Guidad tur i Maden och Hamringe dagvattenparker

placeholder for local activities whithout image.

STF Botvid

08 Maj

Inte medlem
Maden dagvattenpark ligger i Tullinge (vid Båtstigen/Tullinge strand) och är byggd 1997. Dammens funktion är att bromsa vattnets hastighet så att partikelbundna föroreningar, som tungmetaller, och fosfor får tid att sjunka till botten. Där sker också en omvandling av kväve till kvävgas samt växtupptag av kväve och fosfor. Hamringe dagvattenpark ligger i Tumba, vid Tumbaåns utlopp till Tullingesjön, och byggår är 1996. Anläggningen inleds med en ytskärm som fångar upp olja och annat flytande material. Dammens funktion är även här att bromsa vattnets hastighet så att partikelbundna föroreningar, som tungmetaller och fosfor får tid att sjunka till botten. Det sker även här en omvandling av kväve till kvävgas samt växtupptag av kväve och fosfor. Vi promenerar runt på bryggorna. Ta med fika för en rast på Hamringesidan efter avslutad guidning. Har vi tur kan man se en del fåglar. Vi fortsätter efter Madens dagvattenpark med bil över till Hamringe dagvattenpark. Begränsat antal deltagare. Genomförs endast om Folkhälsomyndighetens råd så tillåter.
  • Samling: Parkeringen vid Madens dagvattenpark i Tullinge , 10:45
  • Plats: Tullinge
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: anmälan senast 3/5 till Leif Larsson, 073-7812466 eller till stfbotvid@stfturist.

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 08 Maj

Guidad tur i Maden och Hamringe dagvattenparker

Icke-medlem: 40 kr

• 23 Maj

Kulturvandring i gamla Rönninge

Kulturvandring i Rönninge. Vilken typ av samhälle var Rönninge tillbaka i tiden? En bygd med småföretagare/entreprenörer, främst handelsträdgårdar. Här fanns stora områden med odlingar av såväl grönsaker, frukt och blommor. Vidare var det en kur- och rekreationsort med många pensionat. Förmögna stockholmare lockades av att avståndet till Rönninge var lagom långt för att skaffa ett fritidshus här, de stora gamla trävillorna med generösa glasverandor är en påminnelse från den tiden. Wilhelmina af Tibell, Sten Bergman, Johannes Edfeldt m fl har alla bott i Rönninge; vad har de tillfört bygden, var bodde de? Ett av de äldsta husen i Rönninge är Rönninge Kungsgård. Här har Gustav Vasa logerat på 1600-talet och Wilhelmina af Tibells gärningar har här på 1800-talet haft stor betydelse för samhället. Längd, ca 7 km, tid ca 3,5 timmar. Kaffepaus med medhavd fika efter halva sträckan bland vackra ekar.

Icke-medlem: 20 kr

• 29 Maj

Torpvandring i Storvreten

Vi startar vid Harbrostugan och går längs ravinen upp mot Stora Dammen för att sedan ta Himmelsbodavägen fram till Himmelsboda. Därifrån går vi upp till Rödmossen. Vi fortsätter sedan åt höger mot Lida men viker av efter tag mot Storvreten och förbi ”fågeldammen” fram till bostadsområdet vid Stockstigen. Vandringen fortsätter sedan i riktning mot Harbro Gärde för att avslutas vid Harbrostugan. Det kommer att vara lite backar från Harbrostugan och upp på Himmelsbodavägen fram till Torpet Jakobsberg. Under vandringen passeras ett antal lämningar efter torp som kommer att beskrivas i korta ordalag. Lite annat matnyttigt kommer också att förmedlas. Vi går i huvudsak på torra grusvägar eller grusade motionsspår. Längd ca 8 km och tidsåtgång ca 3 timmar. Begränsat antal deltagare. Medtag fika. Kläder och skodon efter dagens väder. Genomförs enbart om Folkhälsomyndighetens råd så tillåter.

Icke-medlem: 40 kr