Långasjönäs naturreservat 20190901

STF Östra Blekinge

01 Sep

Inte medlem
Söndagen 1 september Samling 9.00 vid Amiralens busshållplats eller vid Nytorpet kl. 10.00 Kör E 22 till Karlshamn, V:a infarten, höger i rondell till väg 29 mot Växjö, fortsätt ca 8 km förbi Ire Naturskola, till vänster in på Hoka vägen (skyltat) Följ denna till Långasjönäsvägen, sväng vänster där och kör förbi campingen till Nytorpet.s parkering. Anmälan och info Claire Gamstedt tel: 0730-352866 Medtag matsäck till fika och lunch, och eventuellt tillbehör för bad o bastu. Vandringens längd: ca 5 km
Vandringen startar vid Nytorpet och vi följer en av de markerade lederna. Långasjönäs ligger utanför Karlshamn med varierande natur, gran- och lövskog, betesmarker och spår av tidigare bebyggelse, som torp, kvarn och gammal fabrik. Här finns flera vandringsleder av varierande längd. I området finns insjö för bad och fiske. Finns möjlighet att bada bastu efteråt. Då ska vi elda i bastun innan vi startar vandringen. Efteråt kan man kan ta ett svalkande dopp
  • Samling: Amiralens busshållplats i Lyckeby , 09:00
  • Plats: Långasjönäs, Karlshamn
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Claire Gamstedt tel: 0730-352866

Typ av aktivitet: Vandring

• 25 Aug

Aug

Stora Boråkra Vingård 20190825

Studiebesöket på Stora Boråkra Vingård bjuder på visning av vingård med bildspel i vineriet. Gården har gamla anor med en vacker huvudbyggnad. Se ytterligare information på STF Västra Blekinges hemsida.

Söndagen den 25 augusti Samarrangemang med STF Västra Blekinge. STF Västra Blekinge startar vid Karlshamns resecentrum kl ,9.00. STF Östra Blekinge startar kl 09.45 vid Amiralens busshållplats i Lyckeby. Alternativt vid Boråkra vingård kl 10.00 Ta med matsäck. Provning av 1 vin kostar 150 kr/person. Anmälan till Hans Gisslén 0734-427451

• 01 Sep

Långasjönäs naturreservat 20190901

• 08 Sep

Vandring Hjortahammarleden 20190908

Vandringen börjar vid Förkärla kyrka. Vi följer en markerad led och kommer ganska snart in på ett område med många fornminnen. Leden går förbi några små torp, som kanske en gång tillhört Vambåsa gods. Vi kommer fram till ”Gölen” som är en liten vattensamling och ett paradis för fåglar. Här blir det matrast. Därefter går vi genom Vambåsa hagmarker. Här finns gamla ekar och enar. Vandringen avslutas vid ett gravfält från järnåldern. Detta ligger strax intill Hasslövägen

Söndagen den 8 september Samling kl. 10.00 på 4-timmarsparkeringen vid Amiralens busshållplats. Alternativt kl. 10.20 vid Förkärla kyrka Vandringens längd: 5 km Ta med matsäck Info: Vivi-Ann Fredriksson tel. 070-2439024

• 14 Sep

Vandringens Dag! Vandring till Vång 20190914 OBS Lördag!

Vi samlas vid Björketorps sten, sedan kör vi till Hjortsberga Kyrka och ställer våra bilar där. Från Kyrkan går vi till Johannishus slott. Området här utgörs av ytor med vackra Blekingska hagmarker med vackra gamla präktiga ekar. Vi går i naturreservatet som utgörs av området längs med åsen som leder fram oss till Vång. Här här har gjorts omfattande arkeologiska utgrävningar, här hittades de berömda ”guldgubbarna”.

OBS! Lördag den 14 september Samling kl. 10.00 vid 4-timmarsparkeringen vid Amiralens busshållplats i Lyckeby. Alternativ samlingsplats vid Björketorps sten kl 10.30. Lätt vandring ca 6 km. Medtag matsäck. Info Villy Eklöv 076-0289135

• 22 Sep

Kristianopel och Höga Sand 20190922

Vi kör först till Höga Sand. Där går vi en runda på 2 km och ser om vi är lyckosamma nog att få syn på myrlejon. Vi åker sedan ner till Kristianopel och gör en vandring i den gamla staden. Fikapaus vid de södra murarna.

