Pålnoviken dugnad

Pålnoviken – renovering av stugan

Längs Nordkalottleden på västra sidan av Torneträsk och med utsikt över sjön och Abiskofjällen finns STFs stuga i Pålnoviken. Stugan är en av STFs minsta fjällstugor och ligger längs Nordkalottleden, strax innan norska gränsen 6 km från väg E10 mellan Björkliden och Riksgränsen. Stugan är i behov av renovering framförallt invändigt; med golv och tak, samt utvändigt med fasad. Stugan i Pålnoviken är en av STFs mindre fjällstugor och är obemannad under både vinter- och sommarsäsong.

Reseförslag & kalender
Du bokar din resa själv och behöver vara i Abisko innan lunch den 25 augusti. Vi rekommenderar nattåg till STF Abisko Turiststation. Från Abisko vidare transport till västra änden av Torneträsk för 6-7 km vandring till Pålnoviken. Möjlighet till båttransport merparten av sträckan finns.

Dag 1: Ankomst och lunch på Abisko Turiststation. Transfer till Pålnoviken; bil, kort vandring, båt
Dag 2-5: Dugnadsarbete i Pålnoviken. Övernattning i samma stuga, alt i tält.
Dag 6: Transfer till Abisko, middag övernattning.
Dag 7: Hemresa

Dugnadsuppdraget leds av Börje & Gunilla Eriksson

Anmäl dig till detta uppdrag

UPPDRAGET

NÄR?
25 – 31 augusti 2022

VAD?
Stugan är i behov av renovering invändigt; med ytskikt och inredning, Mindre arbeten utvändigt med fasad, dörrar och fönster. En del utearbete/målning genomfördes under sommaren 2021.

VAR?
Dugnadsuppdraget startar vid Abisko Turiststation. Under uppdraget kan gruppen använda stugan i Pålnoviken för boende, men tält kommer medföras ifall det någon natt inte går att bo i stugan pga renoveringen.

GRUPPEN?
Vi söker 5 personer.