Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Restaurera torvkåta STF Hukejaure

Tillsammans med en expert lär vi oss att restaurera torvkåtan enligt gamla metoder. 4-13 aug 2020.

Ett dugnadsuppdrag för dig som är intresserad av kulturminnesvård, och som i framtiden vill föra kunskapen vidare och ta dig an flera torvkåteprojekt inom STF.

Uppdraget
STF har flera gamla torvkåtor som är i behov av restaurering. Först ut blir STF Hukejaure Fjällstuga. Dugnadsgruppen kommer ha med sig en expert på kulturminnesvård som lär oss hur en torvkåta restaureras på gammalt vis, så att kunskapen inte går förlorad.

Torvkåtans tak behöver helt förnyas enligt gamla metoder: torven på taket ska avlägsnas och takstängerna bytas ut. Ny näver behöver läggas, likaså ny torv.

Upplägget
6 arbetsdagar, 2 vandringsdagar, 2 resdagar. Vi startar från STF Ritsem och åker bil tillsammans till STF Sitasjaure Fjällstuga. Därifrån vandrar vi till STF Hukejaure Fjällstuga, vilket är en dagstur på 6,5-8 timmar (19 km). Vi går samma väg tillbaka från uppdraget. Den som önskar kan givetvis avsluta genom att vandra via STF Singi Fjällstuga (19 km), STF Kebnekaise Fjällstation (14 km), vidare till Nikkaluokta (19 km) och ta sig hemåt därifrån.

Reseförslag
Ritsem ligger cirka 18 mil från Gällivare. Enklast tar du dig dit med buss, om du inte kör bil. Till Gällivare tar du dig med tåg.

Gruppen
6 personer. Dugnadsledare + kulturminnesvårdsexpert.

Dugnadsledare är Christer och Lena Norde.

UPPDRAGET

När?
4-13 augusti 2020.

VAD?
Uppdraget är att restaurera en torvkåta enligt gamla metoder.

VAR?
STF Hukejaure Fjällstuga. Vi startar och slutar på STF Ritsem.

GRUPPEN
6 personer.