Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Vandringens dag

placeholder for local activities whithout image.

STF Botvid

12 Sep 2020

Inte medlem
Vandringens dag firas i hela landet. Boka in dagen redan nu för en vandring med oss. Mer info längre fram under våren.
  • Plats: Ej bestämd
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Vandring

• 23 Apr

Vinterskogens naturreservat och fyra sjöar

Vi tar stigarna runt tre små sjöar, fortsätter in i skogen och får syn på ännu en sjö. Träden på hällmarken i gammelskogen består till stor del av tall, en del är 100 år eller äldre. Här finns gott om död ved i form av döda stående träd (torrakor) och död liggande ved (lågor). Vandringen börjar och slutar vid busshållplatsen ovanför Brosjön. Vi går på skogsstig ca 6 km och är ute ca 3 timmar exkl restid. Ta med matsäck, rejäla skor, kläder efter väder o stavar om du trivs med det.

Torsdag 23/4 samling kl 9:45 OBS! Ingen anmälan Bussen avgår kl 9.54 och vi kliver av vid hpl Bergudden kl 10.07.

• 25 Apr

Färjkarlarna vid Skanssundet

Skanssundsleden går mellan Hörningsnäs på Södertörn och Mörkö. Färjeledens längd är 330 meter och överfartstiden är tre minuter. Resan med vägfärjan är avgiftsfri. Vi besöker färjan och personalen berättar om sitt arbete. Kanske får vi höra några bra anekdoter från livet som färjkarl. Vi får också ta en titt in i maskinrummet och besöka bryggan. OBS trappor! Med lite tur kanske vi kan se något/några större fartyg på väg in till Södertälje. Gustav II Adolf startade bygget av Stjärnskansen vid Skanssundet för att försvara inloppet till Södertälje. Det är idag en ruin men passa på att se den. Plats för medhavd fika t. ex.

25/4 kl 14.00. Anmälan senast 13/4. OBS! Samåkning - meddela om du behöver plats eller kan erbjuda plats i bil i samband med anmälan. Buss 727 har glesa turer från Tumba station till färjeläget.

Icke-medlem: 20 kr

• 10 Maj

Möt våren i Orlångens naturreservat, Huddinge, vandring ca 10 km

Välkommen på varierande vandring (ca 10 km/4 timmar) genom såväl djup granskog som lövskog, längs åkerkanter och ängar. Vi passerar Balingsta gård och grevinnans grav och får njuta utsikten över Mörtsjön. Här finns också ett fågelområde så ta gärna med kikare. Vandringen är mest lätt men det finns kraftigt kuperade partier med mycket stenar och rötter. Du behöver matsäck, rejäla skor och kläder efter väder. Ta med stavar om du trivs med det.

Söndag 10/5 kl 10.00 Balingsnäs busshpl. Buss 709 fr Huddinge alt buss 865 fr Flemingsberg OBS! Ingen anmälan. Håll utkik här på hemsidan inför vandringen! Vi lägger in aktuell information veckan innan efter att vi provgått sträckan.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 17 Maj

Kulturvandring i gamla Rönninge, ca 7 km

Vilket samhälle var Rönninge tillbaka i tiden? En bygd med småföretagare/entreprenörer, främst handelsträdgårdar och plantskolor, också en rekreationsort. Stockholmare lockades av avståndet till Rönninge och skaffade fritidshus här, De stora trävillorna påminner om tiden. Wilhelmina af Tibell, Sten Bergman, Johannes Edfeldt m fl har alla bott i Rönninge; vad har de tillfört bygden, var bodde de? Ett av de äldsta husen i Rönninge är Rönninge Kungsgård. Här har Gustav Vasa logerat på 1600-talet och Wilhelmina af Tibells gärningar har haft stor betydelse för samhället. Längd, ca 7 km/3,5 timmar. Kaffepaus med medhavd fika.

Söndag 17/5 kl 11.00 Anmälan senast 14/5!

Icke-medlem: 20 kr

• 21 Maj

En del av Sörmlandsleden genom Grödinge

Vi kommer att gå etapp 61 o del av etapp 62 på Sörmlandsleden med möjlighet att välja en tur på 6 km eller att fortsätta ytterligare ca 4 km. Vandringen börjar på asfalt med utsikt över Snäckstaviks våtmark för att sedan vika in på skön skogsstig med rast på vägen innan vi når Grödinge kyrka (6 km). Vill man avsluta här finns egen tid att besöka den fina kyrkogården och ta en fika på Våffleriet i Klockargården om man har lust. Den färdledda turen fortsätter dock förbi kyrkbyn och vidare upp över det branta berget Husby Hammare med vitmossa o krumma tallar. Stigningen här är krävande men underlaget slät stig så vi tar det lugnt uppför. Turen avslutas vid busshpl vid Malmbro gård. Ta med matsäck, kläder efter väder och stavar om du trivs med det.

Torsdag 21/5 OBS! Anmälan senast 18/5 Möjlighet att välja sträcka 6 km alternativt drygt 10 km. Ange önskad sträcka vid anmälan.

• 04 Jun

Korpberget i Vårby, se färjan mot Ekerö från ovan

En vandring i kvällningen utefter Mälarens strand, upp genom Korpbergets gammelskog mot svårslagen utsikt och solnedgång(?). Ta med något gott. Här finns riktigt gamla tallar på hällmarken, gamla granar bland stora mossiga stenblock och en solbelyst rasbrant ner mot Mälaren. Vårdkasar har tänts här genom tiderna längs segelleden till Birka. Själva vandringen från busshållplatsen och tillbaka är inte längre än totalt 5 - 6 km med stigning mot utsiktsplatsen. Barn kan följa med om de är vana att gå.

Torsdag 4/6 samling 18:50 vid busshållplatsen Vårby källa, Vårby. Buss 707 alt 740. OBS! Ingen anmälan

• 14 Jun

Ekoleden Järna – en mycket omväxlande runda, vandring ca 13 km

Följ med på en innehållsrik tur med start och mål i Ytterjärna. Ekoleden tar oss genom trädgårdsodlingar, förbi renande vattentrappor, in i kuperad blandskog. Leden bjuder också på vida utsikter och vandring utefter Östersjön, levande jordbruksbygd, uråldriga ekar och intressant arkitektur. Delar av vandringen är kuperad med skogsstig som kan ha stenar, rötter och berg i dagen medan delar går på mjukare stig och mindre grusvägar. Vi är ute ca 4 – 5 timmar. Ta med matsäck, stadiga skor, kläder efter väder och stavar om du trivs med det. Långrast vid Kärleksudden med möjlighet att bada för den som törs.

Söndag 14/6 kl 10.00 Anmälan senast 11/6! OBS! Samåkning - meddela om du behöver plats eller kan erbjuda plats i bil i samband med anmälan.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr