Björke Vävstuga

STF Bråvalla

13 Nov

Inte medlem
Samåkning i bilar från Norrköping kl 13.00. Ange vid anmälan, om du behöver eller kan erbjuda bilplats! Samling i Björke kl 13.45. Betalning för samåkning Norrköping - Björke fram och åter beräknas bli ca 50 kr/passagerare, Fika med smarrig kaka serveras omkr kl 14.45. Betala 45/95 kr kontant eller swish till färdledaren. För detta får du visning och fika. Övriga inköp (extra fikabröd, dukar mm) betalas av var och en på plats. Alla betalmetoder funkar i Björkes kassa.
Vi besöker Björke vävstuga. Företaget ligger vid en liten byväg i Vånga Bergslag. Här designas och tillverkas dukar, löpare och handdukar i hög kvalitet. Vi får se de gammaldags mekaniska vävstolarna, utställning och butik. Kanske köper du några julklappar ? Ta en förhandstitt här : https://bjorkevavstuga.se/
  • Senaste datum för anmälan: 06/11
  • Samling: Folkborgens P-plats, Norrköping , 13:00
  • Plats: Björke vävstuga
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 17 Okt

Okt

Stjärnklart? En höstkväll i Landeryd.

Östergötlands Astronomiska Sällskap visar oss stjärnhimlen i sitt observatorium på Landeryds golfbana, söder om Linköping. Vår astronomiguide heter Bengt-Erik Söderström. Max 15 deltgare!

VI TAR INTE EMOT FLER ANMÄLNINGAR F.N. Vägbeskrivning: Brokindsleden söderut från Linköping. Tag av mot Landeryds golfbana. Passera golfbanans P-plats och krog. Sväng höger och kör vidare till två små byggnader vid ett sandupplag. Visning ca 1 tim utomhus, klä dig varmt! ANGE ÄVEN ETT TELEFONNUMMER, helst mobil, dit vi kan ringa eller sms-a återbud samma eftermiddag, om väderprognosen gör, att guiden ställer in visningen. BETALA EJ I FÖRSKOTT eftersom visningen kan bli inställd. Betala till färdledaren kontant (jämna pengar) eller swisha till hennes tel 073 056 38 62. Vi har en reservtid två veckor senare, mer info kommer, om detta blir aktuellt. Även då kan det förstås bli mulet!

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 20 Okt

Höstvandring vid nordvästra Glan

Vandring genom och mellan två reservat nordväst om sjön Glan i Finspångs kommun. Ängenäs gränsar till Hållviken vid Glan och har varit ett boställe sedan 1600 talet. Vi kan se gamla ängsmarker, lövlundar och hällmarksskog. Ysundamarken är ett reservat med ett äldre tallbestånd och små myrmarker som tidigare använts som slåttermarker. Medtag matsäck och sköna skor.

Söndag 20 oktober kl 9.30 samling vid Folkborgens parkering, Norrköping, för samåkning Vandringsstart från reservatsparkeringen vid Ängenäs kl. 10:00 Färdledaren Kari Adolfsson 073 697 86 38 tar emot din anmälan senast 18/10.

• 22 Okt

Tisdagsvandringar i Vrinneviskogen 2019

Vi går på de märkta spåren i Vrinneviskogen och bestämmer längd gemensamt. Kom med eller utan stavar! Vi går tisdagar från 13 augusti till och med 22 oktober.

Vi startar alltid vid spårskyltarna nedanför Tjalvegården, Sprängstensgatan 20, Norrköping.

• 27 Okt

Höstvandring Vargmossens naturreservat och Storsjön

Vargmossen är en riktig liten vildmark, tyst och isolerad. Här är spåren efter människan få. Området blev naturreservat i fjol. Ta med sittunderlag, matsäck, samt korv, om du vill grilla!

Söndag 27 oktober kl 8.40. Samåkning från spårv-hpl Trumpetaregatan, Norrköping Samling kl 9.00 vid Stinsen, Söderköping, där vår färdledare Mikael Burgman möter upp. Mikael är reservatsförvaltare på Länsstyrelsen. Anmälan senast 25/10 till stfbravalla@stfturist.se eller till Elisabet 073 056 38 62 Uppge om du behöver/kan erbjuda bilplats. Ange även om du tar dig direkt till Stinsen.

• 13 Nov

Björke Vävstuga

Medlem: 45 kr

Icke-medlem: 95 kr

• 08 Dec

2:a advent i Sjömanskyrkan i Norrköping

I nära 90 år har Sjömanskyrkan funnits i Norrköping. Alla båtar som anlöper Norrköpings hamn får besök därifrån. Här välkomnas alla sjömän, oavsett nationalitet eller religion. De får tillgång till café, andaktsrum, telefon och internet. De kan sporta både inne och ute. Föreståndaren Jenny Skantze berättar om verksamheten och visar oss runt. Så följer andakt, lussande ungdomar samt fika.

Söndag 8/12 kl 14.30 Norra Promenaden 80, en km från Resecentrum. Efter Postterminalen, följ skyltar ”Seamen´s Club”. OBS TIDIG ANMÄLAN senast 1/12 till stfbravalla@stfturist.se eller 073 056 38 62. Behöver du skjuts, fråga vid anmälan. Ingen avgift. Frivillig kollekt.

• 17 Dec

Se Campus Norrköping

För 22 år sedan startade Linköpings Universitet ett Campus i Norrköping. I dag läser drygt 5 000 studenter här. Under en timma får vi gå med guide genom gamla industribyggnader, som förvandlats till modern undervisningsmiljö. Fjolårets visning blev överbokad! Här ges en ny chans.

Tisdag 17 december kl 11.50 Samling vid entrén till Campus, vid Skvallertorget, Norrköping. Anmälan senast 15/12 till stfbravalla@stfturist.se eller 073 056 3862. Medlem gratis, övriga 50 kr. Begränsat antal platser.

Icke-medlem: 50 kr

• 14 Jan

Norrköpings Stadsbiblioteks äldre boksamlingar

Ute på Bråvalla finns en verklig skatt. I ett anspråkslöst men klimat- och säkerhetsanpassat magasin förvaras ca 75.000 volymer gamla böcker från olika epoker. Enhetschefen Ola Gustafsson visar och berättar under ca 1 timma. Begränsat antal deltagare.

Tisdagen 14 jan 2020 kl 13.30 Hangargatan 16, flottiljområdet, Norrköping. Hpl Fridvalla, sedan gång 1 km. Området är inhägnat. Infart endast från Finspångsvägen. Anmälan senast 7/1 till stfbravalla@stfturist.se eller Elisabet tel 073 056 38 62. De som önskar, inleder kl 12.15 med lunch på Café Bråvalla, Hangargatan 31. Åt vad du vill, t.ex. dagens rätt, f.n.79 kr. Ange om du vill äta lunch, så bokar vi bord. Visningen är gratis för STF-medlemmar. Övriga betalar 50 kr.

Icke-medlem: 50 kr

• 09 Feb

STF Bråvalla, årsmöte

Tag del av året som gått, och vad som väntar framöver. Sedvanliga årsmötesförhandlingar, fika samt något trevligt att lyssna eller titta på.

Mer information kommer senare här på hemsidan.