Besök på bi-odling i Hölö

STF Botvid

12 Apr

Inte medlem
Anmälan senast den 5/4 via stf.botvid@la.stfturist.se eller till Bibbi Leeiner, 070-9583054 Aktivitetsnummer 23-06
Sedan några år driver Ove och Lotta Friblad biodling i Aspvik i Hölö. Nu får vi möjlighet att träffa Ove och Lotta, få en lektion i binas fantastiska liv och förmåga att samla nektar som omvandlas till honung i bikupan och även hur honungen tas om hand i slungrummet. Vi får också bekanta oss med den utrustning som behövs för att kunna ge våra bin bästa möjliga förutsättningar för ett gott liv och i förlängningen en god honungsskörd.
  • Senaste datum för anmälan: 05/04
  • Samling: Aspviksvägen 1, Hölö. Vi rekommenderar samåkning. Kontakta kontaktpersonen om samåkning önskas. , 11:00
  • Plats: Aspviksvägen 1, Hölö
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Bibbi Leeiner, 070-9583054

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 01 Jan - 31 Dec 2024

Anmälan och betalning

Anmäl dig till en aktivitet via mejl till stf.botvid@la.stfturist.se eller genom att ringa till i aktiviteten angiven kontaktperson. Betala på plats med jämna pengar eller SWISH 12 36467450.

• 16 Feb

Årsmöte STF Botvid 2023

Årsmöte 2023 hålles torsdagen 16 februari kl 19:00. Efteråt bjuder avdelningen på fika. Därefter kommer Sandra Löfgren, platschef på Lida, att berätta om Lida och dess utvecklingsplaner. Rubrik: Lida Friluftsgård – Det enkla äventyret.

Årsmöteshandlingar kommer löpande att läggas ut på vår hemsida under fliken "AKTUELLT". De finns också tillgängliga hos ordförande Leif Larsson, 073 781 2466.

• 23 Feb

Vrak - museum of wrecks

Välkomna till ett nytt marinarkeologiskt museeum på Djurgården. Tillsammans med bl.a. Vasamuseet, Järnvägsmuseet, Sjöhistoriska museet och Marinmuseeum utgör det en del av Statens Maritima och Transporthistoriska Museer. Det finns inge skeppsmask i Östersjön då salthalten är för låg vilket innebär att trädetaljer kan hittas ända bak till stenåldern. Filosofin för det nya museet är att vrak och andra marina lämningar från Östersjön inte skall plockas upp utan ligga kvar där de är för kommande generationer. På så sätt bevaras de bäst till lägsta kostnad. Dock visas ett mindre antal upplockade föremål. Djupdyk bland alla vrak i Östersjön. Följ med dykarna ner under vattenytan. På museet visas undervattensfilmer från dessa dykningar gjorda på vrak och lämningar. Det senaste stora fyndet är Vasas systerfartyg Äpplet som hittades utanför Vaxholm. Vrak är en samlingsplats för den marinarkeologiska forskningen i Östersjöregionen. För att förhindra vrakplundring samarbetar marinarkeologer med kustbevakning, sjöpolisen och NOA. Vi får en guidad visning och efteråt går det bra att ströva omkring i museet på egen hand. Det finns möjligheter att äta lunch och fika på museet.

Anmäl dig senast 20/2 via stf.botvid@la.stfturist.se eller till Leif Larsson, 073-7812466 Aktivitetsnummer 23-02

Medlem: 130 kr

Icke-medlem: 170 kr

• 09 Mar

Alfa Laval Tumba

Ta tillfället i akt att göra ett besök på det största industriföretaget inom STF Botvids region. Alfa Laval är mer än 130 år gammalt och är verksamt i 100 länder med totalt 17000 anställda. Alfa Lavals kärnverksamhet baseras på tre nyckelteknologier: värmeöverföring, separering och flödeshantering. Alla tre har stor betydelse för industriföretag världen över och Alfa Lavals tekniska expertis innehar här en ledande ställning. Tumba är centrum för separatorutvecklingen inom koncernen med produktutveckling, tekniskt och produktmässigt stöd samt reservdelar. Vi kommer att få en företagspresentation och en rundvisning. Aktiviteten tar max två timmar. Lokalmedlemmar i STF Botvid har företräde, därefter STF-medlemmar och i tredje hand, utomstående.

Anmäl dig senast den 5/3 via stf.botvid@la.stfturist.se eller till Leif Larsson, 073-7812466 Aktivitetsnummer 23-03

• 23 Mar

Laga lätt på friluftskök

Demonstration av olika typer av friluftskök samt gemensam tillagning och provsmakning av lätta rätter lämpade såväl på vandring som vid strömavbrott i hemmet. Rusta dig med sittunderlag och riktigt varma kläder och skor.

Anmälan senast 20/3 via stf.botvid@la.stfturist.se eller till Ulla Engberg, 073-0318829 Aktivitetsnummer 23-04

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 25 Mar

Botkyrka Ridsällskap – störst i Botkyrka

BRS elever genomför varje vecka 700 ridpass. Flertalet helger ordnas regionala tävlingar med hundratalet tävlande. På anläggningen finns två ridhus, flera stall, många hästar, på helgerna en cafeteria, allt i en naturskön miljö med vackra ridvägar. Välkommen att lära om en tjejdominerad sport som kräver stort ansvarstagande, och en visning av anläggningen.

