Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

Potatisledens Dag 2020

Låglandsvandring 1

STF Alingsås-Vårgårda

12 Sep 2020

Inte medlem
Samling kl 10.30 i Åmanska parken vid Estrad, Alingsås. Kläder efter väder, medtag eget fika. Anmälan till Leif Montell 0702 - 48 47 62.
Det är Vandringens Dag 2020 i hela landet och STF Alingsås-Vårgårda firar det med att vandra sin egna led, Potatisleden och fira det som Potatisledens Dag. Vi delar in oss i två grupper och startar från Åmanska parken åt varsitt håll på leden som nu har fått nya markeringar som gör leden till en fullständig cirkel. Någonstans utefter leden kommer grupperna att mötas och då passar vi på att fika och umgås innan vi vandrar vidare. Som längst kan det bli en vandring på ca 12-13 km, men det går att "kliva" av på¨flera platser utefter leden och ta sig hemåt.
  • Senaste datum för anmälan: 10/09
  • Samling: Åmanska parken, Alingsås , 10:30
  • Plats: Potatisleden ,Alingsås
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Leif Montell 0702 - 48 47 62

Typ av aktivitet: Vandring

• 18 Mar - 30 Jun 2020

Vårens program inställt

Svenska Turistföreningens lokalavdelning i Alingsås-Vårgårda har vid sitt senaste styrelsemöte beslutat följa de råd och riktlinjer som myndigheterna utfärdat med anledning av coronavirusets utbredning i Sverige. Det innebär att avdelningens vårprogram skjuts fram och kommer att genomföras till hösten om inga nya restriktioner tillkommit då.

Medlem: Pris ej bestämt

• 20 Aug 2020

Aug

Känn historiens vingslag

Vi tar oss till Herrevadsbro i Nårunga för att vandra på historiskt intressanta marker i Herrevadsbro. Vandringen är ca 4 km lång och går längs vägar och stigar. Utmed leden finns historiska sevärdheter som en hålväg, en backstuga, en mordplats, en domarring, en massgrav, en gropaval, en stenbro samt en forntidsgrav. Det finns i trakten en sägen om ett slag och en riddare med silverskodd häst. Kanske kan det ha varit Birger Jarl? Platsen för slaget är omstritt bland historiker då det finns ett Herrevadsbro även i Västmanland.

Samling kl 9.30 vid p-platsen N Strömgatans förlängning för samåkning. Kläder efter väder, medtag eget fika. Anmälan till Caj Rooslund 0702 - 89 86 18.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 20 kr