Nytt vindskydd i Unna Räitavagge

Bygga ett nytt vindskydd med tillhörande vedbod och dass i Unna Räitavagge. Boende i tält. 22 aug - 4 sep 2020

Det här uppdraget sker på en plats utan fjällstuga vilket innebär boende i tält och matlagning på stormkök.

Uppdraget
Ett annorlunda dugnadsuppdrag med garanterat många minnesvärda ögonblick. Ett helt nytt vindskydd med tillhörande vedbod och dass ska byggas i otillgängliga Unna Räitavagge. Eftersom platsen saknar övrigt boende kommer vi att bo i tält och laga mat på stormkök. Räkna med en stor dos vandring, massa skoj, skratt och härliga vyer. Om du är händig, lyhörd och beredd att arbeta under särskilda förutsättningar är det här ett mycket roligt och minnesvärt uppdrag för dig. Till uppdraget behöver vi 4 – 5 personer, utöver ledarna.

Upplägget
Vi utgår från Nikkaluokta och vandrar till Unna Räitavagge via vackra Vistasdalen. Vi åker båt och bor i STFs fjällstugor Vistas och Nallo. Väl på plats ska vi sätta upp ett vindskydd av prismamodell med tillhörande vedbod och dass. Den stora utmaningen är att vi inte har tillgång till en fjällstugas bekvämligheter utan får klara oss med tält och stormkök samtidigt som vi ska sköta arbetet. När arbetet är klart vandrar vi tillbaka till Nikkaluokta där vi avslutar med middag innan våra vägar skiljs åt.

Reseförslag
Du bokar resan själv men rekommenderad resrutt är att ta nattåget till Kiruna, framme den 22 augusti då bussen Nikkaluoktaexpressen går till Nikkaluokta. Vi är tillbaka i Nikkaloukta på eftermiddagen den 3 september. Transport från Kiruna kan bokas fr.o.m. 4/9. Glöm inte att boka resplus-biljett och att du som STF. medlem har 10% rabatt på SJ.

Uppdraget leds av Tony och Marcus.

UPPDRAGET

När?
22 augusti – 4 september 2020

Vad?
Bygga och sätta upp nytt vindskydd med tillhörande vedbod och dass.

Var?
Arbetsplatsen är Unna Räitavagge och vi vandrar dit från Nikkaluokta. På vägen dit får vi en fin vandring och båttur i Vistasdalen och vi övernattar i STF stugorna Vistas och Nallo.

Antal vandringsdagar?
Mellan 5-6 vandringsdagar totalt. Vi beräknar 3 vandringsdagar till Unna Räitavagge och 2-3 vandringsdagar hem från uppdraget. Vandringen är relativ lättsam där längsta etappen blir ca 20 km utan stor packning. Under vandringen bor vi i STFs fjällstugor.

Gruppen?
6 personer med erfarenhet av att vandra och bo i tält. Dessutom händig och intresserad av att bygga nytt.