Fika och firrar

STF Bråvalla

17 Dec

Inte medlem
AKTIVITETEN ÄR INSTÄLLD. VI HOPPAS KUNNA GENOMFÖRA DEN VID ETT SENARE TILLFÄLLE. Vi fikar på Kafé Kuriosa, ett charmigt, gammaldags, trångt och mysigt café! Sedan besöker vi Akvarievalvet strax bredvid. Här i Östergötlands största akvariebutik får vi beundra de färgglada fiskarna. Personalen berättar om de exotiska fiskarna, Det är varmt i lokalen. Välj kläder som du kan lätta på. STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.
  • Senaste datum för anmälan: 10/12
  • Samling: Kafé Kuriosa, Hörngatan 6, Norrköping , 10:00
  • Plats: Norrköpings innerstad
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 02 Dec - 31 Dec 2021

IINFORMATION OM SMITTSKYDDSÅTGÄRDER

Avstånd är omtanke! STF Bråvalla uppmanar deltagare vid våra aktiviteter att följa Folkhälsomyndighetens råd för att minska smittspridning. Håll avstånd till andra och undvik trängsel! Har du förkylningssymptom ber vi dig att stanna hemma. Samåkning. STF Bråvalla gillar i vanliga fall samåkning. Under rådande pandemi uppmanar vi dock våra deltagare att respektera Folkhälsomyndighetens riktlinjer om avstånd. Vi rekommenderar endast samåkning mellan dig och dina närmaste, de du även annars träffar och umgås nära med. På grund av rådande läge med Covid-19 kan aktiviteter ändras. Hör av dig tillstyrelsen eller se lokalavdelningens hemsida för aktuell information.

• 02 Dec - 31 Dec 2026

2026

STUDIEFRÄMJANDET

STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

• 12 Dec

Biståndsarbete från Östergötland

AKTIVITETEN ÄR INSTÄLLD. VI HOPPAS KUNNA GENOMFÖRA DEN VID ETT SENARE TILLFÄLLE. Organisationen Hjärta till Hjärta har flera secondhandbutiker i Östergötland. Genom deras verksamhet får fattiga människor stöd. Per och Marie Linbacke visar bilder och berättar. Vi fikar och umgås. STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

Anmälan senast 10 dec till stfbravalla@stfturist.se eller tel 073 056 38 62. Kostnad inkl fika: medlem 30 kr, övriga 50 kr.

Medlem: 30 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 17 Dec

Fika och firrar

• 01 Jan - 30 Jun 2021

Biografvandring i Norrköping

DATUM EJ FASTSTÄLLT ! Följ med på vandring i biografens historia, uppför Drottninggatan, en gång stadens huvudbiostråk. Lär dig om biografens stilhistoria, förändringar och förutsättningar.

En vardag, när våren kommit till Norrköping. Dagtid, ca 1,5timmar. Avgift. Tidpunkt meddelas senare. Kolla här på vår hemsida framöver!

• 23 Jan

Stadsvandring på Norra Promenaden

Stadsvandringen är 7 km, och då ingår de 3 km som utgör Norra Promenaden. Halvvägs tar vi rast vid MAX, där de som vill kan köpa något att äta, inne eller ute. Guide är Elisabet Nyström. Vi får se byggnader av kända arkitekter, glimtar av byggarbetet i inre hamnen, en gammal lyftkran, en okänd (?) park, minnesmärket efter getåolyckan och mycket annat.

Anmälan senast 22 jan till tel 073 056 38 62 eller stfbravalla@stfturist.se Medlem gratis, övriga 50 kr.

Icke-medlem: 50 kr

• 07 Feb - 31 Dec 2021

Årsmöte 2021

Med anledning av pandemin så flyttar vi fram årsmötet till försommaren/sommaren. Mer information och kallelse kommer på vår hemsida. Med hänsyn till Folkhälsomyndighetens regler, och i samråd med STF Riks, väljer vi att flytta årsmötet till dess att det är möjligt att hållas utomhus.

• 06 Mar

Vandring Rambodal-Styrstad

Vi går ca 7 km på asfalt- och grusvägar. I Rambodal ser vi nya, höga trähus. Under vandringen passerar vi Styrstads kyrka, där färdledaren Elisabet Nyström lär oss tyda ett par runstenar och vi får höra historien bakom några gravvårdar. Om väglaget tillåter, går vi upp till mobilmasten som varit utsiktstorn. Tag med sittunderlag och matsäck.

Anmälan senast 5/3 till Elisabet 073 056 38 62 eller stfbravalla@stfturist.se Vi inväntar bussen, som kommer till hpl Rambodal kl 10:03

• 23 Mar

Tisdagsvandringar i Vrinneviskogen 2021

Vi går på de märkta spåren och bestämmer längd gemensamt. Kom med eller utan stavar! Vi har trevligt tillsammans! Tisdagar från 23 mars till och med 26 oktober. Start klockan 15.00 (obs ny tid) vid Tjalvegården, spårskylten. Kontakt Elisabet Nyström 073-056 38 62. Ingen föranmälan eller avgift.

• 30 Mar

• 06 Apr

• 10 Apr

Vandring i Rambodal

Vi vandrar i Brånnestad, Ånestad, ”Rundslingan Ramboberg”och åter genom Rambodal. Räkna med minst tre timmar inklusive rast för medtagen matsäck.

Vandringsledare är Monika Eklöf och Ing-Britt Haslum. Anmälan, senast 8/4, till Ing-Britt, 0702-229116.

• 13 Apr

• 17 Apr

Djurön i vårskrud 2021

Vi gör en lätt vandring, ca 2 km, i Djuröns naturreservat. Renate Jonsson guidar oss i reservatet bland ståtliga ekar och blommande vitsippor och visar vad vi ser från bråviksstranden. Ta med dig fika för en rast!

