Invändig renovering STF Nallo

Fjällstugan är i behov av invändig renovering. Vi ska lägga nytt golv och måla taken i hela stugan, samt byta ut de två köken i gästrummen. 17-26 sep 2020.

Detta dugnadsuppdrag riktar sig främst till yngre medlemmar, ungefär upp till 40 år. Vi söker både dig som har erfarenheter av liknande arbete och dig som vill lära dig mer om renovering. Om du tycker om att träffa nya människor, renovering och att vandra i fjällen är det här uppdraget något för dig!

Uppdraget
STF Nallo Fjällstuga är i behov av invändig renovering. Stugan är av modell Fjällstuga 65 och har 20 bäddar fördelat på två rum, samt stugvärdsrum i mitten. Vi ska lägga nytt golv och måla taken i hela stugan, samt byta ut de två köken i gästrummen. Under uppdraget finns möjligheter att lära sig allt om golvläggning, måleri och diverse snickeriarbete som hör renovering till. Vi söker en grupp härliga människor med god vandringsvana och ungdomligt sinne. Totalt ska gruppen bestå av 9-10 personer.

STF Nallo Fjällstuga ligger öster om Kungsleden i Abisko/Kebnekaisefjällen, mitt i den breda dalen Stuor Räitavagge. Det finns ingen mobiltäckning vid stugan men däremot en härlig utsikt! STF Nallo blev årets fjällstuga 2019 med följande motivering som nog kan inspirera:
Vidunderlig utsikt, fantastiska berg vart vi än vänder oss. Fjällsidorna stupar ner mot stugan och man känner sig som den lilla människa man är i jämförelse med den mäktiga naturen. Här finner vi ro, tillfredställelse och ett innerligt lugn.

Upplägget
Vi möts i Kiruna och tar oss tillsammans till STF Nallo Fjällstation via Nikkaluokta. Rekommenderad resa är att ta nattåget kvällen innan uppdraget startar. Från Nikkaluokta åker vi båt en bit in i Vistasdalen (7-12 km) för att därefter vandra resterande sträcka (20-25 km) till STF Vistas Fjällstuga där vi sover en natt. Dagen därpå vandrar vi 9 km till  STF Nallo Fjällstuga och kan påbörja uppdraget samma dag.

På plats i Nallo har vi fem fantastiska arbetsdagar framför oss där vi utför den invändiga renoveringen. Vi är där efter att fjällstugan har stängt för säsongen så vi har tillgång till hela stugan för arbete och boende. Vi kommer att bo i stugan som vi renoverar, vilket kräver en del logistik då vi först kommer bo i ena gästrummet och renovera det andra och därefter byta plats. På hemvägen vandrar vi gemensamt tillbaka samma väg via STF Vistas och Nikkaluokta till Kiruna.

Reseförslag
Tåg till Kiruna. Glöm inte att STF-medlemmar har 10% rabatt på tågbiljetter hos SJ.

Uppdraget kommer att ledas av Jonas Viklund och Astrid Adelsköld.

UPPDRAGET

När?
17-26 september 2020

Vad?
Invändig renovering av STF Nallo Fjällstuga

Var?
STF Nallo Fjällstuga ligger i Abisko/Kebnekaisefjällen. Vi tar oss dit från Kiruna via Nikkaluokta och Vistas.

Antal vandringsdagar?
Totalt kommer vi vandra 4 dagar och ca 6-7 mil. Du bör ha god vandringsvana och god kondition.

Gruppen?
9-10 personer. Uppdraget riktar sig främst till yngre medlemmar ungefär upp till 40 år.