Besök på Igelstaverken, Södertälje

STF Botvid

07 Nov

Inte medlem
STF-medlemmar har företräde vid anmälan. Förbindelse med pendeltåg till Östertälje station och därefter buss 783 mot Nynäshamn, Parkeringsmöjligheter finns.
Söderenergi är Sveriges fjärde största fjärrvärmeproducent och de producerar även el till nordiska elbörsen. Besöket kommer att fokusera på miljöarbetet och miljöpåverkan. De kommer bl.a. att berätta för oss hur rökgaserna och vattnet renas och vilka bränslen som används i verket och varför. Vi får även en rundvandring på anläggningen.
  • Senaste datum för anmälan: 01/11
  • Samling: Utanför grindarna, Igelstaverken, Nynäsvägen 43, Södertälje , 09:45
  • Plats: Igelstaverken, Östertälje
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ragnhild Eklund, 070-4714285 eller stfbotvid@stfturist.se.

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 19 Okt

Okt

Sturehovs slott - guidad visning

Vi gör ett guidat besök på detta slott som betecknas som en av landets vackraste byggnader i gustaviansk stil, byggt 1781 av Gustav III:s finansminister Johan Liljencrantz. Utsmyckningen är utförd av den tidens skickligaste konsthantverkare. Slottet är berömt bl.a. för sina fina Mariebergskakelugnar.

Det finns inga allmänna kommunikationer. Samåkning kan ordnas men måste uppges vid anmälan.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 07 Nov

Besök på Igelstaverken, Södertälje

• 14 Nov

Stockholms stadsmission – vad gör dom?

Stockholms stadsmission har ett flertal verksamhetsområden ”för ett mänskligare samhälle” Vi får information och inblick i de olika områdena: Hemlöshet, Arbetsintegration, Migration och Integration, Barn o unga, Utbildning, Äldre. Alltså inte bara Grillska huset vid stortorget.

Frivillig gåva till Stadsmissionens verksamhet mottages tacksamt.

• 21 Jan

Stockholms Konserthus – guidad visning

Varje år står Stockholms blå konserthus vid Hötorget i världshändelsernas centrum i samband med Nobelprisceremonin. Detta musikens tempel invigdes 1926 och är skapat av arkitekten Ivar Tengblom och är hemmascen åt Kungliga Filharmonikerna. Unikt tillfälle att få veta byggnadens historia, se dess inredning, magnifika konsertsalar, konstverk och inte minst orgeln

Anmälan senast 17/1 Visningen tar ca 1 timme.

Medlem: 90 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 11 Feb

STF Botvids årsmöte 2020

Plats och mera detaljer kommer i vårprogrammet 2020.