Söndagen den 22 september Samling kl. 10.00 vid 4-timmarsparkeringen vid Amiralens busshållplats. Alternativ samlingsplats vid Avaskärs kapell kl. 10.45 Medellätt vandring ca 2 km vid Höga Sand och lätt vandring i Kristianopel ca 2 km. Medtag matsäck. Info Torbjörn Haraldsson 070-1319420

• 29 Sep

Almö naturreservat 20190929

Almös hagmarker, öppna hedar och strandängar är värdefulla kulturhistoriska miljöer. Här har människan under århundraden haft djur på sommarbete. Vi vandrar på delar av Almöleden och befinner oss i blandad terräng med stränder, stenbrott, beteshagar och ekskog.

Söndagen den 29 september Samling kl. 10.00 vid 4-timmarsparkeringen vid Amiralens busshållplats. Alternativ samlingsplats vid Tjuraviken (efter Almö golfbana) kl.10.30. Lätt vandring på ca 4 km medtag fika eller matsäck. Info Torbjörn Haraldsson 070-1319420

• 06 Okt

Okt

Vandring vid Halen 20191006

Vandringsledare Kjell Andersson och kapten för flotten som tar oss tillbaka till Halen. Vi följer Blekingeleden söderut i ca en halv timme till Bergatorpet, där vi tar den första fikapausen. Sen fortsätter vi söderut. Det blir så småningom en långsluttande uppförsbacke och sedan går det nerför igen till Halens sydspets, Där väntar en flottfärd som tar oss tillbaka till Halens camping. Under färden tillbaka kan vi grilla och/eller äta vår färdkost.

Söndagen den 6 oktober Samling kl. 09.00 vid 4-timmarsparkeringen vid Amiralens busshållplats. Alternativ samlingsplats Halens camping kl 11.00 Medtag fika för 2 tillfällen och extra vätska. Medelsvår Vandring 6,5 km + Flottfärd kostar 100 kr /person Vandringen startar kl 11.00, är medelsvår och ca 6,5 km lång. Stavar rekommenderas dem som är vana vid sådana. Anmälan till och Info Claire Gamstedt 0730-352866, begränsat antal platser

• 17 Okt

Okt

Medlemsträff med bildvisning 20191017

Vi träffas under gemytliga former för att diskutera olika aktiviteter och vandringsönskemål i STF Östra Blekinges programplanering inför 2020. Kom med förslag. Vi bjuder också på föredrag med inspirerande bildvisning denna kväll.

Torsdagen den 17 oktober Plats Militärhemmet med ingång Stortorget i Karlskrona kl 18.30 STF bjuder på god förstärkt fika. Anmäl att Du kommer till ordföranden Torbjörn Haraldsson tel 0701319420.

• 26 Jan

Vintersport Bastasjö 20200126

Vi anpassar oss efter vädret och promenerar eller gör någon vinteraktivitet efter individuella önskemål. Efter en lagom ansträngande tur äter vi medhavd matsäck i Bastasjöstugan.

Söndagen den 26 januari Samling kl. 1000 vid 4-timmarsparkeringen vid Amiralens busshållplats. Alternativ samlingsplats vid Bastasjöstugans parkering 10.30. Bastasjöstugan är belägen i Bastasjö friluftsområde vid Bastasjö strand. Där finns ett stort utbud av motionsspår. Till motionsspåren finns anslutning till längre vandringsleder. Medtag matsäck. Info Torbjörn Haraldsson 070-1319420

• 05 Feb

Årsmöte STF Östra Blekinge lokalavdelning 20200205

Årsmötesförhandlingar kl 19.00 följt av gott ?ka (med fralla) som lokalavdelningen bjuder på. Dessutom bildvisning med anknytning till vandringar, som vi genomfört eller kan ha som vision inför kommande säsonger. Motioner till årsmötet ska vara styrelsen till handa senast 31 december 2019. Väl mött!!

Onsdagen den 5 februari 2020 Välkommen till Militärhemmets lokal, Stortorget i Karlskrona kl 19.00 Anmäl att Du kommer till ordföranden Torbjörn Haraldsson tel 070-1319420.