STF Alingsås-Vårgårda Lokalavdelning

Leif Montell

stfalingsasvargarda@stfturist.se

Postadress

STF Alingsås-Vårgårda Lokalavdelning - Hermelinvägen 1 B, Lgh 1101, 44143 Alingsås

Våra kommuner

Alingsås, Herrljunga, Vårgårda

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Alingsås är en mysig och välbevarad trästad med många fina gårdar från olika tidsåldrar. Här i Alingsås bodde Jonas Alströmer som kanske är mest känd för att ha lärt svenskarna att äta potatis.

Alingsås är en mysig och välbevarad trästad med många fina gårdar från olika tidsåldrar. Här i Alingsås bodde Jonas Alströmer, kanske mest känd för att ha lärt svenskarna att äta potatis.

I den här bygden kallas potatisen för nolor och i Alingsås finns därför Nolhaga park med anor från Jonas Alströmers tid. Nolhaga slott är byggt senare. Även om vi främst förknippar Jonas Alströmer med potatis, var hans ambition från början att göra Alingsås till ett hantverks- och manufakturcentrum. Detta lyckades han väl med vilket la grunden till industrinäringen som verkar än idag.
Runt om I lokalavdelningens område finns vidsträckta skogsområden med många sjöar och goda vandringsmöjligheter. Avdelningen har också en helt egen vandringsled, Potatisleden. Potatisleden har start och slut mitt i centrum på gångavstånd från tågstation och bussterminal. Totalt mäter den drygt 16 km med varierande natur.

I Brobacka naturreservat finns ett av landets mäktigaste jättegrytsfält. I reservatet finns även andra saker att uppleva som till exempel Ekhagen med årlig hackeslåtter, betesmarker och hasseldungar vid Ålandasjön.
Vid sjön Anten ligger Gräfsnäs slottsruin och park. De äldsta delarna av slottet är från 1100-talet och här kan man få sitt lystmäte vad gäller historia och vackra miljöer. Här vid Anten finns också ett tolv kilometer levande tågmuseum. Loket är ett riktigt ånglok och resan går genom härlig natur längs sjön Anten till Gräfsnäs slottspark.

Från avdelningens egen vandringsled, Potatisleden, går det att ta leden till torpet Dammsjöås, runt vilket finns en naturstig.
Lokalavdelningen träffas regelbundet kring olika aktiviteter som onsdagsvandringar, spännande föredrag av inbjudna gäster liksom studiebesök hos företag eller andra intressanta platser.

Lokalavdelningen grundades 1986 och har cirka 700 medlemmar.

• 11 Sep 2021

Potatisledens Dag

Det är Vandringens Dag över hela landet och det firar vi i STFs lokalavdelning med att gå vår egen led, Potatisleden, som tar oss i en cirkel runt Alingsås södra områden. Dagens vandring kan bli från 14-15...

Samling kl 10 Åmanska parken. Kläder efter väder, eget fika. Anmälan senast 9 september till Leif Montell, 0702-48 47 62.

• 22 Sep 2021

Långaredssvängen

Vi ska vandra i markerna runt och kring Långared med start och mål vid Attholmen. Under vandringen kommer vi att få höra mer om bygden och dess historia. Lätt vandring om ca 5,5 km.

Samling kl 10 p-platsen Nora Strömgatans förlängning, Alingsås för gemensam avfärd och samåkning. Kläder efter väder, eget fika. Anmälan senast 20 september till Siv Engman 0706-60 65 68.

• 06 Okt 2021

Okt

Vi utforskar Markedalen

Vi vandrar förbi Vardsjön på grusvägen till en fin skogsstig som leder oss ner till Markedalens gård vid sjön Färgen där vi pausar och fikar för att sedan ta oss tillbaka igen. Fantastisk natur bara ett...

Samling kl 10 på grusplan innan Lyckas Trädgård. Kläder efter väder, eget fika. Anmälan senast 4 oktober till Gunilla Lindberg 0706-35 62 73

• 27 Okt 2021

Okt

Lejonkulan i Laggarbacken

Det har byggts en väg upp till toppen ovanpå den gamla civilförsvarsanläggningen Lejonkulan. Där ska byggas exklusiva hus med utsikt över Mjörn. Vi tar oss dit på stigar förbi Kvarndammen och kanske går...

Samling kl 10 på Bolltorps handelsområde vid Coop. Kläder efter väder, eget fika. Anmälan senast 25 oktober till Tore Hjalmarsson 0730 - 71 87 88.

• 10 Nov 2021

Favorit i repris - Hjortmarka

Det här en är en favorit i repris, där vi åter utforskar några av alla de stigar som finns i området kring Hjortgården. Det blir en naturvandring i lagom kuperad terräng om ca 8 km.

Samling kl 10 p-platsen vid Hjortgården. Kläder efter väder, eget fika. Anmälan senast 8 november till Leif Montell 0702 - 48 47 62

• 07 Feb - 28 Feb 2022

Årsmöte 2022

Under pandemin gick det inte ha "normala" årsmöten. nu hoppas vi det ska gå och har planerat att vara i Studiefrämjandets nya lokaler på Sidenvägen som de passar på att visa upp. Go-fika kanske det också...

Under februari månad 2022 har lokalavdelningen planerat hålla årsmöte kvällstid i Studiefrämjandets nya lokal på Sidenvägen. Exakt dag och tid annonseras i god tid dels på webben, dels i Alingsås-Kuriren.