Biståndsarbete från Östergötland

STF Bråvalla

12 Dec

Inte medlem
Anmälan senast 10 dec till stfbravalla@stfturist.se eller tel 073 056 38 62. Kostnad inkl fika: medlem 30 kr, övriga 50 kr.
Organisationen Hjärta till Hjärta har flera secondhandbutiker i Östergötland. Genom deras verksamhet får fattiga människor stöd. Per och Marie Linbacke visar bilder och berättar. Vi fikar och umgås. STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.
  • Senaste datum för anmälan: 10/12
  • Samling: Studiefrämjandet, Kungsgatan 53 , 16:00
  • Plats: Studiefrämjandet, Kungsgatan 53, Norrköping
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 29 Sep

Tisdagspromenader i Vrinneviskogen 2020

Kom med eller utan stavar! Vi går på de märkta spåren i den fina Vrinneviskogen och bestämmer spår och längd gemensamt. Ingen föranmälan. Ingen avgift. STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

HÅLL AVSTÅND TILL VARANDRA! HAR DU MINSTA SJUKDOMSSYMPTOM SÅ STANNAR DU HEMMA! Start kl 16 nedanför Tjalvegården, vid cykelställen. Adress: Sprängstensgatan 20, Norrköping. Vi går tisdagar t.o.m 20 okt..

• 03 Okt

Stadsnära vandring på Kvarnberget

Vi vandrar ca 5,5 km i skog, vid sjö och i villasamhälle. Vi får bl.a. lära oss om Åselstads gamla dansbana och d:o Konsumbutik, om Ljura bäck och Ensjön samt gå upp på en fornborg! Färdledare är Monica Englund med assistans av Renate och Elisabet. STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

Alla deltagare måste anmäla sin närvaro, då vi kommer ha en maxgräns på deltagare. Undvik samåkande med personer som ej tillhör ert eget hushåll. Fikar och umgås gör vi med avstånd från varandra. Anmälan senast 2/10 till Elisabet 0730563862 eller stfbravalla@stfturist.se

• 04 Okt

Okt

Höstvandring tur och retur genom Fallingebergs naturreservat

Fallingebergs naturreservat ligger i området strax sydväst om Gusum nära sjön Yxningen. Färdledaren Kari kan här visa på gammelskog med hänglavar. Här finns även en gammal kolbotten. Kanske visar sig även den sällsynta kandelabersvampen, som trivs på döda aspar. Vi vandrar ca 8 km. Ta med matsäck, sittunderlag och kläder efter väder! STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

Alla deltagare måste anmäla sin närvaro, då vi kommer ha en maxgräns på deltagare. Undvik samåkande med personer, som inte tillhör ditt eget hushåll. Vi umgås och fikar med avstånd. Anmälan och förfrågningar: Kari Adolfsson 0736978638

• 06 Okt

• 10 Okt

Stadsnära vandring i Smedby

Vandra ca 5 km i Smedby. Elisabet Nyström guidar bland gamla villor. okända (?) skogsstigar och konstverk, Dessutom får vi höra om en f.d. kyrka, om en idrottsplats, som snart försvinner och om en bäck som skall återuppstå. Ta med matsäck! STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

Alla deltagare måste anmäla sin närvaro, då vi kommer ha en maxgräns på deltagare. Undvik samåkande med personer som ej tillhör ert eget hushåll. Fikar och umgås gör vi med minst två meters avstånd från varandra. Anmälan senast 9/10 till Elisabet 0730563862 eller stfbravalla@stfturist.se

• 11 Okt

Höstvandring på Östgötaleden

Vi vandrar med Kari på Östgötaleden genom Hälla, Dyhults och Käringbergets naturreservat. Han visar 250-årig hällmatkstallskog, där tjädern har lekplatser. Har man tur, kan man se de sällsynta lavarna rosa och grå skärelav. Bitvis kuperad terräng.. Tag mrd matsäck, sittunderlag och kläder efter väder! STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

Alla deltagare måste anmäla sin närvaro, då vi kommer ha en maxgräns på deltagare. Undvik samåkande med personer som ej tillhör ert eget hushåll. Fikar och umgås gör vi med avstånd från varandra. Anmälan och förfrågningar: Kari Adolfsson 0736978638

• 13 Okt

• 17 Okt

Stadsnära vandring i södra Vrinneviskogen

Vi går på lättgångna skogsstigar i södra delen av naturreservatet Vrinneviskogen. Våra medlemmar Renate Jonsson, Monica Strömbäck och Gunnel Johansson har lagt upp en rutt på ca 7 km. Här får vi se Mamregården, f.d. barnhem byggt på 1800-talet, S:t Gabriels syrisk-ortodoxa kyrka, invigd 2016. Kanske får vi se stenålderslämningar och spår av torp. Vrinnevi by, med anor från medeltiden, bestod av sju gårdar. Guide är Renate Jonsson. Ta med fika till en rast! STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

Alla deltagare måste anmäla sin närvaro, då vi kommer ha en maxgräns på deltagare. Undvik samåkande med personer som ej tillhör ert eget hushåll. Fikar och umgås gör vi med avstånd från varandra.  Anmälan per telefon eller sms till Renate 070 240 78 43 senast 16/10.

