Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Invändig renovering STF Pålnoviken

Uppdraget är att byta innertak, renovera skorsten, lägga golv och kanske även måla innerväggarna. Boende i tält. 8-16 aug 2020.

Uppdraget riktar sig till yngre medlemmar – ungefär upp till 40 år. Om du är en uppfinningsrik och glad vandrare som gillar att tälta är det här ett uppdrag för dig.

Uppdraget
Stugan i Pålnoviken ligger väldigt fint vid Torneträsk, nära gränsen till Norge. Vår uppgift är att rusta stugan invändigt. Den ska få nytt innertak, skorstenen ska renoveras, vi behöver lägga golv och kanske även måla innerväggarna. Den här stugan är lite annorlunda än STFs andra fjällstugor, eftersom den inte är bemannad med en stugvärd. Det innebär alltså att vi behöver klara oss själva. Eftersom stugan är liten kommer vi att sova i tält utanför för att ha ”fritt fram” i stugan när vi jobbar eller fikar.

Upplägget
Vi startar vid tågstationen i Björkliden. Vandringen till Pålnoviken är ca 15 km. Vi börjar med att vandra Rallarstigen till Tornehamn, för att sedan fortsätta norrut på Nordkalottleden. Väl på plats vid stugan räknar vi med 7 arbetsdagar. Förhoppningsvis hinner vi även med en utflykt till Lappjordhytta i Norge. Uppdraget avslutas med att vi vandrar tillbaka till i Björkliden.

Reseförslag
Tåg! Det är bara att hoppa på nattåget mot Narvik för att ta sig till Björkliden. Vi återkommer med mer detaljerad information när SJ har släppt tågbiljetterna.

Uppdraget leds av Joakim Eriksson och Richard Scharff.

Uppdraget

NÄR?
8-16 augusti.

VAD OCH VAR?
Större invändig renovering av stugan vid Pålnoviken/Bolnoluokta.

VANDRINGS- OCH TÄLTVANA?
Gärna! Sträckan från Björkliden till Pålnoviken/Bolnoluokta är ca 15 km. Vi kommer tälta på stugplatsen.

GRUPPEN?
Gruppen kommer bestå av 7-8 yngre medlemmar – ungefär upp till 40 år.