Fasadmålning STF Kaitumjaure 14-22 sep

Stugplatsen består av två fjällstugor och en bastu som är i behov av ny fasadfärg. Även ett förråd och ett dass behöver lite kärlek. Uppdraget beräknas ta cirka en vecka varav fem arbetsdagar och två vandringsdagar. Gillar du att måla, vandra och vistas i vacker natur är detta projekt något för dig!

Reseförslag
Vi samlas lördagen den 14 september i Nikkaluokta dit du tar dig med buss efter att ha anlänt Kiruna på förmiddagen. Bussen från Kiruna är framme i Nikkaluokta vid lunchtid och därifrån transporteras vi med helikopter till STF Kaitumjaure Fjällstuga.

Resan hemåt börjar till fots med två vandringsdagar. Första dagsetappen blir vandring till STF Teusajaure Fjällstuga (10 km) och dagen efter vandrar vi till STF Vakkotavare Fjällstuga (14 km). Från Vakkotavare går bussen och vi åker till STF Saltoluokta Fjällstation där en gemensam avslutningsmiddag med övernattning väntar oss. På söndagen den 22 september tar vi bussen till Gällivare för vidare transport hem.

Vandringen bjuder på varierad terräng, men är du en van vandrare och gillar att renovera är detta ett perfekt uppdrag för dig! Välkommen med din ansökan!

Uppdraget leds av dugnadsledarna Lotta Blomberg och Stefan Erlandsson.

När?

14-22 september 2019

Vad?

Var?
Vi utgår från Nikkaloukta, och avslutar på STF Saltoluokta FjällstationSTF Kaitumjaure Fjällstuga ligger vackert på en sluttning ner mot sjön med samma namn. Den ligger i ett dalstråk med björkskog och omges av höga fjällmassiv. Med lite tur kan du få se älgar beta av den frodiga växtligheten nere i deltat.

Gruppen?
Om du är van vandrare och gillar att renovera är detta ett perfekt uppdrag för dig!