kapar ved längs kungsleden

Vedkapning Kungsleden

Uppdraget är att kapa ved med motordriven kap på tre till fyra stugplatser längs Kungsleden i Lappland; Abiskojaure, Alesjaure och Sälka.

Vi startar från Abisko Turiststation söndag 3 juli. Hemresa tisdag 12 juli. Vi tar oss mellan stugplatserna  Abiskojaure, Alesjaure, Sälka längs Kungsleden. Längs vandringen passerar vi även STF Tjäktja Fjällstuga, Singi och Kebnekaise. Uppdraget är att såga upp ved i meterlängder och stapla veden utomhus. Arbetet är fysiskt och uppdraget kräver god kondition då man vandrar från stuga till stuga. Till gruppens hjälp finns en motordriven vedkap på vardera fjällstuga och annan utrustning för uppdraget. STF tillhandahåller arbetsoveraller och handskar. Mat och ev personlig packning för uppdraget skickas ut under våren 2022 till de fjällstugor gruppen önskar. Deltagarna har med sig egen utrustning för vandring. Arbetet bedrivs från morgonen till cirka kl 16–17, beroende på väder, vind och annat som kan påverka vårt arbete. Uppdraget passar dig som vill kombinera en vandring längs Kungsleden med att bidra till att fjällstugorna fungerar.

Reseförslag och kalender
Resa med tåg till Abisko Turiststation (avstigning Abisko Turiststation, som är hållplatsen efter Abisko Östra).
Dag 1: Lunch i Abisko. vandring ut till första stugan – Abiskojaure.
Dag 2: Vedarbete i Abiskojaure, övernattning i Abiskojaure.
Dag 3: Vandring till Alesjaure fjällstuga, övernattning.
Dag 4: Vedarbete i Alesjaure, övernattning i Alesjaure.
Dag 5: Vandring till Tjäktja alt hela vägen till Sälka.
Dag 6: Vandring (Reservdag) till Sälka
Dag 7: Vedarbete Sälka. Dag 8: Vandring till Singi. Dag 9: Vandring till Kebnekaise. Dag 10: Vandring till Nikkaluokta

Anmäl dig till detta uppdrag

UPPDRAGET

När?
3 – 12 juli 2022.

Vad?
Uppdraget är att kapa ved med motordriven kap på tre stugplatser längs Kungsleden i Lappland; Abiskojaure, Alesjaure och Sälka. I uppdraget ingår 7 vandringsdagar. Tidigare år har dugnadsuppdraget genomförts vintertid. I år provar vi genomföra uppdraget sommartid för att undvika snöskottning.

Var?
Vi utgår från STF Abisko Turiststation, och vandrar längs uppdraget till Nikkaluokta. Totalt 97 km.

Gruppen?
Vi söker 6 personer.