STF Botvids årsmöte 2020

STF Botvid

11 Feb

Inte medlem
Plats och mera detaljer kommer i vårprogrammet 2020.
  • Samling: 19:00
  • Plats: meddelas senare
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Vandring

• 17 Okt

Okt

Åvinge Naturreservat, torsdag 17/10

Vi börjar vår vandring vid Rosenhill och målet är Åvinge naturreservat och dess fuktiga barrskog av naturskogskaraktär. Åvinge bjuder också på utsikt över Kagghamraåns dalgång och på berget under tallarna tar vi rast. Vandringen dit går på skogsväg och lättgången skogsstig som dock har några knaggliga partier. Vi lämnar reservatet på en lättgången del av Sörmlandsleden som leder fram till busshpl vid Grödinge kyrka. Kyrkogården är väl värd ett besök liksom Grödinge Våffleri där det finns möjlighet att avsluta med fika.

OBS! Ingen anmälan Bussen avgår från Tumba C kl 9:24. Till Tumba går pendeltåg. Turen är ca 6 km och vi är åter i Tumba kl 14:05. Ta med matsäck o stadiga skor eller kängor och stavar om du trivs med det.

• 19 Okt

Okt

Sturehovs slott - guidad visning

Vi gör ett guidat besök på detta slott som betecknas som en av landets vackraste byggnader i gustaviansk stil, byggt 1781 av Gustav III:s finansminister Johan Liljencrantz. Utsmyckningen är utförd av den tidens skickligaste konsthantverkare. Slottet är berömt bl.a. för sina fina Mariebergskakelugnar.

Det finns inga allmänna kommunikationer. Samåkning kan ordnas men måste uppges vid anmälan.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 07 Nov

Besök på Igelstaverken, Södertälje

Söderenergi är Sveriges fjärde största fjärrvärmeproducent och de producerar även el till nordiska elbörsen. Besöket kommer att fokusera på miljöarbetet och miljöpåverkan. De kommer bl.a. att berätta för oss hur rökgaserna och vattnet renas och vilka bränslen som används i verket och varför. Vi får även en rundvandring på anläggningen.

STF-medlemmar har företräde vid anmälan. Förbindelse med pendeltåg till Östertälje station och därefter buss 783 mot Nynäshamn, Parkeringsmöjligheter finns.

• 14 Nov

Stockholms stadsmission – vad gör dom?

Stockholms stadsmission har ett flertal verksamhetsområden ”för ett mänskligare samhälle” Vi får information och inblick i de olika områdena: Hemlöshet, Arbetsintegration, Migration och Integration, Barn o unga, Utbildning, Äldre. Alltså inte bara Grillska huset vid stortorget.

Frivillig gåva till Stadsmissionens verksamhet mottages tacksamt.

• 21 Jan

Stockholms Konserthus – guidad visning

Varje år står Stockholms blå konserthus vid Hötorget i världshändelsernas centrum i samband med Nobelprisceremonin. Detta musikens tempel invigdes 1926 och är skapat av arkitekten Ivar Tengblom och är hemmascen åt Kungliga Filharmonikerna. Unikt tillfälle att få veta byggnadens historia, se dess inredning, magnifika konsertsalar, konstverk och inte minst orgeln

Anmälan senast 17/1 Visningen tar ca 1 timme.

Medlem: 90 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 11 Feb

STF Botvids årsmöte 2020

Plats och mera detaljer kommer i vårprogrammet 2020.