Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Alingsås-Vårgårda Lokalavdelning

Leif Montell

stfalingsasvargarda@stfturist.se

Postadress

STF Alingsås-Vårgårda Lokalavdelning - Hermelinvägen 1 B, Lgh 1101, 44143 Alingsås

Våra kommuner

Alingsås, Herrljunga, Vårgårda

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Alingsås är en mysig och välbevarad trästad med många fina gårdar från olika tidsåldrar. Här i Alingsås bodde Jonas Alströmer som kanske är mest känd för att ha lärt svenskarna att äta potatis.

I den här bygden kallas potatisen för nolor och i Alingsås finns därför Nolhaga park med anor från Jonas Alströmers tid. Nolhaga slott är byggt senare. Även om vi främst förknippar Jonas Alströmer med potatis, var hans ambition från början att göra Alingsås till ett hantverks- och manufakturcentrum. Detta lyckades han väl med vilket la grunden till industrinäringen som verkar än idag.
Runt om I lokalavdelningens område finns vidsträckta skogsområden med många sjöar och goda vandringsmöjligheter.

I Brobacka naturreservat finns ett av landets mäktigaste jättegrytsfält. I reservatet finns även andra saker att uppleva som till exempel Ekhagen med årlig hackeslåtter, betesmarker och hasseldungar vid Ålandasjön.

Vid sjön Anten ligger Gräfsnäs slottsruin och park. De äldsta delarna av slottet är från 1100-talet och här kan man få sitt lystmäte vad gäller historia och vackra miljöer. Här vid Anten finns också ett tolv kilometer levande tågmuseum. Loket är ett riktigt ånglok och resan går genom härlig natur längs sjön Anten till Gräfsnäs slottspark.

Lokalavdelningen är vidare engagerad i skötseln av torpet Dammsjöås, runt vilket växer fram både naturstig och vandringsleder.

Lokalavdelningen träffas regelbundet kring olika aktiviteter som onsdagsvandringar i maj och september, tvådagarsvandringar på våren och kyrk vandring vid advent.
Spännande föredrag av inbjudna gäster varvas med studiebesök hos företag eller andra intressanta platser.

Lokalavdelningen grundades 1986 och har cirka 700 medlemmar.

• 18 Mar - 30 Jun 2020

Vårens program inställt

Svenska Turistföreningens lokalavdelning i Alingsås-Vårgårda har vid sitt senaste styrelsemöte beslutat följa de råd och riktlinjer som myndigheterna utfärdat med anledning av coronavirusets utbredning...

Medlem: Pris ej bestämt

• 20 Aug 2020

Aug

Känn historiens vingslag

Vi tar oss till Herrevadsbro i Nårunga för att vandra på historiskt intressanta marker i Herrevadsbro. Vandringen är ca 4 km lång och går längs vägar och stigar. Utmed leden finns historiska sevärdheter...

Samling kl 9.30 vid p-platsen N Strömgatans förlängning för samåkning. Kläder efter väder, medtag eget fika. Anmälan till Caj Rooslund 0702 - 89 86 18.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 20 kr