Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

Dugnad på tur: Norra Kungsleden

En mobil fix- och trixargrupp som vandrar från stuga till stuga för att snickra och reparera allt möjligt. Vi vandrar Kungsleden mellan Abisko - Nikkaluokta. 19 juni-2 juli 2020.

Uppdraget riktar sig till yngre medlemmar – ungefär upp till 40 år. Har du ett ungdomligt sinne, är van vandrare och ser fram emot härlig gemenskap? Då är det här projektet något för dig!

Uppdraget
Vi fungerar som en mobil fix- och trixargrupp som vandrar från stuga till stuga för att snickra och reparera allt möjligt. Allt från dasset till en trappa eller ett fönster som behöver lite översyn. Det innebär att vi kan sysselsätta oss med en mängd olika uppgifter.

Vi kommer att ta oss an våra fjällstugor Abiskojaure, Alesjaure, Tjäktja och Sälka som ligger på Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta. Vi kommer att arbeta en heldag på varje stugplats, övernatta och dagen därpå vandra till nästa stuga. Uppdraget kräver god kondition och vandringsvana för att klara 12-20 km per dag i fjällterräng (sammanlagt cirka 10 mil).

Upplägget
Vi samlas den 19 juni, på midsommarafton, i Abisko och firar midsommar tillsammans under midnattssolen. Vi sover över i Abisko och vandrar vår första etapp på Kungsleden till Abiskojaure lördagen 20 juni. Uppdraget avslutas med en middag och övernattning på STF Kebnekaise Fjällstation.

Kungsleden är Sveriges mest kända vandringsled och vi kommer att vandra och arbeta i vild och vacker högalpina fjäll med orörda vidder. På vägen kommer vi att passera Tjäktjapasset som är den högsta punkten på leden.

Reseförslag
Resplanen är att ta nattåg från Stockholm/Göteborg torsdag 18 juni till Abisko Turiststation. Vi samlas sedan i STF Abisko Turiststation / Abiskojåkka Fjällstuga på midsommarafton. Hemresan påbörjas från STF Kebnekaise Fjällstation på torsdagsmorgonen den 2 juli. Vi vandrar cirka 19 km till Nikkaluokta där vi tar buss till Kiruna för att på fredagen åka nattåg tillbaka till Stockholm/Göteborg som ankommer lördagsmorgonen 4 juli.

Uppdraget kommer att ledas av Linda Gustafsson och Alexander Zeiser.

UPPDRAGET

När?
19 juni – 2 juli 2020.

Vad?
Uppdraget är en mobil fix- och trixargrupp som vandrar från stuga till stuga för att snickra och reparera allt möjligt.

Var?
Vi utgår från STF Abisko Turiststation, och vandrar Kungsleden till stugplatserna Abiskojaure, Alesjaure, Tjäktja, Sälka och STF Kebnekaise Fjällstation. Efter sammanlagt cirka 10 mil avslutar vi vår vandring i Nikkaluokta.

Gruppen?
7-8 personer. Uppdrag för yngre medlemmar; upp till 40 år. Du bör vara van vandrare med god kondition.