Kulturvandring i gamla Rönninge

placeholder for local activities whithout image.

STF Botvid

23 Maj

Inte medlem
Kulturvandring i Rönninge. Vilken typ av samhälle var Rönninge tillbaka i tiden? En bygd med småföretagare/entreprenörer, främst handelsträdgårdar. Här fanns stora områden med odlingar av såväl grönsaker, frukt och blommor. Vidare var det en kur- och rekreationsort med många pensionat. Förmögna stockholmare lockades av att avståndet till Rönninge var lagom långt för att skaffa ett fritidshus här, de stora gamla trävillorna med generösa glasverandor är en påminnelse från den tiden. Wilhelmina af Tibell, Sten Bergman, Johannes Edfeldt m fl har alla bott i Rönninge; vad har de tillfört bygden, var bodde de? Ett av de äldsta husen i Rönninge är Rönninge Kungsgård. Här har Gustav Vasa logerat på 1600-talet och Wilhelmina af Tibells gärningar har här på 1800-talet haft stor betydelse för samhället. Längd, ca 7 km, tid ca 3,5 timmar. Kaffepaus med medhavd fika efter halva sträckan bland vackra ekar.
  • Senaste datum för anmälan: 14/05
  • Samling: Rönninge torg , 10:45
  • Plats: Rönninge
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: anmälan senast 14/5 till Bo Eriksson 070-625 88 62 eller stfbotvid@stfturist.se

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 23 Maj

Kulturvandring i gamla Rönninge

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 20 kr

• 29 Maj

Torpvandring i Storvreten

Vi startar vid Harbrostugan och går längs ravinen upp mot Stora Dammen för att sedan ta Himmelsbodavägen fram till Himmelsboda. Därifrån går vi upp till Rödmossen. Vi fortsätter sedan åt höger mot Lida men viker av efter tag mot Storvreten och förbi ”fågeldammen” fram till bostadsområdet vid Stockstigen. Vandringen fortsätter sedan i riktning mot Harbro Gärde för att avslutas vid Harbrostugan. Det kommer att vara lite backar från Harbrostugan och upp på Himmelsbodavägen fram till Torpet Jakobsberg. Under vandringen passeras ett antal lämningar efter torp som kommer att beskrivas i korta ordalag. Lite annat matnyttigt kommer också att förmedlas. Vi går i huvudsak på torra grusvägar eller grusade motionsspår. Längd ca 8 km och tidsåtgång ca 3 timmar. Begränsat antal deltagare. Medtag fika. Kläder och skodon efter dagens väder. Genomförs enbart om Folkhälsomyndighetens råd så tillåter.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 40 kr