sälka

Sälka - fasadmålning

Stugplatsen vid Sälka har flertalet byggnader som har behov av att målas. Det är tre gäststugor, ett förråd och ett dass som behöver ny fasadfärg. Även små utvändiga arbeten kan bli aktuella. Stugan ligger två dags-etapper från Kebnekaise, som i sig ligger 19 kilometer från Nikkaluokta. Totalt tre etapper. Ena vägen kommer gruppen flygas ut ihop med material till stugan. Uppdraget kommer innebära cirka 10-12 dagar varav tre dagar vandring och cirka 5-6 dagar arbete på stugplatsen.

STF tillhandahåller arbetsoveraller och handskar. Deltagarna bör ta med sig oömma kläder och skor att arbeta i. För vandringen hem krävs passande kläder och utrustning. Vi kommer att bo i stuga där vi även lagar vår egen mat.

Reseförslag
Du bokar din resa själv och behöver vara i Nikkaluokta den 2 juli. Vi rekommenderar nattåg till Kiruna och vidare bussresa till Nikkaluokta. Från Nikkaluokta går helikopterresa i samband med planerad flygning till Sälka. Efter avslutat uppdrag vandrar vi tillbaka till Nikkaluokta. Vi vandrar totalt 46 km, inklusive övernattning på fjällstuga/fjällstation.

Uppdraget leds av Stefan Erlandsson och Mia Johanesson.

Uppdraget

NÄR?
2-12 juli 2023

VAD?
Fasadmålning och utvändigt arbete på tre gäststugor, ett förråd och ett dass.

VAR?
Uppdraget genomförs vid STF Sälka Fjällstuga där också boende finns för dugnadsgruppen. På vandringen tillbaka bor vi i fjällstuga/fjällstation längs vägen.

GRUPPEN?
Vi söker 6 personer med erfarenhet av att måla och snickra. Eftersom vi har en tre-dagarsvandring tillbaka från uppdragsplatsen rekommenderar vi att du har viss vandringsvana.