Vedkapning Kungsleden

Uppdraget är att kapa ved med motordriven kap på fem stugplatser längs Kungsleden. 29 mars-5 april 2020.

Ett fysiskt krävande dugnadsuppdrag för dig som vill ge dig ut i vinter.

Uppdraget
Dugnadsuppdraget är att såga upp ved i meterlängder på flera stugplatser. Till gruppens hjälp finns motordriven vedkap och annan utrustning för uppdraget. Vi arbetar från morgonen till cirka kl 16–17, beroende på väder, vind och annat som kan påverka vårt arbete.  Arbetet är fysiskt krävande. Vi behöver 5 personer.

STF tillhandahåller arbetsoveraller och handskar. Deltagarna ska själva ta med sig oömma kläder och kängor eller grova skor, samt varma kläder (t ex termobyxor) och slalomglasögon för skotertransporterna.

Upplägget
Vi startar från STF Abisko Turiststation söndag 29 mars. Hemresa söndag 5 april. Vi tar oss mellan stugplatserna Abiskojaure, Alesjaure, Tjäktja, Sälka och Singi. Dugnadsgruppen skjutsas med skoter mellan stugplatserna.

Reseförslag
Resa med tåg till STF Abisko Turiststation. Ankomst söndag 29 mars kl 11.02. Efter lunch är det packning och avresa med skoter till Abiskojaure. Efter avslutat arbete på STF Singi Fjällstation sker återresa med skoter till Abisko Turiststation lördag 4 april, där vi har avslutning och övernattning. Hemresa dagen därpå, söndagen 5 april kl 12.20.

Eftersom vädret kan påverka antalet arbetsdagar bör hemresebiljetten bokas ”ombokningsbar”. Glöm inte att som STF medlem har du 10% rabatt på SJ:s resor.

Vedgruppen kommer att ledas av Börje och Gunilla Ericsson.

Uppdraget

När?
29 mars-5 april 2020.

Vad?
Uppdraget är att kapa ved med motordriven kap på fem fjällstugor längs Kungsleden i Lappland; Abiskojaure, Alesjaure, Tjäktja, Sälka och Singi.

Var?
Vi utgår från och avslutar på STF Abisko Turiststation, och fortsätter till stugplatserna Abiskojaure, Alesjaure, Tjäktja, Sälka och Singi.

Gruppen
5 personer + 2 dugnadsledare.