Fasadmålning STF Unna Allakas 22-31 augusti

Det här dugnadsuppdraget riktar sig till yngre medlemmar - ungefär upp till 40 år. Tycker du om att vandra och tälta, ser fram emot härlig gemenskap och har ett ungdomligt sinne är det här projektet något för dig!

STF Unna Allakas Fjällstuga ligger i Abiskofjällen två kilometer från gränsen mot Norge, med utsikt över mäktiga Storsteinsfjellet. På stugplatsen finns gäststuga, stugvärdsstuga, dass och förråd som är i behov av ny fasadfärg. Förrådet ska även lyftas och riktas och det tillkommer säkerligen ytterligare en del mindre arbeten, vilket innebär att vi kan sysselsätta oss med en mångfald av olika uppgifter. För uppdraget behöver vi omkring 10 dugnadsarbetare.

Vi tar oss till STF Unna Allakas från tågstationen i Abisko (STF Abisko Turiststation) via STF Abiskojaure Fjällstuga, vilket är två vandringsdagar om 15 respektive 24 kilometer i lättvandrad terräng.

Därefter har vi 6 arbetsdagar framför oss som kommer präglas främst av målning utomhus. Under uppdraget bor vi i gäststugan tillsammans med andra vandrare. Stugvärd finns på plats. Som tur är finns ingen mobiltäckning vid stugan men däremot en härlig utsikt och bastu. Förhoppningsvis hinner vi även med en utflykt till det gamla gruvområdet Sjangeli eller en liten tur över norska gränsen.

På hemvägen planerar vi att vandra till Katterjåkk med tält. Vi kommer dela tält, vilket lär gå bra efter en veckas gemensamt arbete. Den 30 kilometer långa sträckan går i kuperad terräng med några vad, och tar två dagar.  Vi rekommenderar därför att du har viss vandringsvana.

Uppdraget kommer att ledas av Astrid Adelsköld och Richard Scharff.

Uppdraget

När?
22-31 augusti 2019

Vad?
Uppdraget innebär fasadmålning av STF Unna Allakas.

Var?
STF Unna Allakas Fjällstuga ligger i Abiskofjällen två kilometer från gränsen mot Norge. Vi tar oss dit från STF Abisko Turiststation via STF Abiskojaure Fjällstuga.

Gruppen?
10 personer. Uppdrag för yngre medlemmar; upp till 40 år. Vi rekommenderar att du har viss vandringsvana för att orka ta dig fram och tillbaka till stugplatsen.