Tullinge kyrka

STF Botvid

05 Apr 2022

Inte medlem
Tisdagen den 5/4 kl 14.00. Info och anmälan senast den 4/4 till Monica Erlandsson, 070- 3689222 eller till stfbotvid@stfturist.se. Är du nyfiken på Tullinge kyrkas tillkomst och fram till dagens verksamhet. Kyrkan byggdes med hjälp av insamlade medel och gåvor och blev klar 1958. Om detta kan Bodil Nordström, gammal Tullingebo och kyrkvärd, berätta. Kanske kan vi också få se några av kyrkans värdefulla föremål. Vi avslutar med att gå en kyrkogårdsrunda. Samling: Utanför kyrkan, Ulfsbergsvägen 1, Tullinge. Avgift: Frivillig peng som går till kyrkans verksamhet.
  • Senaste datum för anmälan: 04/04
  • Samling: Utanför kyrkan, Ulfsbergsvägen 1 Tullinge , 14:00
  • Plats: Ulfsbergsvägen 1 Tullinge
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 02 Mar 2022

Litografiska museet

Onsdagen de 2/3 kl 11.00. Info och anmälan senast den 25/2 till Ragnhild Eklund, 070- 4714285 eller stfbotvid@stfturist.se. Museet drivs av Litografklubben Arkiv, en ideell förening, och är det enda i sitt slag i Sverige. Det är ett arbetslivsmuseum. Där finns litografisk verkstad och utställningshall och en stor samling litografier och litografiska stenar. Vi får en guidning i museet och vi får se hur man litograferar och trycker. Visningen tar cirka 1 timme. Begränsat antal deltagare. Samling: Sundby Gårds väg 6, Huddinge kommun. Nära museet ligger Sundby Gård, där man kan äta lunch. Avgift: 40 kr för medlemmar, 60 kr för övriga.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 23 Mar 2022

Riksdagsbiblioteket

Onsdagen den 23/3 kl 16.00. Info och anmälan senast 18/3 till Leif Larsson, 073-7812466 eller till stfbotvid@stfturist.se. I gamla stan ligger ett av få riksdagsbibliotek i världen som är öppet för allmänheten. Ett riksdagsbibliotek har funnits i Sverige sedan 1851, då man höll till i gamla riksdagshuset på Riddarholmen. Därefter har biblioteket följt med riksdagen från Helgeandsholmen till nuvarande kulturhuset och tillbaka. Vi besöker arkitekten Ernst Jacobssons bankhus på Storkyrkobrinken 7, ursprungligen byggt för Skandinaviska Kreditaktiebolaget 1876, och som idag är ombyggt för att passa Riksdagsbibliotekets verksamhet. Biblioteket är inriktat på litteratur inom områdena Juridik och Samhällsvetenskap och har som uppgift att förse riksdagens ledamöter m.fl. med goda beslutsunderlag. De flesta böckerna går bra att låna hem. Här finns samlingar av riksdagstryck ända tillbaka till 1500-talet. I lokalerna finns också en samling karikatyrteckningar av kända politiker som är väl värda att titta på och småle åt. Aktiviteten tar cirka 1 timme. Max 15 deltagare. Samling. Utanför ingången kl 15.50. Vi får genomgå en säkerhetskontroll innan vi får gå in. Adress: Storkyrkobrinken 7A, 10012 Stockholm. Avgift: Gratis för medlemmar, övriga 40 kr.

OBS Samling senast 15:50 för säkerhetskontroll.

• 29 Mar

Vildsvin – skadegörare, nyttogörare, delikatess…

Vildsvinsstammen har ökat från cirka 100 djur i hela Sverige i början av 1980-talet till över 300 000 idag. Ändå har många människor aldrig sett ett levande vildsvin. Välkommen till Stockholm Vatten och Avlopp där Gunnar Schön lär ut allt du behöver veta om vildsvin. Efter föredrag och frågor bjuder vi på kaffe och vildsvinsmacka. Samling: Vid Stockholm Vatten och Avlopps anläggning i Talby (avfart från gamla Södertäljevägen/Bergaholmsvägen, strax norr om sjön Tullan).

