Vandring på Torkö söndagen den 28 april

STF Östra Blekinge

28 Apr 2024

Inte medlem
Samling kl. 10.00 vid 4-timmarsparkeringen vid Amiralens busshållplats. Alternativ samlingsplats vid parkering belägen strax efter passage av Torköbron kl. 10.45. Lätt vandring ca 2–4 km. Medtag matsäck. Info Maggan Lundin 0733-187731
På Torkö finns tre kända platser: Sankta Clara klosterruin, Majas Konstkafé och Torkö Stenbrott. Klostret var aktivt vid 1400-talets slut och en bit in på 1500-talet. Maja Smitt driver ett kafé där du kan fika, köpa konst och konstnärsmaterial samt se konstutställningar. Stenbrottet var i gång en bit in på 1900-talet och vattenfylldes på 70-talet. Det är nu en omtyckt plats för badare.
  • Samling: Amiralens busshållplats Karlskrona , 10:00
  • Plats: Torkö
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Maggan Lundin 0733-187731

Typ av aktivitet: Vandring

• 07 Apr 2024

Vandring på södra Sturkö söndagen den 7 april

Vi går på småvägar mot havet och följer därefter stigar västerut till Hålevik där vi viker norrut igen genom skogen på stigar.

Samling kl. 10.00 vid Amiralens busshållplats i Lyckeby alternativt 10.45 Blommeslätt, Sturkö. Lätt vandring ca 5 km. Medtag fika/matsäck. Vandringsledare Johan Ryberg, 0709-240824

• 14 Apr 2024

Vandring Skärsjön runt söndagen den 14 april

Skärsjön är en vacker sjö strax norr om Tving. Vi kommer att gå på en markerad led runt sjön och njuta av det , förhoppningsvis, vackra vårvädret.

Samling kl. 10.00 vid Amiralens busshållplats i Lyckeby alternativt 10.30 vid Skärsjöns badplats. Lätt vandring ca 5 km. Medtag fika/matsäck. Vandringsledare Hans Forsman, 076-817 05 72.

• 21 Apr 2024

Vandring i Risanäs udde söndagen den 21 april

Härifrån tar vi oss till Risanäs udde, som är ett naturskönt område och ett av de sista, oexploaterade kustavsnitten i Ronnebys närhet. Området har en stor variation av natur vilket ger förutsättningar för många olika livsmiljöer för djur och växter. Efter fikapausen får vi en guidad visning av den gamla skolan i Risanäs som byggdes 1854.

Samling kl. 09:40 på parkeringen framför Bistro Blå vid Listerby rondellen. (Buss 150 från Karlskrona till Listerby E22). Härifrån tar vi oss till Risanäs udde. Lätt vandring 3km. Vandringsledare Linny Lindegaard. Föranmälan krävs senast den 2 april 2024 till Torbjörn Haraldsson 070-1319420.

• 28 Apr 2024

Vandring på Torkö söndagen den 28 april