saltoluokta

Saltoluokta – interiör målning

STF Saltoluokta fjällstation ligger i väglöst land, vid världsarvsområdet Laponia. Huvudbyggnaden är i behov av en del åtgärder. Det gäller främst främst målning av dörrar, möbler, olja golv, måla innertak med mera. Du tar dig hit med tåg till Gällivare och sedan buss 93 till Kebnats. Därifrån går det båt över sjön Langas till Saltoluokta. Fjällstationen består av huvudbyggnad och fyra gästhus.

Vi har valt att dela upp projektet två olika grupper och tidpunkter. En grupp genomför restaureringen före säsongsöppning i juni och en annan i samband med stängning i september. Du söker till en av tidpunkterna.

Reseförslag
Du tar tåget till Gällivare och sedan buss 93 till Kebnats. Därifrån tar du en båt över sjön Langas till Saltoluokta. I och med att båda grupperna kommer genomföra sina uppdrag antingen före eller efter stängning arrangerar vi specialtransport från Gällivare.

Uppdraget leds av dugnadsledarna Hildegard Nufer och Kamilla Hindborg (juni) och Stefan Erlandsson (september).

UPPDRAGET

NÄR?
Sommargruppen: runt 3-9 juni 2023
Höstgruppen: 16-22 september 2023

VAD?
Målning av dörrar och fönster, slipning och oljning av golv, målning av innertak, tillverkning av nya dynor till bänkar och fåtöljer med mera.

VAR?
STF Saltoluokta fjällstation

GRUPPEN?
Vi söker 8 personer per tillfälle.