Samåkning från P-platsen vid spårv-hpl Trumpetaregatan. Anmälan senast 14/4 till renatejonsson@icloud.com eller 070-240 78 43. Avgift endast för ev.samåkning.

• 18 Apr

Månadsvandring på Sörmlandsleden - april

Månadsvandring på Sörmlandsledens etapp 28, Strångsjö till Viggaren, ca 10 km. Etappen är lättgången med omväxlande skogsklädda moränmarker och åsar. Medtag matsäck och kläder efter väder.

Anmälan, senast 17/4, och frågor till färdledare Kari Adolfsson, 0736-978638

• 20 Apr

• 27 Apr

• 04 Maj

• 08 Maj

Vårvandring på Ramunderberget, Söderköping.

Vi går en härlig slinga, som är kraftigt kuperad. Ta med matsäck för en rast. Vandringsledare är Monica Englund och Renate Jonsson som hjälper oss hitta vårblommor i reservatet. Avgift endast för samåkning. Välkommen!

Anmälan senast 5/5 till renatejonsson@icloud.com eller ring 070 240 78 43. Samåkning kl 10.30 från Trumpetargatan, Norrköping, spårv-hpl. och gratis P-plats. Följ skyltar ”Ramunderbergets Naturreservat” fram till P-plats vid Petersburg. Vandringen startar från Petersburg kl 11.00.

• 11 Maj

• 18 Maj

• 22 Maj

Månadsvandring på Sörmlandsleden - maj

Månadsvandring på Sörmlandsleden etapp 29, Djupviksvägen till Viggaren, ca 9,5 km. En medelsvår etapp med omväxlande skog, öppen mark och ett par stigningar. Medtag matsäck och kläderefter väder.

Samling vid Folkborgens parkering, Norrköping. Anmälan, senast 21/5, och frågor till färdledare Kari Adolfsson, 0736-978638.

• 25 Maj

• 28 Maj

Utflykt till Adelsnäs säteri i Åtvidaberg

I Adelsnäs planeras besök i den vackra parken, båttur till Solkanonen och en båttur till andra sidan Bysjön för lunch. Medtag eget fika för dagen.

OBS! DAG OCH TID ÄR PRELIMINÄRA ! Samling vid Folkborgens parkering, Norrköping. Föranmälan och mer information kontakta Ing-Britt Haslum, 070-2229116 eller Monica Englund, 070-6150884. Se även vår hemsida.

• 01 Jun

• 07 Jun - 13 Jun 2021

John Bauer vandringsled, Huskvarna till Gränna

Följ med på en veckotur längs "den vackraste vägen mellan Huskvarna och Gränna". Vi bor hela tiden på STF Huskvarna vandrarhem och vandrar etappvis på leden.

Måndag 7/6 – söndag 13/6. Kostnad ca 330:- per person och dygn i 2- bäddsrum inkl frukost. Anmälan, senast 16/5, och frågor till Kari Adolfsson, 0706-978638 eller kari.adolfsson@live.se.

• 12 Jun

Minnesvärt besök på Kronhjortsgården

Följ med på trevligt och spännande besök på Kronhjortsgården i Simonstorp. Aktiviteter och vacker natur. Avgiften inkluderar : Kaffe och smörgås vid ankomst, rundvandring och visning. Lunch, skyttelekar/tipspromenad samt kaffe med hembakt. Reskostnad tillkommer.

Vi är vid Kronhjortsgården lördag 12/6 kl 10-15. Anmälan senast den 15 /5 till Christer Goldhammer, 0708108270 eller christer@goldhammer.se.

Medlem: 350 kr

• 19 Jun

Månadsvandring på Sörmlandsleden -juni

Månadsvandring på Sörmlandsleden etapp 30, Djupviksvägen till Åbo, ca 11 km. Etappen är bitvis ganska krävande och av god vildmarkskvalitet. Här kan man få se "Vikittelns minikanjon", en unik geologisk sevärdhet. Leden passerar även en gammal kolbotten. Medtag matsäck och kläder efter väder.

Anmälan, senast 18/6, och frågor till färdledare Kari Adolfsson, 0736-978638.

• 04 Aug

Aug

Sommarvandring med bad 2021

Vi vandrar i skogen och vidare mot Ensjöns badplats. Monica guidar oss ibland omväxlande barr- och lövträd. Här vi kan se olika spår av mänsklig aktivitet genom århundradena. Hon berättar också om den äldre bebyggelsen i Åselstad med omnejd. Tag med matsäck, badprylar och ett gott humör!

Samling vid spårv-linje 2, ändhållplats Kvarnberget, Norrköping. Parkering för bil och cykel finns där. Föranmälan till vandringsledaren Monica Englund, tel 070-615 08 84 senast 3 aug.

• 21 Aug

Aug

Månadsvandring på Sörmlandsleden -augusti

Månadsvandring på Sörmlandsleden etapp 31, Stavsjö till Åbo, ca 11 km. Etappen är bitvis ganska krävande med höglänta hällmarker och branta berg. Medtag matsäck och kläder efter väder.

Anmälan, senast 20/8, och frågor till färdledare Kari Adolfsson, 0736-978638.

• 11 Sep

Vandringens dag, Forssjö

Vi besöker Forssjö natur- och kulturmuseum utanför Katrineholm. Två lättgångna vandringsslingor, 5 eller 11.5 km, erbjuds för vandring. Medtag matsäck och kläder efter väder.

Anmälan, senast 10/9, och frågor till färdledare Kari Adolfsson, 0736-978638.