Samling Stockholm Vatten och Avlopps anläggning 12:45

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 05 Apr 2022

Tullinge kyrka

Icke-medlem: Gratis

• 09 Apr

En historisk promenad i Hågelbyparken med guide

Omgiven av järnåldersspår, vid sjön Aspen, finns Hågelbyparken – Botkyrkas folkpark. Bland lekpark, dansbana och djurhagar finner du också ekotemplet, Bella Venezia, ett fruktpackarhus och mycket mer. Följ med på en historisk promenad genom den vackra trädgården och lyssna på berättelsen om hur telefonfabrikör Lars Magnus Ericsson byggde upp parken med alla byggnader och hur hans dotter Anna senare formade trädgården. Promenaden startar vid herrgårdsbyggnadens entré och går ”från hörn till hörn” på ca 60 minuter. Avsluta gärna med egen picknick eller en måltid i café eller restaurang.

Samling vid herrgårdsbyggnadens entré kl 11:00

• 28 Apr

Vinterskogens naturreservat och fyra sjöar

Hur långt har våren kommit i Vinterskogen? Vi tar stigarna runt tre små sjöar, viker av in i skogen och får syn på ännu en sjö. Är det riktigt skönt vårväder bjuds det på kokkaffe i solen. Vandringen börjar och slutar vid busshållplatsen ovanför Brosjön. Vi går på skogsstig ca 6-7 km och är ute ca 3-4 timmar. Ta med matsäck, rejäla skor, kläder efter väder o stavar om du trivs med det.

Torsdag 28/4 samling kl 10:20 vid hpl Bergudden kl 10.20. Buss 716 avgår från Tumba station kl 10:08.

Icke-medlem: 20 kr

• 07 Maj

EKERÖ med Ekebyhovs slott

Vi tar färjan till Jungfrusund och vandrar på mjuka stigar ca 3 km över åsen till Ekebyhovs slott med anor från sent 1600-tal. Väl framme lämnas gott om tid att bese slottet, som har servering, och att vandra runt i parken som rymmer äppelgenbank och Sveriges självföryngrande bokskog innan vi tar en annan stig över åsen tillbaka till färjan.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 14 Maj

Kulturvandring i gamla Rönninge, ca 7 km

Vilket samhälle var Rönninge tillbaka i tiden? En bygd med småföretagare/entreprenörer, främst handelsträdgårdar och plantskolor, också en rekreationsort. Stockholmare lockades av avståndet till Rönninge och skaffade fritidshus här, De stora trävillorna påminner om tiden. Wilhelmina af Tibell, Sten Bergman, Johannes Edfeldt m fl har alla bott i Rönninge; vad har de tillfört bygden, var bodde de? Ett av de äldsta husen i Rönninge är Rönninge Kungsgård. Här har Gustav Vasa logerat på 1600-talet och Wilhelmina af Tibells gärningar har haft stor betydelse för samhället. Längd, ca 7 km/3,5 timmar. Kaffepaus med medhavd fika.

Samling: Kl 10.45 på Rönninge torg

• 21 Maj 2022

Fågelskådning

Lördagen den 21/5 kl 10.00. Info och anmälan senast den 16/5 till Roland Svensson, 073- 3451978 eller till stfbotvid@stfturist.se. När vintern rasat ut och värmen är på väg tillbaka drar vi oss ut i markerna för att njuta av fåglar, blommor och bin - men framförallt fåglar. Vår guide, ornitologen Torgny Holmvall, tar oss med på en lätt promenad vid Tullgarns Näs och visar och berättar om de fåglar vi passerar och upptäcker. Har vi tur kommer vi även att få se den sällsynta svavelsippan (nej, det är ingen fågel) som är en hybrid mellan vit- och gulsippa. Medtag fika, ta på oömma skor eller stövlar och ha i övrigt kläder som passar årstiden och vädret. Kikare och kamera kan också vara bra att ha. Begränsat antal. Samling: Kl 09.00 på p-platsen vid Hallunda bibliotek (vid entrén på baksidan) för gemensam, samordnad bilfärd till Tullgarn (passagerare betalar gemensamt 20 kr per mil och bil). Avgift: 20 kr för medlemmar, 40 kr för övriga.

Medlem: 20 kr