Stockholms stadsmission – vad gör dom?

STF Botvid

14 Nov

Inte medlem
Frivillig gåva till Stadsmissionens verksamhet mottages tacksamt.
Stockholms stadsmission har ett flertal verksamhetsområden ”för ett mänskligare samhälle” Vi får information och inblick i de olika områdena: Hemlöshet, Arbetsintegration, Migration och Integration, Barn o unga, Utbildning, Äldre. Alltså inte bara Grillska huset vid stortorget.
  • Senaste datum för anmälan: 09/11
  • Samling: Stadsmissionens huvudkontor, Årstaängsvägen 21 C, Stockholm , 12:50
  • Plats: Stadsmissionens HK, Årsta
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Bo Eriksson 070-6258862 eller till stfbotvid@stfturist.se

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 29 Aug

Aug

Norsborg och del av Mälarpromenaden, torsdag 29/8

Vandring om ca 6 km genom nya o gamla Norsborg och utefter Mälaren med fikastopp på torpet Lugnet. En promenad som sträcker sig över tiden med såväl miljonprogrammets bostäder som forntida gravar, Vi är ute ca 3 timmar inkl rast men exkl restid. Möjlighet att ta ett dopp om vädret är fint!

OBS! Ingen anmälan Buss 708 avgår 10:26 från Rönninge eller kl 9:55 från Tumba. Vandringen går omväxlande på gångvägar, asfalt eller slät stig. Ta med matsäck. Har vi tur finns kaffe m dopp på Lugnet, vilket kommer att anges här på hemsidan veckan innan. Håll utkik!

• 05 Sep

Marabouparken i Sundbyberg

Vår guide kommer att berätta om skulpturerna i parken och om konstnärerna bakom verken. Vi får också höra om Marabous företagshistoria och om de sociala idéer som låg till grund för skapandet av parken. Före visningen kan ni äta förnämlig lunch på Restaurang Parkliv (intill konsthallen). Konsthallen är öppen till kl 17.00 – gratis inträde.

Färdväg: Pendeltåg till Sundbyberg, uppgång Tvärbanan. Gå Löfströms allé till Marabouparken. Eller Tvärbanan hållplats Bällsta Bro. Gå Löfströms allé till parken. Bra beskrivning på färdväg finns på www.marabouparken. se.

Medlem: 120 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 08 Sep

Vandring – Männö runt

Välkommen på vandring i relativt orörd natur längs Bornsjön. Vandringen börjar och slutar på en grusväg som tar oss en kilometer in i skogen, därefter spänger över kärrmark och sedan ca 5 km längs Männös strand på enkel stig. Längs sträckan ser vi kvarlämningarna av en fornborg, ett gammalt skogsbete där de gamla granarna nått rejäla dimensioner, en av kommunens grövsta tallar och en i övrigt orörd och vacker natur. Ungefär halvvägs tar vi rast och äter medhavd matsäck.

OBS! Ingen anmälan. SL-buss 708 från Tumba eller Rönninge stannar vid Lindhov 350 meter söder om samlingsplatsen. Begränsade parkeringsmöjligheter. Ta med matsäck, kläder efter väder och rejäla skor.

• 14 Sep

Från skog till kust på Sörmlandsleden ca 12 km

Välkomna att fira Vandringens dag med oss! Vi går en omväxlande dagstur på mjuka stigar o skogsvägar genom Stora Träskets naturreservat och vidare utmed Viads stränder vid Hallsfjärden. Sedan uppför berg för en vidunderlig utsikt över farleden innan vi går ner mot Näs gamla by och avslutar med en km landsväg fram till busshpl. De som vill kan avsluta vandringen med smaskig fika på Eldtomta café ca 800 m från busshållplatsen.

Anmälan senast 12/9. Vi tar buss 727 från Tumba busstorg till starten för vandringen. Åter i Tumba ca kl 16.20. Ta med matsäck, kläder efter väder och rejäla skor.

