Dugnad på Tur: Singi - Vakkotavare

En mobil fix- och trixargrupp som vandrar från stuga till stuga för att snickra och reparera allt möjligt. Vi vandrar Kungsleden mellan Singi - Vakkotavare. 28 juni – 7 juli 2020.

Uppdraget
Vi fungerar som en mobil fix- och trixargrupp som vandrar från stuga till stuga för att snickra och reparera allt möjligt. Allt från dasset till en trappa eller ett fönster som behöver lite översyn. Det innebär att vi kan sysselsätta oss med en mängd olika uppgifter.

Vi kommer att ta oss an våra fjällstugor Singi, Kaitumjaure, Teusajaure och eventuellt även Vakkotavare. Vi arbetar en heldag på varje stugplats, övernattar och vandrar vidare till nästa stuga dagen därpå. Uppdraget kräver god kondition och vandringsvana för att klara att vandra 10-20 km i fjällterräng varje dag (sammanlagt 72 km från Nikkaluokta till Vakkotavare).

Upplägget
Vi samlas i Nikkaluokta den 28 juni och vandrar upp till STF Kebnekaise Fjällstation där vi sover över. Dagen efter går vandringen till STF Singi Fjällstuga (14 km) som blir vårt första stugplats att arbeta på. Uppdraget avslutas med en middag och övernattning på STF Saltoluokta Fjällstation den 7 juli.

Reseförslag
Resplanen är att ta nattåg från Stockholm/Göteborg den 27 juni till Kiruna. Anslutningsbuss till Nikkaloukta där vi samlas för vandring upp till STF Kebnekaise Fjällstation. Vi avslutar uppdraget med middag och övernattning på STF Saltoluokta Fjällstation. Därifrån tar vi buss till Gällivare och tåg vidare till Stockholm/Göteborg.

Uppdraget kommer att ledas av Jan Lind.

UPPDRAGET

NÄR?
28 juni – 7 juli 2020.

VAD?
Uppdraget är en mobil fix- och trixargrupp som vandrar från stuga till stuga för att snickra och reparera allt möjligt.

VAR?
Dag 1 vandrar vi (19 km) Nikkaluokta – STF Kebnekaise Fjällstation för övernattning.
Dag 2 vandrar vi (14 km) KebSingi. Dag 3 arbetar vi och övernattar på stugplatsen.
Dag 4 vandrar vi (13 km) SingiKaitumjaure. Dag 5 arbetar vi och övernattar på stugplatsen.
Dag 6 vandrar vi (9 km) KaitumjaureTeusajaure. Dag 7 arbetar vi och övernattar på stugplatsen.
Dag 8 vandrar vi (16 km) TeusajaureVakkotavareSaltoluokta. Middag och övernattning på STF Saltoluokta Fjällstation för att dag 9 resa hem igen.

GRUPPEN?
7-8 personer. Du bör vara van vandrare med god kondition.