STF Alingsås-Vårgårda Lokalavdelning

Leif Montell

stf.alingsas-vargarda@la.stfturist.se

Postadress

STF Alingsås-Vårgårda Lokalavdelning - Hermelinvägen 1 B, Lgh 1101, 44143 Alingsås

Våra kommuner

Alingsås, Herrljunga, Vårgårda

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Alingsås är en mysig och välbevarad trästad med många fina gårdar från olika tidsåldrar. Här i Alingsås bodde Jonas Alströmer, kanske mest känd för att ha lärt svenskarna att äta potatis.

I den här bygden kallas potatisen för nolor och i Alingsås finns därför Nolhaga park med anor från Jonas Alströmers tid. Nolhaga slott är byggt senare. Även om vi främst förknippar Jonas Alströmer med potatis, var hans ambition från början att göra Alingsås till ett hantverks- och manufakturcentrum. Detta lyckades han väl med vilket la grunden till industrinäringen som verkar än idag.
Runt om I lokalavdelningens område finns vidsträckta skogsområden med många sjöar och goda vandringsmöjligheter. Avdelningen har också sedan 2014 en helt egen vandringsled, Potatisleden. Potatisleden har start och slut mitt i centrum på gångavstånd från tågstation och bussterminal. Totalt mäter den drygt 16 km med varierande natur.

Lokalavdelningens huvudsakliga arbete i dag består i att förvalta och underhålla leden. På vår hemsida finns en karta över leden, som den var när den invigdes. En ny karta är på gång och kommer att finnas tillgänglig så snart den är klar.

I Brobacka naturreservat finns ett av landets mäktigaste jättegrytsfält. I reservatet finns även andra saker att uppleva som till exempel Ekhagen med årlig hackeslåtter, betesmarker och hasseldungar vid Ålandasjön.

Vid sjön Anten ligger Gräfsnäs slottsruin och park. De äldsta delarna av slottet är från 1100-talet och här kan man få sitt lystmäte vad gäller historia och vackra miljöer. Här vid Anten finns också ett tolv kilometer levande tågmuseum. Loket är ett riktigt ånglok och resan går genom härlig natur längs sjön Anten till Gräfsnäs slottspark.

Lokalavdelningen grundades 1986 och har cirka 700 medlemmar.