Torpvandring i Storvreten

STF Botvid

25 Sep 2021

Inte medlem
Lördagen den 25/9 kl 11.00. Info och anmälan senast den 20/9 till Leif Larsson, 073-7812466 eller till stfbotvid@stfturist.se. Vi startar vid Harbrostugan och går upp mot Stora Dammen för att sedan fortsätta fram till Himmelsboda. Därifrån går vi upp till Rödmossen och därefter åt höger mot Lida men viker av efter ett tag mot Storvreten och till ”fågeldammen”. Vandringen fortsätter sedan i riktning mot Harbrostugan. Det kommer att vara lite backar från Harbrostugan och upp på Himmelsbodavägen. Under vandringen passeras ett antal lämningar efter torp som kommer att beskrivas i korta ordalag. Lite annat matnyttigt kommer också att förmedlas. Vi går i huvudsak på torra grusvägar eller grusade motionsspår. Längd ca 8,5 km och tidsåtgång ca 3,5 timmar. Medtag fika. Kläder och skodon efter dagens väder. Begränsat antal deltagare. Samling: Vid Harbrostuga i Tumba kl 10.45.
  • Senaste datum för anmälan: 20/09
  • Samling: Vid Harbrostuga i Tumba , 10:45
  • Plats: Lidaskogen
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Leif Larsson, 073-7812466 eller till stfbotvid@stfturist.se.

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 25 Sep 2021

Torpvandring i Storvreten

Icke-medlem: 40 kr

• 12 Okt 2021

Okt

Grannstöd och Grannsamverkan

Tisd. den 12/10 kl 15.00. Info och anmälan senast den 6/10 till Roland Svensson, 073-3451978 eller till stfbotvid@stfturist.se. Föreningen Grannstöd och Grannsamverkan i Botkyrka arbetar ideellt med att förebygga brott samt på olika sätt följa upp de brott som inträffar. I samråd med polisen utför föreningen brottsförebyggande åtgärder; informationer och utbildningar. Till sin hjälp har man en grannstödsbil (visas) som används vid besök av brottsdrabbade för att ge tips och råd om förebyggande åtgärder samt verka för att allt fler bostadsföreningar startar upp grannsamverkan. Föreningen stöds av Botkyrka kommun, Polisen, Botkyrkabyggen, Veterankraft m. fl. Till den här träffen, som sker i samverkan mellan STF Botvid och föreningen Grannstöd och Grannsamverkan, kommer företrädare för föreningen och dess intressenter/stödjare att medverka. Informationen inklusive frågestund och visning av grannstödsbilen tar ca 2,5 timmar. Den sker inomhus varvid alla förutsätts vara fullvaccinerade. Under rasten bjuder vi på fika. Ingen avgift. Välkomna! Plats: Folkets Hus Segersjö, Scheelevägen 41-43, Tumba. Samling: Entrén till Folkets Hus ca 15 minuter före aktivitetens början

Icke-medlem: Gratis

• 01 Sep

2025

Färjkarlarna vid Skanssundet

För datum och tid, se information på hemsidan. Info och anmälan, kontakta Leif Larsson, 073-7812466 eller via stfbotvid@stfturist.se. Skanssundsleden går mellan Hörningsnäs på Södertörn och Mörkö. Färjeledens längd är 330 meter och överfartstiden är tre minuter. Resan med vägfärjan är avgiftsfri. Vi besöker färjan och personalen berättar om sitt arbete. Kanske får vi höra några bra anekdoter från livet som färjkarl. Vi får också ta en titt in i maskinrummet och besöka bryggan. OBS trappor! Med lite tur kanske vi får se något/några större fartyg på väg in till Södertälje. Gustav II Adolf startade bygget av Stjärnskansen vid Skanssundet för att försvara inloppet till Södertälje. Stjärnskansen är idag en ruin men passa på att se den. Plats för medhavd fika t.ex. Buss 727 från Tumba station går till Skanssundet. Samling: Vid Skanssundets färjeläge kl 13.50.

Icke-medlem: 40 kr