhägnat. Infart endast från Finspångsvägen. Anmälan senast 7/1 till stfbravalla@stfturist.se eller Elisabet tel 073 056 38 62. De som önskar, inleder kl 12.15 med lunch på Café Bråvalla, Hangargatan 31. Åt vad du vill, t.ex. dagens rätt, f.n.79 kr. Ange om du vill äta lunch, så bokar vi bord. Visningen är gratis för STF-medlemmar. Övriga betalar 50 kr.

• 09 Feb

STF Bråvalla, årsmöte

Tag del av året som gått, och vad som väntar framöver. Sedvanliga årsmötesförhandlingar, fika samt något trevligt att lyssna eller titta på.

Mer information kommer senare här på hemsidan.