Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Upprustning av båten M/S Langas, Stora Sjöfallet

Dugnadsuppdraget innebär in- och utvändigt arbete på båten M/S Langas; målning, träarbete, plåtarbete, eldragning och sömnad. 1 – 8 juni 2020.

Uppdraget
Nu är det dags för etapp 2 av upprustningen av båten M/S Langas.  Båten trafikerar rutterna från STF Saltoluokta Fjällstation till Kebnats och Stora Sjöfallet. Uppdraget är att utföra diverse in- och utvändiga trä- och målningsarbeten. För uppdraget behövs 5 personer med erfarenhet av träarbete, målning, plåtarbete, eldragning och sömnad.

Upplägget
Uppdraget startar i Stora Sjöfallet. Efter sjösättning av M/S Langas bor vi på STF Saltoluokta Fjällstation.

Reseförslag
Res med tåg till Gällivare station. STF ordnar transport från Gällivare station till Stora Sjöfallet. Efter avslutat uppdrag transport till Gällivare station för hemresa med tåg.

Arbetsgruppen kommer att ledas av Stefan Erlandsson, Börje och Gunilla Ericsson

Lästips!
Tidningen Turist besökte M/S Langas när en dugnadsgrupp genomförde den första etappen av upprustningen, år 2018.
Gänget som arbetar på semestern- läs hela artikeln på turist.se

UPPDRAGET

När?
1 juni – 8 juni 2020

Vad?
Uppdraget är att rusta upp M/S Langas. Arbetet omfattar bl a målning, el-, trä- och sömnadsarbete.

Var?
Vi utgår från Gällivare station, STF ordnar transport till Stora Sjöfallet. Efter sjösättning boende på STF Saltoluokta Fjällstation.

Gruppen?
8 personer inkl dugnadsledare.