stensdalen

Stensdalen – fasadmålning och snickeri

I Stensdalen i Jämtlandsfjällen behöver vi både måla fasaden på den stora stugan vid STF Stensdalen, målning av rum i mellanstugan samt bygga nya dass. Vi har valt att dela upp projektet två etapper och tidpunkter. En grupp som gör både mindre målarjobb i mellanstugan samt fasadmålning av huvudbyggnaden. Samt en grupp som midsommarveckan bygger nya dass. I Stensdalen kommer det efter dugnadsuppdraget finnas två dass som är öppna och stängda växelvis för att förbättra funktionen av dassen till fjälls.

Gruppen som är tänkt att bygga dassen 18-27 juni kommer vara en deltagargrupp med en något yngre målgrupp, upp till cirka 40 års ålder. Gruppen kommer troligen att tälta på stugplatsen och kan även komma att förlänga uppdragetstiden med lite extra vandring och uppdrag på vägen ut eller hem.

Ni söker till en av tidpunkterna. Antingen till gruppen som genomför målarprojektet eller dassprojektet.

Reseförslag
Du bokar resan själv men rekommenderad resrutt är att ta nattåg inklusive bussresa så att du är framme på STF Vålådalens Turiststation inför avresa samma dag eller dagen före. Från Vålådalen 13 km vandring, ca 4 timmar till STF Stensdalen Fjällstuga.

UPPDRAGET

När?
Gruppen som målar: 6 – 12 juni
Dass-gruppen: 18 – 27 juni

Vad?
Målning – huvudbyggnaden med en omgång färg och målning av rum i mellanstugan.
Dass-bygget – dassbyggnaden kommer i moduler som ska byggas på en uppförd träkista. Befintligt dass flyttas och placeras på uppförd träkista.

Var?
Vi utgår från STF Vålådalen Fjällstation. Stugplatsen STF Stensdalen Fjällstuga ligger cirka 13 km från Vålådalen.

Gruppen?
Målningen: 6-8 personer – Ledda av Lars Borking & Einar Westman
Dassbygget 8-9 personer – Ledda av Richard Scharff, Ida-Maria Andersson.