• 26 Sep

Stendalspromenaden, torsdag 26/9

Vandring med utsikt över Tullingesjön, rast vid Flottsbrokanalen och avslutning vid Albykistans stenåldersgrav och busshpl Kvarnhagsvägen. Vi går på mjuk lättgången skogsstig och släta gångvägar ca 6 km med ett par ordentliga backar och beräknar att vara ute ca 3 timmar inkl rast men exkl restid.

OBS! Ingen anmälan. Avgångstid kl 10:02 för buss 723 som avgår från Tullinge station läge C, dit du kan ta dig med pendeltåg. Ta med matsäck o stadiga skor och stavar om du trivs att gå med det.

• 10 Okt

Besök - Salems kyrka

Vi besöker kyrkan och dess omgivningar som till vissa delar är från tidigt 1100-tal. Hembygdsföreningens ordf. Björn Kallner berättar om kyrkan och omgivningarnas historia.

Besöket beräknas avslutat kl 14.30.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 30 kr

• 17 Okt

Åvinge Naturreservat, torsdag 17/10

Vi börjar vår vandring vid Rosenhill och målet är Åvinge naturreservat och dess fuktiga barrskog av naturskogskaraktär. Åvinge bjuder också på utsikt över Kagghamraåns dalgång och på berget under tallarna tar vi rast. Vandringen dit går på skogsväg och lättgången skogsstig som dock har några knaggliga partier. Vi lämnar reservatet på en lättgången del av Sörmlandsleden som leder fram till busshpl vid Grödinge kyrka. Kyrkogården är väl värd ett besök liksom Grödinge Våffleri där det finns möjlighet att avsluta med fika.

OBS! Ingen anmälan Bussen avgår från Tumba C kl 9:24. Till Tumba går pendeltåg. Turen är ca 6 km och vi är åter i Tumba kl 14:05. Ta med matsäck o stadiga skor eller kängor och stavar om du trivs med det.

• 19 Okt

Sturehovs slott - guidad visning

Vi gör ett guidat besök på detta slott som betecknas som en av landets vackraste byggnader i gustaviansk stil, byggt 1781 av Gustav III:s finansminister Johan Liljencrantz. Utsmyckningen är utförd av den tidens skickligaste konsthantverkare. Slottet är berömt bl.a. för sina fina Mariebergskakelugnar.

Det finns inga allmänna kommunikationer. Samåkning kan ordnas men måste uppges vid anmälan.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 07 Nov

Besök på Igelstaverken, Södertälje

Söderenergi är Sveriges fjärde största fjärrvärmeproducent och de producerar även el till nordiska elbörsen. Besöket kommer att fokusera på miljöarbetet och miljöpåverkan. De kommer bl.a. att berätta för oss hur rökgaserna och vattnet renas och vilka bränslen som används i verket och varför. Vi får även en rundvandring på anläggningen.

STF-medlemmar har företräde vid anmälan. Förbindelse med pendeltåg till Östertälje station och därefter buss 783 mot Nynäshamn, Parkeringsmöjligheter finns.

• 14 Nov

Stockholms stadsmission – vad gör dom?

Frivillig gåva till Stadsmissionens verksamhet mottages tacksamt.

• 21 Jan

Stockholms Konserthus – guidad visning

Varje år står Stockholms blå konserthus vid Hötorget i världshändelsernas centrum i samband med Nobelprisceremonin. Detta musikens tempel invigdes 1926 och är skapat av arkitekten Ivar Tengblom och är hemmascen åt Kungliga Filharmonikerna. Unikt tillfälle att få veta byggnadens historia, se dess inredning, magnifika konsertsalar, konstverk och inte minst orgeln

Anmälan senast 17/1 Visningen tar ca 1 timme.

Medlem: 90 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 11 Feb

STF Botvids årsmöte 2020

Plats och mera detaljer kommer i vårprogrammet 2020.