Anmälan senast den 22/3 via stf.botvid@la.stfturist.se eller till Anders Björk, 072-7455806 Aktivitetsnummer 23-05

• 12 Apr

Besök på bi-odling i Hölö

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 25 Apr

Konst och Vattenparkspromenad i Fittja

Vi börjar promenaden med att titta på några konstverk bl.a. Carl-Fredrik Reutersvärds ”Den knutna pistolen” som finns i Tunnelbanan i Fittja. Vi går sedan till de nya Vattenparkerna Lottalund och Fittja äng som invigdes 2022. Dagvattenparkerna är en miljösatsning och bidrar till en god vattenmiljö i Albysjön och i Mälaren och ett fortsatt rent dricksvatten. I båda parkerna finns det nybyggda bänkar, bord, grillplatser och bryggor. Ett trevligt ställe att titta ut över park och vatten. 3 - 4 km lätt promenad. Promenaden slutar vid Mångkulturellt Centrum där den som vill kan äta en god vegetarisk lunch på Tavernan. Anmäl gärna om du vill äta så att jag kan förboka vårt besök

Anmälan senast den 23/4 till stf.botvid@la.stfturist.se eller till Monica Erlandsson, 070-3689222 Aktivitetsnummer 23-07

• 28 Apr

Naturutflykt

Den här dagen gör vi en bilutflykt för att uppleva naturen när den är som allra vackrast och med att, utöver vårens blomning, se vilda djur. Utflykten tar oss från startpunkten (Hallunda bibliotek) ca fem mil till området runt Trosa, vidare via Tullgarn till Skanssundet och därifrån över Grödingelandet, Vårsta och Tumba tillbaka till vår startpunkt. Under den här utflykten finns stora möjligheter att se våra fyra hjortdjur: älg, kronhjort, dovhjort och rådjur. I området runt Trosa/Tullinge finns mufflonfår, dock sällan sedda, vildsvin m.m. Har vi tur så kommer vi att få se en stor mängd fåglar vid Skanssundet: skarvar, änder, hägrar, gäss m.m. Under turen gör vi några pauser för att inmundiga det medhavda och släppa ut det överskott som uppstår. För att kunna se och uppleva så kan det vara viktigt att ha med kikare och kamera, ev. med teleobjektiv. Den som bidrar med bil ersätts av sina passagerarna (tre passagerare per bil) för bilkostnaden.

Anmälan senast den 17/4 via stf.botvid@la.stfturist.se eller till Roland Svensson, 073-3451978 Aktivitetsnummer 23-08

• 06 Maj

Naturstig Bornsjön / Bergaholm

Lätt vandring ca 7 km förbi gamla fornlämningar och hästen ”Gubbens” grav samt Skårby. Gravröse där utsikten är fantastisk, en kallkälla finns också efter stigen. Medtag egen fika för en paus halvvägs. Skor och kläder efter väder.

Anmälan senast den 1/5 via stf.botvid@la.stfturist.se eller till Bo Eriksson, 070-6258862 Aktivitetsnummer 23-09

• 11 Maj

Stockholm Vatten och Avfall – ett okonventionellt jordbruk

Stockholm Vatten och Avfall bedriver jordbruk utan kemiska bekämpningsmedel på cirka 600 ha runt Bornsjön. Marken brukas med största möjliga miljöhänsyn för att minimera näringsläckage till sjön. Val av gröda, sort och såtid är noga planerad. Kanske har du sett deras vackra blåblommande fält eller raderna av gula solrosor? Välkommen att lyssna till David Van Alphen de Veer som berättar hur SVoA arbetar med sitt jordbruk.

Anmälan senast den 8/5 via stf.botvid@la.stfturist.se eller till Anders Björk, 072-7455806 Aktivitetsnummer 23-10

• 25 Maj

Korpberget i Vårby - se färjan mot Ekerö från ovan

En vandring i kvällningen utefter Mälarens strand, genom fina Vårbyparken, upp genom Korpbergets gammelskog mot svårslagen utsikt och solnedgång. Tag med något gott att äta och dricka!

Anmälan senast den 23/5 via stf.botvid@la.stfturist.se eller till Ulla Engberg, 073-0318829 Aktivitetsnummer 23-11

• 01 Jun

En dag vid havet – häng med!

Följ med på en heldag med lantlig busstur genom Södertörn (buss från Östertälje alt. Tumba) till Nynäshamn där vi vandrar Ringvägen utmed havet till Lövhagens naturreservat. Här går vi en frivillig tur till Knappelskär eller vilar lite innan det är dags att ta pendeltåget hem. Vackra raster med möjlighet till dopp! I Lövhagen finns kaffeservering med platser både ute och inne. Mer information kommer på här på hemsidan senare under våren.

Anmälan senast den 26/5 via stf.botvid@la.stfturist.se eller till Ulla Engberg, 073-0318829 Aktivitetsnummer 23-12

• 29 Aug

Aug

Subtopias utomhusgalleri i Alby

Runt Subtopia finns det ett utomhusgalleri med ett 30-tal verk av konstnärer från hela världen. Urban konst är samlingsnamn för grafitti och street art. Street art är som vanlig konst med den skillnaden att det är gjort i offentliga utrymmen. Det kan vara allt från skulpturer till väggmålningar och stickkonst. Vi kommer att gå en kort promenad med guide som kommer att berätta om de olika konstverken och om byggnaderna i Subtopiaområdet och dess historia.

Anmälan senast den 24 augusti till stf.botvid@la.stfbotvid.se eller till Monica Erlandsson 070-368 9222 Aktivitetsnummer 23-13

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 120 kr