• 18 Okt

Höstvandring vid Åksjön

Åksjön i Kolmården är ett reservat som bildats i år. Här finns en värdefull tjäderskog. Guide är Mikael Burgman, reservatsförvaltare hos länsstyrelsen. Vi går ca 3 km. Ta med dig matsäck, samt korv, om du vill grilla. Sittunderlag samt kläder och skor för vandring på kuperade skogsstigar är bra att ha. Samling vid kl 9.10 (obs tiden!) vid Returpunkten i Krokek. Från E4 tag avfart 126 mot Krokek. Kör Sjöviksvägen. Efter korsningen Sjöviksvägen/Nyköpingsvägen (Strömsfors vägskäl) fortsätt i samma färdriktning ca 150 m till parkering vid Returpunkt Krokek. Busshållplatsen heter Strömsfors vägkors. STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

NY SAMLINGSPLATS OCH -TID! Alla deltagare måste anmäla sin närvaro, då vi kommer ha en maxgräns på deltagare. Undvik samåkande med personer som ej tillhör ert eget hushåll. Fikar och umgås gör vi med avstånd från varandra. Anmälan och förfrågningar senast 16/10: Elisabet 073 056 38 62 eller stfbravalla@stfturist.se

• 20 Okt

• 24 Okt

Okt

Stadsnära vandring på Kättsätters- och Klockaretorpslederna.

Vi kombinerar två leder och vandrar ca 10 km. Vi får höra om Kättsätters gamla gård, om gamla soptippen, om Sveriges sista preskriberade mordfall, om stenbrott och annat spännande. Guide är Elisabet Nyström Ta med matsäck! Det kan bli flera raster. STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

Alla deltagare måste anmäla sin närvaro, då vi kommer ha en maxgräns på deltagare. Undvik samåkande med personer som ej tillhör ert eget hushåll. Fikar och umgås gör vi med avstånd från varandra. Anmälan senast 23/10 till Elisabet 0730563862 eller stfbravalla@stfturist.se

• 25 Okt

Höstvandring i Bärsjö

Vi vandrar i Bärsjöskogens och Brostugugölens naturreservat i Kolmården. Färdledaren Kari kan här visa på ett vilt skogsområde med magra tallhällar och trolsk granskog med döda nedfallna träd. Här finns höga mäktiga berg och blockrika branter. Ta med matsäck, sittunderlag och kläder efter väder! STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

• 18 Nov

För din säkerhet - När krisen kommer

Mobilen är död, internet har slutat fungera och strömbrytaren till ljuset fungerar inte, vad gör du då? Välkommen att lära dig vad du kan göra för att klara en kris i samhället och hur du förbereder dig redan idag. Träffen hålls av "Försvarsutbildarna i Stockholm". STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

Alla deltagare måste anmäla sin närvaro, då vi kommer ha en maxgräns på deltagare. Fikar och lyssnar gör vi med avstånd från varandra. Mötet beräknas pågå kl 18-21. Kostnad för dryck, förtäring och föredrag 75/100 kr TIDIG ANMÄLAN senast 23/10 till Christer, christer@goldhammer.se eller 070 810 82 70.

Medlem: 75 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 29 Nov

1:a Advent och Julmarknad i Söderköping

Vi besöker först mässan i Söderköpings ståtliga kyrka, S:t Laurentius, byggd i baltisk tegelgotik. Frivillig kollekt. Efter mässan får vi en guidning i kyrkan av prästen Ola Linderoth. Sedan kan vi promenera längs stadens smala gator till Brunnssalongen, där Julmarknaden pågår. Köp lokalproducerad mat eller en trevlig julklapp! STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

Undvik samåkande med personer som ej tillhör ert eget hushåll. Anmälan senast 28 nov till Elisabet tel 073 056 38 62 eller stfbravalla@stfturist.se Denna aktivitet kan påverkas av myndigheternas bestämmelser om allmänna sammankomster.

• 02 Dec

Polisen gästar oss - Bedrägerier och förebyggande skyddstänk

Hur skyddar du dig mot bedrägliga samtal och försäljare med onda avsikter? Hur skyddar du ditt hem och dina värdesaker på bästa sätt? Polisen i Norrköping informerar och ger värdefulla tips och råd för dig och ditt hem. STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

Alla deltagare måste anmäla sin närvaro, då vi kommer ha en maxgräns på deltagare.Fikar och lyssnar gör vi med avstånd från varandra. Mötet beräknas pågå kl 18-20 Kostnad för dryck, förtäring och föredrag 75/100 kr. TIDIG ANMÄLAN senast 15/11 till Christer, christer@goldhammer.se eller 070 810 82 70.

Medlem: 75 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 12 Dec

Biståndsarbete från Östergötland

Medlem: 30 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 17 Dec

Fika och firrar

Vi fikar på Kafé Kuriosa, ett charmigt, gammaldags, trångt och mysigt café! Sedan besöker vi Akvarievalvet strax bredvid. Här i Östergötlands största akvariebutik får vi beundra de färgglada fiskarna. Personalen berättar om de exotiska fiskarna, Det är varmt i lokalen. Välj kläder som du kan lätta på. STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

Anmälan senast 10 dec till stfbravalla@stfturist.se eller till Elisabet 073 056 38 62. Du betalar själv din fika. Ingen annan avgift. DET BEROR PÅ CORONASITUATIONEN VID TILLFÄLLET, OM VI KAN GENOMFÖRA DENNA AKTIVITET.

• 07 Feb

Årsmöte 2021

Ta del av året som gått och vilka spännande uppgifter som väntar framöver, Avslutningsvis berättar Mikael Johansson om den dramatiska Getåolyckan 1918. STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

Anmälan senast 1/2 till Christer Goldhammer tel 0708108270 eller christer@goldhammer.se STF-medlemmar är välkomna!